• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • ManoMani

Men snälla tycker ni att det är bättre och prata om HEMSK förlossning och ks här? för jag blir verkligen rädd att höra om dessa :(... sorry

• Astilbe
    laila88 skrev 2014-09-27 23:04:24 följande:
    OJ redan? Vilken tur att du fick som du ville! Jag tycker det borde va en självklarhet att få välja förlossningsmetod själv. Min första förlossning var HEMSK. Så jag dör om jag inte får igenom ett kejsarsnitt nu. Har också pratat med min bm om att jag måste få igenom kejsarsnitt men det vart inte direkt slag i saken direkt. Måste ta upp det igen nästa tid.
    Nu har jag ju "som tur är" sjukdom i bagaget som jag har kunnat använda. Men hade verkligen inte velat föda vaginalt oavsett. Tycker med det är hemskt att man inte bara kan få vettig opartisk info och sedan välja själv. Vi lever ju inte på 1800-talet... Jag träffade en annan läkare på förra mvc:en och insåg att jag inte skulle få igenom ks där, så bytte mvc. Det var INTE ett lätt samtal i går. Det gäller att inte vika sig en tum. Men tror att läkaren testade mig och insåg att jag och min man kommer att bli ett problem så hon skrev in i ks i min journal mot att jag lovar att fundera och meddela om jag skulle ändra mig. Du har ju redan en födsel i bagaget så du vet ju vad du pratar om så du borde kunna få igenom ks lättare än annars. Stå på dig och bli ett problem. Se till att få samtal direkt med läkare och inte bm. Håller tummarna att det går vägen för dig!
  • Astilbe
    ManoMani skrev 2014-09-27 23:16:55 följande:

Men snälla tycker ni att det är bättre och prata om HEMSK förlossning och ks här? för jag blir verkligen rädd att höra om dessa :(... sorry

Vissa kommer ju att föda med ks och jag tycker det är jättebra om man kan dela med sig av de erfarenheterna också. Men så klart ska man ju inte stirra upp sig. De flesta har ju jättefina minnesvärda förlossningar oavsett vilket sätt förlossningen går till på.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-27 22:54:46 följande:

Måste bara dela med mig: i går fick jag klartecken för kejsarsnitt. smile1.gif Har oroat mig över att inte få ks redan sen INNAN jag blev gravid och trodde inte att jag redan nu i v 14 skulle få ok. Jag som hade laddat för världens strid och trott att detta skulle bli ett grått moln genom hela graviditeten. Vad ska jag göra med all den energin nu...? smile5.gif Någon som har gjort ks och har lite erfarenheter att dela med sig av?

Ingen erfarenhet men det blir snitt här också så jag lyssnar gärna på erfarenheter och tips

Så skönt att du fick ok såhär tidigt!
  • JhjärtaK

Kan glädja dig med att jag hade en fantastisk första förlossning med dottern. Tog ingen smärtlindring, varken epidural eller lustgas och det var en sån häftig upplevelse!

Sen finns det självklart de som haft en hemsk upplevelse och de måste ju också få orda sin oro tycker jag. Men de allra flesta som jag känner har haft bra förlossningsupplevelser så oroa dig inte är mitt råd. Det kommer säkert att gå galant!

Nu blir det nig snitt för mig då de dels är två där inne och dels fick jag en rätt så rejäl förlossningsskada med dottern (fortfarande en fantastisk förlossning) så det är upp till mig att välja kan man väl säga.
  • LillLouise84

Att höra om hemska förlossningar när man är gravid är verkligen inte kul. Men många tycker att de bara måste dela med sig av sina fruktansvärda förlossningar. Fast andra sidan så hör jag gärna om förlossningar som inte bara var underbara, dock vill jag inte höra detaljer. För mig var det tvärtom i bekantskapskretsen, alla hade en så jävla fantastiskt förlossningen, värkar en timme och sen två kryssningar och ett sniff lustgas och det var så underbart jävla fantastiskt. Snacka om att jag fick prestationsångest. Efter förlossningen så pratade jag med en kompis som fick sin fjärde strax före jag fick min första. Hon undrade hur det gått och jag sa att det tog tid (två dygn på förlossningen efter igångsättning) då beklagade hon sig att fyran också tog sån tid, 8 minuter hade hon krystat och det var så segt...... Hon är en sån som får ambulanstransport vid varje förlossningen efter att inte hunnit fram till förlossningen innan tvåan kom.

Jag är lite förvånad att så många måste skriva på fb och skryta om hur duktiga dom är som föder utan bedövning. Jag kan tänka mig att alla som får kämpa för att bli gravida känner ungefär samma sak när så många måste berätta att det gick på första försöket.
  • Astilbe
    JhjärtaK skrev 2014-09-28 08:51:00 följande:
    Ingen erfarenhet men det blir snitt här också så jag lyssnar gärna på erfarenheter och tips smile1.gif

Så skönt att du fick ok såhär tidigt!
    Tack! Vi passade även på att berätta för mina föräldrar i fredags. Vi hälsade på med en flaska vin och en dekorerad rulle som en liten gåva. (I rullen låg alla bilderna från kub) Trodde aldrig jag skulle få se min mamma så chockad och glad. Hon som är lugn som en filbunke annars.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-09-28 10:29:22 följande:

Att höra om hemska förlossningar när man är gravid är verkligen inte kul. Men många tycker att de bara måste dela med sig av sina fruktansvärda förlossningar. Fast andra sidan så hör jag gärna om förlossningar som inte bara var underbara, dock vill jag inte höra detaljer. För mig var det tvärtom i bekantskapskretsen, alla hade en så jävla fantastiskt förlossningen, värkar en timme och sen två kryssningar och ett sniff lustgas och det var så underbart jävla fantastiskt. Snacka om att jag fick prestationsångest. Efter förlossningen så pratade jag med en kompis som fick sin fjärde strax före jag fick min första. Hon undrade hur det gått och jag sa att det tog tid (två dygn på förlossningen efter igångsättning) då beklagade hon sig att fyran också tog sån tid, 8 minuter hade hon krystat och det var så segt...... Hon är en sån som får ambulanstransport vid varje förlossningen efter att inte hunnit fram till förlossningen innan tvåan kom.

Jag är lite förvånad att så många måste skriva på fb och skryta om hur duktiga dom är som föder utan bedövning. Jag kan tänka mig att alla som får kämpa för att bli gravida känner ungefär samma sak när så många måste berätta att det gick på första försöket.

Ja precis så känner jag också, att det verkar ligga så mycket prestige i det där att föda utan smärtlindring, på samma sätt som man ska uppleva graviditeten som ett välsignat tillstånd. Ursäkta mig, men jag har aldrig varit mer gasig, rapig, uppblåst, trött, illamående och öm än jagvarit de här månaderna. Och då har jag ändå guldkornen hemorrojder, läckande bröst och bristningar framför mig.

Mest är det tonen jag kan reta mig på. Självklart upplever många graviditeten som alltigenom underbar, och många har fantastiska förlossningar, och självklart måste de få prata/skriva om sina upplevelser likaväl som jag får skriva om mina. Men en del av mina bekanta har liksom ett riktigt störigt SÄTT att säga det på, jag upplever dem som självgoda och fördömande.

Jag känner också lite prestationsångest, men sen kan jag känna att det finns ett större humoristisk värde i floppar av olika slag. :)
  • ManoMani

Jag menade inget faktiskt. Jag har haft det jättejobbigt hela vägen tills nu v17. låg mycket på sjukhuset med dråp och tar massa mediciner. Min mamma och min syster som gjorde ks fick båda ta bort livmodret efter några år när de redan var unga typ 30 ålders. Men den andra systern (bara för att vi har det problemet arvligt) gjorde inte ks och försökte i 18 timmar för första barnet och 15 timmar för andra. .... Vi har dessotum astma och alergi i familjen och om vi klarar oss utan ks, har våra barn mindre chans att få astma.

Därför även om jag har astma, låg ämnesomsättning som gör att jag kan vara vaken 8 timmar och sover hela tiden, vill jag försöka och göra förlossningen i naturlig sätt... man vet inte, det kanske blir ks ändå...

• ManoMani
    LillLouise84 skrev 2014-09-28 10:29:22 följande:

Sant jag håller med dig, men det finns 'förlossning' som en annan kategori som man kan läsa om andras erfarenhet där också, Det var egentligen där jag menade att man kan dela av sig av sina erfarenheter.... Jag väljer att inte läsa om förlossning nu, för jag har haft det verkligen jättetufft.....Jag har svimmat några gånger till och med, därför jobbar min man hemifrån och tar hand om mig hela tiden.... Det ända jag gör är att åka och simma lugnt 5 min i varmt vatten :) :(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?