Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-21 21:32:03 följande:

Hur tänker ni göra med smakportioner? Jag trodde rekommendationen var från fyra månader, men nu tyckte jag att BVC-sköterskan sköterskan nämnde sex månader (i förbigående på föräldragruppen, så jag ville inte avbryta och fråga).

Jag vill gärna börja så fort som möjligt, jag älskar själv mat och ser verkligen fram emot att Josefin ska få smaka och känna på olika sorters mat.

På tremånaderskontrollen ska jag fråga vad de rekommenderar, och om de höjt till sex månader ska det bli intressant att veta varför.

Från 4 månader är det ok att testa ge, men med dottern väntade jag till hon var ca 5 månader eftersom hon då började visa intresse för det vi stoppade i munnen. Så länge dom inte verkar intresserade kan man gott vänta.
  • snö 81

Herregud vilken guldmatt!! Tage åt kl 20, somnade kl 21 och vaknade för mat kl 05.10!! Sen somnade han om och sover än.

Nästan så man undrar om det är nåt fel?! :)

• snö 81
    Vikkan333 skrev 2015-05-22 10:03:54 följande:

Första vägningen idag sen jag började med viktväktarna. Minus 1,3 kg!! Hoppas verkligen det fortsätter såhär. Och tro mig när jag säger att jag inte gått hungrig. Handlar mer om att jag gjort lite nyttigare val ( men åt big mac och co. härom dagen. ) :)

Ikväll blir det kyckling i pitabröd med tzatziki här hemma.

Vad äter ni ikväll?

Här blev det kycklingfiléer med hackad bacon, svarta oliver och soltorkade tomater i ugn som man häller en marinad över. Marinaden är gjord på balsamico, honung, vitlök och olja. Till det serveras tagliatelle :)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-05-23 10:26:01 följande:

Vägdag. Kom på det när jag klätt på mig och var blöt i håret sen duschen. 74,8 kg, dvs 3 kg ner sen förra veckan trots kläder och blött hår. Undrar vad vågen stått på om jag kommit ihåg det innan duschen. smile1.gif

Shit, det var bra jobbat!!

Jag var också nyduschad när jag vägde mig, men jag hade inte hunnit klä på mig och mitt blöta hår vägde nog inte så mycket ändå :)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-05-23 20:47:09 följande:

Hittade ett album idag hos svärföräldrarna på sambon när han var nyfödd-någon månad. Alla har hela tiden sagt att Bosse är så himla lik mig, men alltså! Han är identisk sin pappa. På några bilder hade det lika gärna kunnat vara Bosse som min sambo. Kändes faktiskt väldigt kul att han är lik sambon.

Vem är erat (era) barn mest lik?

Jag har ingen aning vem Tage är lik, ingen :)

Han är väldigt lik sin storebror och sin storasyster från när dom var bebisar, men dom två är ju inte syskon så jag vet inte...
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-05-24 10:28:07 följande:

Nån som har tips på bra mössa till de små? Tycker det är jättesvårt att hitta mössa som sitter bra dvs över öronen men inte över ögonen...

Nä, mössor är helt omöjligt. Hade en fin tunn stickad mössa från Newbie med knyt under hakan, men han rör sig så mycket när han sover i vagnen att knytet blir livsfarligt - skär in i halsen på honom. Nu har vi en helt vanlig mössa, men den har han istället över ögonen hela tiden :-/
  • snö 81

På tal om mössor så hittade jag en jättesöt "emilkeps" på Åhlens. Eventuellt var den lite stor... ;)

• snö 81
    Lavish skrev 2015-05-24 20:58:00 följande:

Inte kan väl ungen strypas av en knytmössa? Om man hänger bebben i ett träd i snöret kanske. Hur skulle det kunna gå till? 

Nä, jag tror inte att dom kan strypas av en sån mössa. Men jag tycker inte det känns ok att bebisen ska ha illröda märken från snörena när han har sovit ute i vagnen.

Jag vet inte hur Tage gör, men både när han sover i vagnen och när han sitter i bilstolen snurrar han med huvudet så att mössan åker upp och snörena skär in i halsen.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-05-24 22:03:38 följande:
    Alltså, vi har ganska bra rutiner som är samma de flesta dagar. Vaknar 9 och leker då i babygymet till kl 10:30/11:00. 11-13 sover han i vagnen. 13-14 åter lek/träning av nacke osv. 14-14:30 brukar han vila i min famn, sen lek/träning till ca 16. Sen sova 16-17, vara vaken till typ 19, sova 19-20 o sen somnar han för natten vid 21/22-tiden. Visst, det kan diffa 30 min hit eller dit men i stort sett ser våra dagar ut så. Sen om vi gör ngt speciellt så skiljer de sig mer, då han ex gärna sover då vi åker bil/går med vagn och gärna är vaken då vi är o hälsar på hos någon.
    Det där låter som när dottern var liten - superbra rutiner och lek mellan varje sovpaus. Jag kunde göra annat när hon låg på golvet och lekte.

Nu har vi rätt bra rutiner, men en mycket mer missnöjd bebis som mest vill vara i famnen hela tiden. Han kan ligga en liten stund på golvet eller i babysittern, men då måste man sitta med honom och leka. Sen har vi ju dessutom tre andra barn som behöver uppmärksamhet så det finns inte alltid tid att sitta på golvet och leka med bebis.

Som grädde på moset har vi dessutom total kaos här hemma. Vi bytte ju kök precis innan Tage kom och nu två månader senare har vi upptäckt en jättestor vattenskada. Vi har fått stopp i avloppet så avloppsvattnet har tryckt upp under golvet längs med hela köksinredningen. Vi har nu fått montera bort alla nederskåpar och börjat såga upp golvet. Så vi kommer ha ett gigantiskt hål i golvet och totalt obrukbart kök heeela sommaren. Just nu är det jättelätt att hålla sig för skratt här hos oss...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?