Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hur känns dina framfallskänningar på urinröret? Jag upplever att jag har svårt att tömma blåsan, måste liksom lägesändra där jag sitter på toaletten för att få ut allt. Har googlat och läst att om man har framfall på urinröret är det svårt att tömma blåsan...

Jag funderar på att boka tid til gynmottagningen, för även om min BM sa att allt såg normalt ut känns det allt annat än normalt :( Min känsla av en marshmallow i öppningen är borta, men mycket annat känns fel. När jag kände efter trådarna till spiralen kände jag livmodertappen hur lätt som helst så livmodern är absolut inte där den en gång var :(

Min app fungerar inte heller, därav väldigt tyst från mig...

Kpax skrev 2015-06-04 09:20:25 följande:

Ja, det gick bra. Jag har inte haft framfallskänningar senaste veckan (utom lite på urinröret), och hon var nöjd med mitt knip. Så skönt att kroppen börjar bli som förut (funktionsmässigt, utseendemässigt är det kört, hehe)!

Skönt att ni haft en bättre natt!

Jag har Android, så någon app behöver jag inte bekymra mig över.

• snö 81

Jag har känt väldigt mycket som att jag skulle ha uvi, att det typ svider eller skaver när jag kissar... Jag måste verkligen kolla upp detta hos någon mer kunnig än min barnmorska!!

Kpax skrev 2015-06-05 11:03:07 följande:

För mig är det den allra yttersta delen av urinröret som känns, det är liksom vänt ut och in i mynningen. Det syns om man tittar med spegel, och det känns lite som urinvägsinfektion, eller som att yttersta delen är irriterad efter en kateter.

Jag har inte känt att jag haft svårt att tömma blåsan, men det kanske är för att mina problem sitter allra längst ner? Annars kanske det blir en "knyck" på röret?

Däremot upplevde jag att jag hade ett ställe i tarmen där saker och ting hakade upp sig. Det var första veckorna efter förlossningen, sen gav det sig.

• snö 81

Här är det totalstop, blir inga fler barn för oss!!

Kpax skrev 2015-06-05 23:02:18 följande:

Är det någon i den här tråden som vill försöka bli gravid igen asap?

• snö 81

Jag har en sedan tidigare, min man har två och sen då Tage. Så totalt 4 st. Men förrutom att vi redan har massa barn så pallar jsg inte en till graviditet med mitt blodtryck och alla hormoner. Att gå ännu en gång och ha högt blodtryck, oroa sig för havandeskapsförgiftning och vara livrädd att ungen ska dö i magen - nej, det känns inte lockande. Vi nöjer oss med dom vi har :)

Kpax skrev 2015-06-06 11:42:13 följande:

Okej! Hur många har ni?

• snö 81

Jag klarar inte heller hormoner så jag har kopparspiral vilket jag tycker funkar toppen. Annars verkar natural cyckel vara en bra grej om man har regelbunden mens.

SMA87 skrev 2015-06-06 12:11:34 följande:

Tog du hormonspiral eller koppar? Är du nöjd eller har du känt av några "symtom"?

Jag känner mig verkligen inte riktigt stabil psykiskt ännu efter allt som hänt de senaste månaderna så är lite rädd att ta något hormonbaserat... Jag mådde väldigt dåligt sista 2 månaderna i graviditeten och tampades med det i början efter förlossningen. Det försvinner ju liksom inte över en natt... Sedan kom det ikapp mig att vi faktiskt fått en dotter också. Nu känner jag drygt 10 veckor senare att jag börjar vara med på banan igen men jag har fortfarande lite återfall då och då, dock lindriga och säkert vanliga för att nyss ha blivit förälder.

Jag är 28 men min man är 38 så kanske inte så kul för honom att vara för gammal. Men när vi träffades för 8 år sedan var han inte klar för att skaffa barn så för hans del har det nog inte gjort så mycket att vi väntade 8 år...

Men som sagt jag har stor respekt för att det verkligen inte är lätt att få barn. Har flera vänner med många år av missfall, IVF osv bakom sig innan det lyckas få barn...

Sedan finns de ju dem som lyckas fem gånger på fem år(!) fick jag se på Facebook för några månader sedan...

Vad har ni andra valt för P-medel? Eller vad rekomenderar ni till en ammande mamma som är superkänslig för hormoner?...

• snö 81

Men räkna med att första mensen kan vara monstermens bara för att du varit gravid, tänkte så att du inte tar förhastade beslut :) Min första mens fick jag innan jag satte in spiralen och jisses så jag blödde!!!! Min BM sa att det är vanligt att det kan bli så.

Kpax skrev 2015-06-06 17:48:56 följande:

Jag valde kopparspiral, men får jag monstermens byter jag till hormonspiral tänkte jag.

Jag fick den i onsdags, så jag har inte märkt av något än. Antar att det blir först när mensen kommer tillbaka, och jag hoppas det dröjer tills jag inte längre helammar :)

• snö 81

Jo, fyra barn är mycket. Speciellt när spridningen är så stor som den är - 12, 10, 5 och nyfödd ;). Dom har väldigt olika behov om man säger så :)

Kpax skrev 2015-06-06 17:52:34 följande:

Jag förstår att du inte är så sugen på att gå igenom en graviditet igen, och fyra barn är ju rätt mycket redan! Mysigt! :D

• snö 81

Jag känner också mina trådar jättelångt ner och det gjorde jag inte sist jag hade spiral så jag är Jättenojjig att den är på väg ut. En kompis till mig satte in spiral efter hon fött sitt andra barn, men den trillade ner och lade sig i livmoderhalsen så hon bytte ut den, men samma sak hände igen. I hennes fall kunde gyn konstatera att det var någon form av försvagning (typ ett milt framfall) som gjorde att hon inte kunde ha spiral.

LillLouise84 skrev 2015-06-06 22:46:26 följande:

Nu behöver jag lite hjälp ifrån er som har spiral.

Jag satte in min hormonspiral i tisdags och fick mensvärk första timmarna och blodiga flytningar till och från några dagar. Sen kände jag ett konstigt stick och nu känner jag en tråd direkt innanför slidmynningen. Är hela spiralen på väg ut? Hur mycket "tråd" känner ni?

• snö 81

Kan tillägga att jag känner jättemycket tråd och den dyker upp nästan direkt när jag sticker in fingret

• snö 81

Nej, ett ärr känns ju inte heller optimalt. Kan man sätta in en ny på samma ställe om man byter ut den eller måste man sätta in den på ett nytt ställe och få fler ärr?

Lavish skrev 2015-06-07 20:58:17 följande:

Usch vad läskigt med spiraler som känns, hoppas ni får hjälp med det!

En av anledningarna att jag inte tog spiral är just för att det verkar obehagligt med någon hård grej "där". Nu har jag ju en hård grej i armen i form av en p-stav istället, men jag är liksom mindre ängslig angående min arm.

Sen är det iofs ett småläskigt kirurgiskt ingrepp när dom tar ut staven sen, dom behöver ju skära upp en rejäl bit och sen får man ett ganska fult ärr av det så det är ju inte 100% optimalt heller men men... 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?