Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Varit ute på en halvlång promenad, 4 km, med dottern. Hon cyklade och jag kunde gå i snabbt tempo med vagnen. Känns som helt rätt beslut att skaffa syskon med långt mellanrum!

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-05-08 10:56:10 följande:
    Jag har testat bäggedera.. 19mån mellan de första två och 5år mellan tvåan och trean. Ser för- och nackdelar med bägge alternativen. De äldre två är världens bästa vänner och är hur tighta som helst (vi tvingas skilja på dem ibland för att de lätt blir för beroende av varandra annars). Men nu med trean känner jag att det är grymt skönt att de äldre är så stora att de klarar sig rätt bra själva, och dessutom har varandra att leka med:) när storasyster var bebis var ju storebror fortfarande så liten så då hade vi syskonvagn (och jag var utan körkort). Jäklar vilken kondis jag hade då! Syskonvagn i uppförsbacke och oplogade trottoarer liksom!;) nu får jag också jobba på kondisen när de äldre cyklar bredvid och det blir mer pw än en vanlig promenad:)
    Jo, man får promenera i ett ordentligt tempo och ändå hinner man inte med, men hon är bra på att stanna och vänta in mig :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-05-08 14:48:46 följande:
    Jag planerar inte heller in något förrän tidigast kl 11. Och så har jag ju en hund som behöver rastas mellan 11 och 13, så jag känner egentligen inte att jag har så värst mycket tid på dagarna, haha.

Jag vet inte om jag bara är förstagångsmamma-löjlig, men jag upplever att hela dagen och kvällen blir förstörd om jag måste väcka Josefin, det blir liksom fel med övertrötthet och gråt.

Möjligen hade jag gått på massagen ändå, för det verkar så mysigt :)

Josefin var på tvåmånaderskontroll igår. Hon väger 6,1kg och är 60cm lång. Stor tjej!
    Här gör vi morgon vid 6.45-7.15. Lite skillnad :) Och då är det antingen storasyster eller Tage som vaknar. Om dottern vaknar först kommer hon in och väcker oss. Tre dagar i veckan ska hon ju till dagis kl 9 så det är ju bara upp och hoppa.

Har märkt att andra barnet får helt klart anpassa sig efter vardagen med de stora barnen. Det är inte som första gången då bebisens rutiner styrde ens vardag.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-05-08 20:26:52 följande:
    Oj vad tidigt!! När gör Tage natt?

Ja jag kan tänka mig att det blir stor skillnad med andra barnet, jag tänker ofta på att jag ska njuta allt som bara är möjligt med ett barn. Och blir det fler barn i framtiden ska jag njuta av fördelarna med det :)
    Han äter sista målet för kvällen kl 20 och sen lägger vi honom kl 21. Ibland sommar han direkt, inland tar det en halvtimme.
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-05-08 21:17:29 följande:
    Han äter sista målet för kvällen kl 20 och sen lägger vi honom kl 21. Ibland sommar han direkt, inland tar det en halvtimme.
    Inatt sov han till 03.30 innan han ville äta och sen efter det sov han till 06.40 och då gav han klara besked att han inte hade tänkt ligga kvar längre :)
  • snö 81

Jag gjorde en något läskig upptäckt igår kväll.

Efter förlossningen sa barnmorskan att jag inte gått sönder alls och inte behövde sy minsta lilla stygn. Efter krystningen från helvetet (han kom ut på en krystvärk) så kändes det för bra för att vara sant.

Igår kväll kikade jag av någon anledning lite noggrannare där nere och såg då att jag hade typ trasiga köttslamsor vid öppningen. Det såg även ut att vara trasigt mot mellangården, fast på insidan.

Så nu känner jag mig livrädd för efterkontrollen på måndag, vad kommer hon säga och vad måste göras....

• snö 81
    Lavish skrev 2015-05-09 07:23:39 följande:
    Oj, hoppas det är något som kan läka av sig själv och inte en hemsk miss av barnmorskan. 
    Det ser i mina ögon ut som en miss av BM, men jag hoppas jag har fel.

Jag har ju sedan förlossningen tyckt att det känns lite märkligt där nere, kanske är det på grund av detta. Men om jag nu gick sönder utan att hon såg det, hur kommer det sig att jag inte haft ont?!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-05-09 09:28:38 följande:
    Fy vad obehagligt. Jag förstår att du är rädd, men skönt att du har tid redan på måndag.

Tycker dock att det låter konstigt att de skulle ha missat om du är så trasig att det hänger "köttslamsor" på utsidan, men jag vet ju inte alls hur lätt det är att se skador på ett nyförlöst underliv.

Jag har ju redan varit på en kontroll eftersom jag var orolig, och eventuellt har jag en muskelbristning på insidan, men det syns inte, känns bara. Och så har jag typ framfall på urinröret (och enligt mig slidan), men det går förhoppningsvis till sig när bäckenbotten hämtar sig.
    Ja, det känns ju märkligt att hon missat det, men det kanske är svårt att se. Jag minns att jag tyckte att hon var väldigt snabb, hon bara kollade en sekund och sa att jag var hel. Som jag ser det så är det sprucket i typ två lager bak mot rumpan, men yttre mellangården är ju hel. Sen så ser det ut som att jag har en extra uppsättning blygdläppar runt öppningen. Sorry för detaljerade beskrivningar :)

Men som sagt, tur jag har efterkontroll på måndag!!

Hur känns en muskelbristning på insidan?? Lät obehagligt :(
  • snö 81
    SvanE skrev 2015-05-09 10:57:45 följande:
    Min syster hade så som du beskriver det, hon sa att det hette typ slidväggsframfall? Kan det vara det?
    Oj, ja det kan det ju vara. Vad gör man åt det, hur har det blivit för henne??
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-05-09 22:10:57 följande:
    Muskelbristningen känns som att en tampong antingen sitter snett, eller blivit för torr. Så att man känner själva slidväggen liksom, och skulle vilja "rätta till" där inne. Det gör inte ont, och känns inte när jag går. Det är bara en fläck på vänster slidvägg som känns annorlunda. Barnmorskan kände inifrån (såklart) och ss att det eventuellt var en liten bristning där.

Det som eventuellt är ett framfall känns som när en tampong är på väg att glida ut. Som att jag har något precis innanför öppningen, som att något ramlat ner. Det känns tydligt med fingrarna, och syns om jag tittar med spegel (tror jag, jag vet inte hur mitt underliv skulle sett ut efter förlossningen utan det här problemet). Det skaver lite när jag går mycket.

Framfallet är inte alltid där. Nu har jag inte känt av det på ett par dagar, så det kan kanske vara så att det kommer när jag fuskat med knipet och gått mycket och studsat mycket på pilatesbollen. Just därför är jag rädd att börja träna.
    Då är det framfall jag har :( Jag känner som att jag har en mashmallow mellan benen. Ibland tynger det och ibland bara skaver det lite, men jag har tänkt att jag bara knipit för dåligt. Har väl försökt förneka och ignorera det. Jag har ju dock känt att det inte gått att knipa, som att min mashmallow är i vägen.

Har googlat lite och konstaterat att jag nog har ett framfall på bakre slidväggen, det är därför det ser så konstigt ut bakåt.

Vad jag kunnat läsa är det vanligt att man får framfall på slidväggen om man krystar hårt och det var ju precis det jag gjorde. Jag pressade ut honom på bara nån minut, under en värk, och det kändes som att allt gick sönder.

Fan, jag vill inte ha ett underliv som en pensionär när jag bara är 33 år.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?