• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-01-06 07:29:22 följande:

Jag håller på att bli galen på fk. Jag får inget beslut om min graviditetspenning, om jag skulle få igenom den så har jag 9 arbetsdagar kvar men det vet jag inte ännu. Visst jag mår helt okej än så länge men blir grymt trött, så jag bara ligger när jag kommer hem från jobbet.

Har du provat att ringa? Jag gjorde det när jag hade gått och väntat nästan en månad och då la hon in en notering i systemet om att jag behövde ett beslut snarast. Fick ett beslut i brevlådan några dagar senare. Hoppas att det löser sig. :)
  • Lilj3
    Madelia skrev 2015-01-07 23:17:24 följande:

Jag har en fråga ang. Gravpenningen,och tänkte kolla om det är någon som råkar ha svaret. Syns ansökan/beslut om graviditetspenningen som ett ärende på "mina sidor" på fk där jag hittar inkomstuppgifterna och föräldrapenningen eller får man hem det i pappersform?:)

Nä, det syns inte på mina sidor av nån anledning. Bara att vänta på posten. :)
  • Lilj3
    LillLouise84 skrev 2015-01-08 12:54:22 följande:

Äntligen har fk ringt upp mig och beviljat min graviditetspenning!!!! Så efter idag har jag 7 arbetsdagar kvar. Och en av mina chefer kom i morse och sa att jag skulle få hjälp nu på slutet, så från och med i morgon har jag en praktikant som ska göra mitt tunga jobb. När fk ringde och sa att det var klart att gå hem var det som om en tung sten släppte.

Åh vad bra! Det är verkligen en lättnad att få det där beskedet.
  • Lilj3
    Barnmorskebesök idag, vecka 31+0. Allt såg fint ut och det verkar som att bebis har vänt sig och ligger med huvudet ner. :) Sf-måttet låg på 29 cm.
    Någon som har tips på var jag kan köpa bra stödstrumpor?
  • Lilj3
    JhjärtaK skrev 2015-01-09 13:08:18 följande:
    Apoteket har bra tycker jag. Där köpte jag alla mina när jag väntade dottern. Ett tips för att få rätt storlek är att mäta din vad vid det största stället direkt på morgonen innan du gått upp för mäter de på Apoteket så kommer du redan att vara svullen och således få en för stor storlek. Man bryr sig alltså inte om skostorleken nämnvärt utan det är framförallt vaden som är viktig att den inte blir för svullen (på så vis blir inte heller fötterna svullna).
    Bra tips, tack! :)
  • Lilj3
    LillLouise84 skrev 2015-01-10 20:15:34 följande:

Vi är förvånansvärt överens om namn. Jag är noga med att barnen ska ha namn som funkar utanför Sverige. Och vi båda gillar gamla namn så Tyra eller Walter är väl nästan bestämt.

Vi har också Walter/Valter som troligt namn för vår lille. :) Har haft massa andra namnförslag också men Walter är det enda som hängt med hela tiden. Skulle det mot förmodan bli en flicka blir det Astrid.
  • Lilj3
    Mimipig skrev 2015-01-11 22:46:56 följande:

Jag tror bestämt att jag känt bäbisen hicka för första ggn idag. Det kändes både långt nere i underlivet och vid naveln samtidigt och upprepades kanske var 3:e sekund. Är jag ute och cyklar, ni som är vana vid hickare?

Det låter som hicka ja. Min hickar flera gånger om dagen vissa dagar. Första gångerna kändes det mest som ett tickande, eller en extra puls typ. Men nu rycker det i hela magen ibland när han sätter igång. Tycker nästan lite synd om honom när han har långa hicksessioner. :P
  • Lilj3
    sommarstad skrev 2015-01-12 21:40:36 följande:

På torsdag så ska jag och maken på visning på förlossningen. Känns superbra att man får komma dit innan och titta. Jag som tillhör Örebro län får välja mellan Karlskoga och Örebro. Nu så bor vi i Karlskoga och därmed bestämt oss för just Karlskoga för det ä bara 10 min dit istället för 30-40 min till Örebro. Har pratat med några som ganska nyligen fött i Karlskoga och de har bara lovord att säga. Det ska vara mycket mer familjärt än vad Örebro är. Det finns även en annan möjlighet att stanna längre i bb i Karlskoga än i Örebro. Så jag är lite taggad faktiskt.

Sedan har jag även bokat in tid för amningskurs men den kursen som skulle vara nu i januari blev inställd så istället får vi gå den 19/2. Så om bebisen har bråttom ut så hinner vi kanske inte gå kursen  Jag hört att man får stor hjälp med amningen på BB i Karlskoga så egentligen kanske kursen är onödig men känns bar att få gå den tillsammans med maken eftersom han missade föräldrakursen 

Jag är från Karlskoga men bor inte där längre. Har också hört mycket bra om bb där. :) Hade jag bott närmare Karlskoga hade jag nog valt att föda där, men nu får det bli Karlstad istället.
  • Lilj3

Här blir det nog jag som tar ut större delen av dagarna. Skulle tippa på att vi fördelar det 70/30 ungefär.  Han har pluggat i flera år och har precis fått jobb och har inte hunnit jobba tillräckligt länge för att få ihop en vettig SGI. Jag har flera arbetsår bakom mig och får därför en ganska bra föräldrapenning + 10% afa. 

• Lilj3
    sommarstad skrev 2015-01-25 10:58:09 följande:

Alltså vilka frågor man får ibland. Igår frågade makens morfar "Varför väljer ni inte att föda i Karlstad så barnet blir en värmlänning?"

Jag förstår inte hur mitt barn skulle bli mindre värmlänning bara för det föds i Karlskoga istället för Karlstad. Båda städerna ligger ju i Värmland skillnaden är ju bara att Karlskoga tillhör Örebro län. Dessutom är ju både jag och maken värmlänningar. Jag från väster om Karlstad och maken från Kristinehamn (med sin fars släkt från Karlskoga). Så det finns inget som talar för att barnet inte skulle bli en liten värmlänning  

Haha. Denna eviga diskussion om Karlskoga tillhör Värmland eller inte. Jag är född på Örebro BB eftersom Karlskoga inte hade någon förlossningsavdelning när jag föddes.

Är uppväxt i Karlskoga och ser mig som värmlänning. Inte för att det spelar någon som helst roll för mig egentligen då men.. :P
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?