• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Inatt drömde jag att Valter vägdes på BVC och vågen stod på 15 kg. Nog för att han känns tung ibland men 15 kg är kanske lite väl i överkant för en 3-månaders :P Alvedonsuppar är inhandlade men hoppas på att slippa använda dem ikväll.

• Lilj3

Nu var sprutorna tagna, en i varje ben. Han skrek hjärtskärande i ungefär fem minuter. Sen lugnade han ner sig och däckade i vagnen på vägen hem. Nu har han vaknat och verkar vara som vanligt men det återstår att se hur det blir ikväll.

• Lilj3
    LillLouise84 skrev 2015-05-21 14:36:59 följande:

Vi provade nog hela sortimentet på nappar innan någon dög för dottern. Hon var så liten och fick kväljningar av nappen från början. Till slut accepterade hon Philips avent. Den napp som inte finns på så många butiker. Men sen när hon väl tagit nappen ett tag så funkar det med andra märken också. Sen kan storleken på napp spela roll också. Hon är snart två år och har fortfarande gärna napp för 0-6 månader då hon har liten mun. Medans hennes kompis tog nappar från 6 månader och uppåt redan efter några veckor.

Philips avent är Valters favoritnapp för tillfället. Andra nappar fattar han inte riktigt hur han ska suga på så de brukar han mest bli arg om man försöker med. Sugdelen är ju lite längre och smalare på Philips så den kanske passar hans mun bättre.
  • Lilj3
    septemberbarn08 skrev 2015-05-21 18:57:31 följande:

Kollat på lekmer nu.. verkar ju finnas lite olika från Philips avent. Sensitive och night bl.a.. vilken använder ni? Hittade den här också som jag tyckte lät himla bra: lekmer.se/barn-och-baby/nappar-o-nappflaskor/sugnappar/tommee-tippee-sugnapp-fun-style-0-6m%c3%a5n-2-pack-bl%c3%a5-orange

Det är ju en djungel och nu när jag redan har en uppsjö av olika nappar här hemma som hon inte vill använda vill jag ju hitta rätt:P många gånger önskar jag att jag kunde stänga av mjölkflödet från brösten så hon kunde ligga och snutta utan att få i sig mer mat. Ibland är hon så övermätt så hon får kväljningar men vill ändå ligga och snutta. En SÅN gång vill jag att hon tar napp.

Vi använder sensitive. Tror bara det är sköldarna som skiljer sig åt på de olika sorterna. Större lufthål på sensitive om jag inte minns fel. Hoppas ni kan hitta en nappsort som passar.
  • Lilj3
    Mimipig skrev 2015-05-21 18:41:34 följande:

Är era bäbisar små änglar under sin vakna tid? Walter är god och glad på morgonen, men sen är han rätt sur av sig om han inte blir buren.

Valter är också gladast på morgonen och förmiddagen. Framåt kvällen är det oftast olika grader av missnöje men det börjar bli bättre nu. Förut kunde det handla om ca 5 timmars gnäll efter klockan 5 men nu är vi nere i ungefär 2 timmar gnälltid
  • Lilj3
    septemberbarn08 skrev 2015-05-21 20:46:16 följande:

Hur ser själva nappdelen ut? Vi har testat platta, två olika längder.. och så har vi testat en sån där vinklad modell, både en "vanlig" och en lite mjukare. Inget duger.

Den jag länkade lät ju väldigt bra men frågan är om man ska satsa på en sån eller philips avent? Eller beställa bägge sorterna kanske;)

Den är platt och ganska lång och smal. Inte lika bred som t.ex. MAMs nappar. En annan sak som är bra med philipsnapparna är att det följer med smidiga skyddshöljen så man kan ha nappen i fickan eller väskan utan att den blir äcklig. Det är svårt att hejda sig i jakten på den perfekta nappen ;)
  • Lilj3
    Kpax skrev 2015-05-21 21:32:03 följande:

Hur tänker ni göra med smakportioner? Jag trodde rekommendationen var från fyra månader, men nu tyckte jag att BVC-sköterskan sköterskan nämnde sex månader (i förbigående på föräldragruppen, så jag ville inte avbryta och fråga).

Jag vill gärna börja så fort som möjligt, jag älskar själv mat och ser verkligen fram emot att Josefin ska få smaka och känna på olika sorters mat.

På tremånaderskontrollen ska jag fråga vad de rekommenderar, och om de höjt till sex månader ska det bli intressant att veta varför.

Idag sa min BVC-sköterska att vi skulle prata om att börja med smakportioner vid nästa träff. Verkar råda delade meningar om det där när man kan börja byta ut nåt mål om dagen mot fast föda. Jag tänker nog börja introducera lite smaker mellan 4-5 månader iaf.
  • Lilj3

Det verkar som att jag oroade mig för vaccinet i onödan den här gången. Ingen feber alls. Möjligtvis var han lite surare och klängigare än vanligt på kvällen men å andra sidan är han oftast på det humöret då så det var inget större skillnad. Sovit hela natten mellan 21.30-05.30 utan uppvak. Och jag som hade föreställt mig en jobbig och orolig natt.

• Lilj3
    snö 81 skrev 2015-05-22 08:32:09 följande:

Herregud vilken guldmatt!! Tage åt kl 20, somnade kl 21 och vaknade för mat kl 05.10!! Sen somnade han om och sover än.

Nästan så man undrar om det är nåt fel?! :)

Samma här, undrar nästan också om nåt är fel ibland. Kan jag inte bara vara nöjd och uppskatta att jag har en bebis som sover gott på nätterna liksom :P Valter somnade om efter morgonamningen vid halv 6 och har inte vaknat än. Ligger bredvid honom och väntar på att han ska vakna, men det verkar han inte ha några planer på.
  • Lilj3
    Kpax skrev 2015-05-22 16:58:53 följande:

Angående maten: Nej självklart ska jag inte tvinga i henne något "bara för att" när hon är fyra månader, men jag hoppas att hon är intresserad och vill smaka ganska tidigt. Jag ser fram emot att göra olika pureer och grejer :)

Lilj3: Skönt! Jag insåg idag att vaccinationen och efterkontrollen är samma dag. BVC 10 och BM 16, hoppas hon inte är allt för ledsen... Eller bör jag boka om?

Vikkan333: Grattis! Har inte planerat någon mat än, men kyckling i pitabröd lät gott! Jag vill gärna ha något snabbt och enkelt eftersom sambon är sjuk, Josefin är extra gasig (för att jag åt tre ägg igår?) och jag är trött. Jag har skördat rabarber idag, så jag ska i alla fall orka baka en paj! Mindre nyttigt, men himla gott :)

Är ju svårt att veta i förväg hur eller om hon kommer reagera på vaccinet. Valter var som mest ledsen runt 20.00 igår kväll och han fick sprutorna 14.30.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?