• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Igår var vi på babymassage och det var mysigt, men V var mycket svår att massera eftersom han låg och sparkade med benen hela tiden. Sen somnade han halv 5 på eftermiddagen och sov som en stock till 9 på kvällen. Det brukar han aldrig göra annars, så kanske var det massagen som gjorde att han blev trött. Han har dessutom sovit hela natten med uppehåll för mat 2 gånger. Konstig känsla att ha en hel ostörd kväll tillsammans med sambon, det har inte hänt sen lillen var nyfödd och sov hela tiden.

• Lilj3
    tovemaja skrev 2015-05-12 06:05:33 följande:

Å jobbigt! Hoppas han tar igen bristen på nattsömn på dagen idag istället! Vissa nätter är ju verkligen skit och för mig blir det så att jag kommer in i någon ond spiral och bara blir mer frustrerad vilket resulterar i orolig bebis... Dålig kombo.

Är era små också väldigt gasiga på morgonen? Vet inte om det beror på att Folke inte rör dig så mycket nattetid men äter massa? Oavsett så vaknar han (och jag) alltid runt fem-sex av att han ålar omkring och pruttar massor.. Då måste jag ta upp honom och hålla honom över handfat/toa så han kan tömma tarmen ordentligt... Efter det har jag världens goaste och gladaste bebis och vi kan oftast somna om. Skippar jag toabesöket blir han riktigt ledsen och sedan arg. Funderar starkt på att skaffa honom en potta för han börjar bli tung att hålla upp över toan... Och han måste verkligen intensiv-bajsa VARJE morgon utan undantag...

Valter är också väldigt gasig framåt 5-6 på morgonen och pruttar massor. Vaknar ofta av att han skriker och sparkar vid den tiden så brukar försöka hjälpa honom att få ut gaserna då. Bajset brukar inte komma förrän efter första morgonamningen och då är det oftast väldigt mycket som ska ut.
  • Lilj3
    tovemaja skrev 2015-05-12 14:32:52 följande:

Hur gör du för att få ut pruttar utan bajs? Här kommer det ett lass bara jag håller upp honom i princip :)

Lite olika. Ibland brukar jag böja benen upp mot magen och vicka dem fram och tillbaks i sidled, sträcka ut benen och upprepa. Ändra ställning brukar också hjälpa ibland. Får han ligga på mage och stånka brukar det komma några pruttar.

Helt bajsfria är det sällan pruttarna är, men det kommer väldigt lite om man jämför med det stora lasset som kommer senare. Har nästan alltid varit så, att pruttarna kommer innan bajset.
  • Lilj3

Jahapp... Här ligger jag med sprängfyllda bröst och väntar på att V ska vakna. Snart 8 timmar sen senaste amningen och knappt något kvällsgnäll igår. Vad hände?

• Lilj3
    tovemaja skrev 2015-05-17 23:16:58 följande:

Så stillsamt det varit här idag! Jag har varit tyst för Folke har gnällt och tjurat i två dagar... Var dock en Gullunge innan dess.

Minipig: vet inte tyvärr..

Hur ser det ut för er alla med sprutor nu? Är 10 dagar till Folkes vaccination och jag är så nervös!

V ska få spruta på torsdag :/ Börjar bli lite nervös! Hoppas på att han klarar sig undan feber och andra biverkningar efteråt.
  • Lilj3
    ebe91 skrev 2015-05-18 08:23:31 följande:

Undviker o undviker, jag själv får ont i magen av vitlök o rå lök, så nu undviker jag alla former av lök. Bönor o sånt tycker jag inte om, och stark mat äter jag i lagom mängd. Känner inte att det är ngt jag går miste om :)

Vi bor bara i en 2a så här finns inte plats att inreda något rum åt han ännu ;) letar hus men har inte funnit något ännu, har dock kvar hopp då jag vet att det är pågång 2 hus i det område vi vill bo i :)

Sen vacciner, är drygt 3 veckor dit och vet inte hur vi ska göra. Han ska (enl mitt tycke) självklart få vaccinet men jag kommer inte klara av att vara där, är så himla stickrädd. (Japp, är sjuksköterska själv - bra kombo!) Ne, men att sticka andra går utmärkt, men jag själv eller mitt barn (!) funkar inte alls... Sambon jobbar och oklart om han kan vara ledig. Fast man kanske får gå ut under själva stickandet? Det skulle ju funka. Hos oss är det också 2st som sticker samtidigt.

Vi bor också i en tvåa. Visst kan det vara frustrerande med platsbrist, men jag försöker tänka att de inte behöver eget rum när de är så små. Men nästa måndag ska vi kolla på ett radhus som känns helt perfekt för oss! Hoppas att ni hittar ett hus snart där ni vill bo.
  • Lilj3

Här fortsätter nätterna i sömnens tecken. 21.00 somnade han vid bröstet och vaknade inte förrän nu vid 05.15 för mat och har nu somnat om igen. Han har tyvärr börjat med att bajsa på nätterna så har fått byta blöja flera nätter i rad, men inte inatt! Men oftast vill han inte äta då så lägger ner honom i sängen så fortsätter han sova. Känner mig lyckligt lottad med sömnen.

• Lilj3
    SvanE skrev 2015-05-20 08:57:55 följande:

SÅ avundsjuk! Hur gör man ;'D

Tror vi har haft tur helt enkelt och fått en sovbebis :P. Men har från början varit väldig tydlig med att skilja på dag och natt. Dvs mörkt och tyst på nätterna och ljud, rörelse och lek på dagen. Närhet och mat får han såklart på natten (liggammar på natten men inte på dagen) om han behöver men pratar inte med honom i onödan. Byter endast blöja om han har bajsat och då i nedsläckt rum. För oss har det tydligen funkat men alla bebisar är ju så olika. :) Han äter som en häst från ca 17.00 fram tills att han däckar så det vara därför han står sig så länge utan mat. Har ingen nattningsrutin än utan han får själv bestämma när han somnar för natten.
  • Lilj3

Känner verkligen igen det där med presenter! Min sambo är usel på att komma på presenter själv. Måste verkligen vara specifik i mina önskningar, annars kan det bli helt tokigt. Konstigt är det eftersom han är kreativ när det gäller andra saker, men när det kommer till presenter är han så himla fyrkantig.

• Lilj3

Imorgon ska V få sitt 3-månadersvaccin och jag börjar bli riktigt nervös nu. Och jag är sur på mig själv, för såklart kunde jag inte låta bli att googla och fick fram massa skräckhistorier. Inte för att det kommer hindra mig från att vaccinera, men det gör mig ju inte mindre orolig direkt. Så onödigt.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?