• Villblimamma90

Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?

Hej! Jag och min simningar försökt då barn i över 1 år. I maj detta året fick vi reda på att jag led av PCOS. I tisdags var jag på HSG - röntgen av livmoder och äggledare. Allt såg bra ut men nu har jag blödningar som bara den. Två dagar efter. Är det normalt?
    Jag är så himla orolig att det är något som kommer sätta stopp för oss och att vi inte kommer kunna få barn. Någon med PCOS som också försöker bli gravida? Hur går det för er? Eller någon med PCOS som blivit gravida?

• Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?
  • Ztarduzt
    MissMarti skrev 2015-01-19 13:31:08 följande:

Hejsan! Jag själv har pcos och har ätit min första pergokur vid jul hade ägglossning 2-3/1 och bim nu i fredags!

Har haft pco i många år och ett barn sedan tidigare var då rätt överviktig innan jag blev gravid men blev gravid på 3 kuren pergotime.. Nu har vi försökt 1 år för att bli gravida men när mensen försvann i somras misstänkte jag att de va samma "skit" igen, nu är jag dock normalviktig osv så trodde jag blivit av med pco

PCOS är inget som förvinner utan man har det hela livet, men det blir mindre med åldern och efter 40 har man störst chans att bli gravid utan hjälp.
  • Ztarduzt
    lantlivet skrev 2015-01-19 16:48:38 följande:

De är ju bra. Nä de va inte min heller, men de är ju vana där och han sa att de va inte så farligt. Mankan göra de hemma om man kan lämna de inom en halvtimma. De blir ju svårt för er dock.

Okej, varför är de så? Ja har ingen aning om vad ja har för blodgrupp. Får veta de nästa vecka :)

vll.se står de att de är gräns på 30 för barnlöshetsutredning iaf.

Lite jobbigt då det tar liite mer än 30min dit.. Men han får bita ihop helt enkelt :)

Är blodgivare så fick veta min blodgrupp tidigt. Men är kvinnan positiv spelar det ingen roll vad mannen är, är kvinnan negativ och mannen positiv måste man ta spruta, för barnet blir då positiv och börjar man blöda och blodet blandas bildar kroppen antikroppar, och man stöter bort alla framtida foster.

Ohwell, inge pergotime då.
  • lantlivet
    Ztarduzt skrev 2015-01-19 17:08:36 följande:
    Lite jobbigt då det tar liite mer än 30min dit.. Men han får bita ihop helt enkelt :)

Är blodgivare så fick veta min blodgrupp tidigt. Men är kvinnan positiv spelar det ingen roll vad mannen är, är kvinnan negativ och mannen positiv måste man ta spruta, för barnet blir då positiv och börjar man blöda och blodet blandas bildar kroppen antikroppar, och man stöter bort alla framtida foster.

Ohwell, inge pergotime då.
    Precis, de är för en bra sak :)

Okej, önska ja kunde ge blod! Ja blir svimfärdig av bara tanken. Å nu får ja ju inte heller.

Aha, va coolt på ett trist sätt! Att kroppen kan funka så. Hoppas ni är en bra match å ni får er bebis.

Okej, typiskt!

Du har all info in utredningen på vll.se under vård och hälsa tro ja de heter och sen kliniker och mottagningar och sen barnlöshetsmottagningen :)
  • Ztarduzt
    lantlivet skrev 2015-01-19 17:22:57 följande:
    Precis, de är för en bra sak :)

Okej, önska ja kunde ge blod! Ja blir svimfärdig av bara tanken. Å nu får ja ju inte heller.

Aha, va coolt på ett trist sätt! Att kroppen kan funka så. Hoppas ni är en bra match å ni får er bebis.

Okej, typiskt!

Du har all info in utredningen på vll.se under vård och hälsa tro ja de heter och sen kliniker och mottagningar och sen barnlöshetsmottagningen :)
    Precis! Han får allt bita ihop ^^ 

ojdå :s jag har inga problem med det utan ger det så ofta kan får, har även en ovanlig blodgrupp och dom skriker efter mig när det är dags :P dom lär inte bli så glad då jag anmäler mig gravid. men kommer lämna blod så länge jag kan/får för den bra sakens skull :)

lite sjukt ändå att kroppen gör så.. hade varit lättare om alla hade samma blodgrupp. 

okej, får väl gnälla,gnälla och gnälla om pergotime annars, kämpat med vikten sedan jag var 18 och har enbart resulterat i viktuppgång trots hjälp av dietist, prover, sjukgymnast.. :s
  • lantlivet
    Ztarduzt skrev 2015-01-19 17:51:08 följande:
    Precis! Han får allt bita ihop ^^ 

ojdå :s jag har inga problem med det utan ger det så ofta kan får, har även en ovanlig blodgrupp och dom skriker efter mig när det är dags :P dom lär inte bli så glad då jag anmäler mig gravid. men kommer lämna blod så länge jag kan/får för den bra sakens skull :)

lite sjukt ändå att kroppen gör så.. hade varit lättare om alla hade samma blodgrupp. 

okej, får väl gnälla,gnälla och gnälla om pergotime annars, kämpat med vikten sedan jag var 18 och har enbart resulterat i viktuppgång trots hjälp av dietist, prover, sjukgymnast.. :s
    Ja förstår det, är ju toppen att du kan lämna! :)

Jo de hade ju varit väldigt enkelt :)

Hoppas de löser sig för dig. Vet inte hur de är hos privata dock. De kanske är större chans där när du väl fått en diagnos på papper?
  • MissMarti

Jag har testat senast idag men de var negativt.. Lika när jag plussa med min son.. Plussade med han en vecka efter bim så om jag plussar denn gång är de väl på fredag?!

Ja har noll koll på detta med pcos...

• lantlivet
    MissMarti skrev 2015-01-19 20:30:04 följande:

Jag har testat senast idag men de var negativt.. Lika när jag plussa med min son.. Plussade med han en vecka efter bim så om jag plussar denn gång är de väl på fredag?!

Ja har noll koll på detta med pcos...

Håller tummarna för att de blir +!

Man kan ha alla former på kroppen när de kommer till pcos. Vanligt att man är överviktig. Vet att många med övervikt kan få lättare stmptom och spontan äl vid viktnedgång. Men de gäller såklart ej alla.

Ja har haft detta hela livet utan att veta om det. Alltid haft problem med acne över hela kroppen,kroppshår,mensen har aldrig varit regelbunden,senare år lätt att öka i vikt,men lika lätt att bli av med.
  • Ztarduzt
    lantlivet skrev 2015-01-19 18:49:58 följande:

Ja förstår det, är ju toppen att du kan lämna! :)

Jo de hade ju varit väldigt enkelt :)

Hoppas de löser sig för dig. Vet inte hur de är hos privata dock. De kanske är större chans där när du väl fått en diagnos på papper?

Privata hade också bmi 30, så får vänta något år helt enkelt och se om man kan svälta sig tills dess.
  • lantlivet
    Ztarduzt skrev 2015-01-19 21:31:15 följande:
    Privata hade också bmi 30, så får vänta något år helt enkelt och se om man kan svälta sig tills dess.
    Nä nu ska du va positiv! Med dendär inställning går de inte :)
  • MissMarti

Jag fick beskedet om pcos 2008 då jag hade pärlband av ägg, var överviktig o hade väldigt oregelbunden mens, när sonen var född kom mensen regelbundet 1år sedan började jag med p-piller igen.. Slutade med dem för ett år sedan och mensen kom regelbundet 6 månader sedan försvann den.. Fick Provera i december och sedan pergotime.. Svarade halvbra på enkelkur men fick 1 ägg som släppt så håller mina tummar att de blir plus nu!

Som sagt sist så tog de en vecka efter bim som jag plussa.. Men för varje timma varje dag som mensen lyser med frånvaron är de ju bra?!

Va länge har ni andra försökt?

Gel
Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?