Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015
Hap tjejer. Inget plus här heller idag.
Kan väl bara drömma om att stickan visade fel och hcg-provet kommer visa annat.
Hap tjejer. Inget plus här heller idag.
Kan väl bara drömma om att stickan visade fel och hcg-provet kommer visa annat.
Tack för all stötning, ingen nämnd ingen glömd. Det värmer:)
Livia det är klinikerna som vill att man tar hcg-prov och inte bara vanlig sticka.
Myra vi har 5 ägg i frysen. Som det känns nu avvaktar vi ett tag. Bestämde oss för att börja 2009. Ställde oss i landstingets kö 2010. Dottern kom efter 3e försöket 2013 och detta var ju andra syskonförsöket. Så även om vi väldigt gärna vill ha en liten till så känner vi att vi vill leva lite också efter snart 6 år i äd-cirkusen. Men vi har inte stängt dörren helt. Mycket möjligt att vi gör ett försök när vi fått vila ett tag.
Dreamz så spännande, då är det inte långt tills du är ruvare.
Håller tummarna för dig Fruhn
Tack igen för stöd.
Myra, ja vi behöver verkligen en paus. Oavsett vad som händer så har jag mitt lilla underverk som är mer än jag drömt om och hon ger mig styrka. Jag blir snart 38 så känner ingen panik men jag förstår att du känner att ni inte vill vänta om du
Dreamz, tror du får betala för första vul för att kolla hjärtslag själv, men jag har då lyckats hitta kliniker själv för vul för att mäta slemhinnan där jag bara betalat patientavgift. Sedan är det som Fruhn skriver att när du blivit inskriven på MVC så följer bm ett färdigt vårdprogram för äd-graviditet. Där ingår massa extra koller som notch-ultraljud för att kolla flödet i navelsträngen. Min bm när jag var gravid med dottern följde det slaviskt och skickade mig på ett antal extra tul och var manisk med att kolla mitt blodtryck trots att det hela tiden låg lågt.
Tack Redan för svarat. Såg att det blev lite konstigt med frågetecken. jag kopierade texten rakt av och klistrade in och vet inte vart frågeteckens kommer ifrån.
Hur ser det ut nedåt landet med MVC om Norrbotten tydligen haft sådana brister?
Klart att man blir orolig och hoppas att man kollas upp rätt om man blir gravid.
Malmö
Apropå det här med artikeln i Expressen om magproblem i samband med IVF. Ursprungsartikeln (skulle jag tro!) var i Sydsvenskan häromdagen, och utgår från forskning gjord av en professor o överläkare vid Skånes universitetssjukhus. Det är bara baserat på sju skånska kvinnor, så en liten studie, men hon tycker ändå att det är en larmklocka.
I artikeln står att boven är GnRH (Gonadotropinfrisättande hormon). När jag kollade på Fass så fanns det bara med i Suprecur, en nässpray som jag tagit en gång i samband med nedreglering inför IVF. Vad jag kan förstå är inte det en verksam substans i någon av de mediciner jag tagit i samband med ÄD, men jag är inte säker. Tänker att jag ska prata med min gyn om det när jag är där nästa gång. Här är länk till Sydsvenskan om någon vill läsa (har inte kollat om det är precis samma som i Expressen):
http://www.sydsvenskan.se/sverige/hormoner-kan-ge-tarmskador/
På min lilla egna front har jag precis fått besked från IVI ("vår" klinik i Valencia) att de nu har en matchande donator. Hon är prelbokad till oss fram till maj. Var tvungen att meddela min man direkt, som såklart blev stressad. På något sätt behöver vi fatta beslut, och det snart. Precis när jag börjar titta på Tjeckien som alternativ så kommer det här. Är det ödet, eller vad? Det är ett meck att ta sig till Valencia, och kostnaden för behandling är inte direkt inspirerande, men samtidigt har jag en bra känsla för dem. Jag vill inte propsa på för mycket här hemma åt något håll - jag vill ju egentligen bara att min man ska känna sig trygg med att göra ett nytt försök. Nästan skit samma var!
Ni som gör syskonförsök - är det någon av er som haft diskussion hemma om ni ska ta steget? Vad gör man av sin längtan när den andra inte vill?
Håller tummarna för er som ruvar och er som är på g.
Lycka till och håller tummarna för alla nyblivna ruvare skulle jag också tillägga.
Löparnörden - vi har två IVF (och ett avbrutet) bakom oss, dottern kom till på andra ÄD och därefter två syskonförsök (ett MF och ett minus). Ungefär som ni då.
Det jag kan gräma mig över är lite att vi satte in två embryon första gången. Det blev stort fett minus, o jag har en liten känsla av att kroppen inte riktigt var redo då. Hade vi bara satt tbaks ett så hade vi haft ett till syskonförsök kvar. Äh, dumt att tänka så. Är bara så trött på att tröskeln blir så hög när det handlar om ett helt nytt försök, ny donator o allt vad det innebär.
Låter ändå som om du känner dig lite lugnare än jag inför tanken på att stanna där ni är. Pratar ni mycket om det? Hos oss är det rätt så infekterat, tyvärr. Vi var överens om att bara försöka med de embryon vi hade kvar så min man känner (helt rättvis) att jag har försatt honom i en omöjlig sits där han inte kan fatta något "rätt" beslut.
Grattis Chikita, så söt hon är. Fantstiskt...
Åh hoppas så att jag kommer få uppleva denna magi och ge dottern ett syskon.
Ruvare igen. ÄD 9. Eller 10... Vi säger 9 känns bättre. Denna gång en dubbeldonation . Två expanderade blactocyter har flyttat in!
Hej! Jag har en liten fundering på om alla ni som blivit gravida med äggdonation ätit prednisolon och trombyl eller har någon blivit det utan dessa mediciner?
Var länge sedan jag skrev här i tråden nu men jag följer den dagligen. Gläds med er som lyckats och känner med er som misslyckats, vet precis hur det känns.
Drömmen om att ge dottern ett syskon lever kvar men just nu njuter jag bara av henne och bara lever utan att planera för nästa försök eller noja över ruvning. Men i höst blir det nya tag.
Nu har jag fått svar från Peny o magdoktor ok med antibiotikan. Ska också ta Probotika för magen. Antibiotikan är två sorter Azithromycin o Doxycycline. Har någon ätit dessa ihop? Går de att få ut på Apotek i Sverige? Min gyn skriver gärna recept till mig.
Har ställt denna fråga förut men är det någon i tråden som medicinerar med Imurel? eller har erfarenheter av denna medicin. Ingen gyn eller magdoktor har sagt att denna medicin skulle kunna vara orsaken till de misslyckade ÄD försöken. Har läst om många som är eller blivit gravida med denna medicin men nu blir vi ändå osäkra om det skulle kunna vara ett hinder för oss nu med ÄD.
Zinfandel du som är så oerhört insatt då det gäller immunologi o fertilitet har du någon teori/ erfarenhet kring detta? Har läst på Fertilitetsguiden om medicinering o fertilitet o där tas även Imurel upp men inte ur detta perspektiv. Talade idag med min magdoktor om möjligheten att ta bort Imurelen under en period för att se om vi lyckas bättre med ÄD men det ville han starkt avråda från då hans erfarenheter är det motsatta, att många blir gravida o att det är större chans att bli gravid o inte få missfall då man är frisk med medicin. Dessutom vill han inte riskera min hälsa, blir så osäker. Vill ju nu utesluta alla hinder vid nästa ÄD.
Hej!
Lite nygammal i tråden. Har en äggdonationstjej som är 2 år och tillverkad i Huddinge. Vi har gjort 2 syskonförsök i Riga, det senaste i februari och planerar göra nästa nu i höst. Längtar så tills det är dags för oss igen och drömmer om att få ge vår prinsessa ett syskon.
Jag äter inte själv Imurel men min man gör det mot Chrons. Han började medicineringen i samband med vårt syskonförsök och jag läste på bipacksedeln att det avrådes för både män och kvinnor vid planerad graviditet/pågående graviditet så min man frågade därför sin magläkare om detta. Det han fick till svar var det var obefintlig risk för både mannen och kvinnan att äta Imurel vid graviditet/planerad graviditet, däremot vid amning så skulle inte Imurel ätas. Det gjorde i alla fall mig lugnare att Imurel inte skulle påverka våra chanser för min man skulle inte må bra av uppehåll med sin medicinering.
Hej
Nygammal i tråden. Har en tvåårig dotter som kommit till via äd i Huddinge. Nu planerar vi vårt tredje syskonförsök hos Ivf Riga, har 4 ägg i frysen kvar. Läst allt i tråden men varit dålig på att kommentera, ska bli ändring på det:).
Har nyss haft mens och mailat Riga att vi vill göra ett nytt försök i oktober och kontaktat min gyn om att ta nya sköldkörtelprover då jag äter levaxin. Så om knappt två månader är jag förhoppningsvis ruvare igen.
Tumhållningar till alla som ruvar och plussat och styrkekram till alla som fått minus.
Håller på med planeringen av vårat tredje syskonförsök i Riga och nu så rekommenderade de att jag skulle göra en hysteroskopi. Det är jag helt inne på att göra men jag undrar ni som gjort det och blivit sövda, hur mådde ni efteråt? Kändes det okej att åka själv eller är det bättre att ta sin man med sig? Var ni i form att flyga hem samma dag eller är det bättre att satsa på hotellnatt efteråt?
Sedan rekommenderade Riga att samma dag göra ett ERA test. Har aldrig hört talas om det trots att jag varit i äd-svängen ett antal år. Fortsod inte riktigt av koordinatorns förklaring vad det skulle kunna visa. Någon som gjort det och vet närmare? Är det ett test man bör göra? Vad exakt visar det? 700 euro kändes lite saftigt för något jag inte riktigt vet vad det är.
Detta test ERA är ett Spanskt test Endometrial Reciptivity Array ( livmoderslemhinnans mottaglighet) en viss tidpunkt i cykeln) Indikerar alltså det sk. " fertilitetsfönstret". Ganska dyrt men säkert effektivt så att man sätter in embryot då slemhinnan är mottaglig. På min förra klinik pratade om detta test men sa då att testet skulle göras på dag 21 i cykeln men kan kanske göras innan insättning. Lycka till!