• Löparnörden

Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015

Redan47 skrev 2015-01-15 18:38:17 följande:

Myra: det är bara peppra på med plåster. Jag tar 300mikrog/ alltså tre plåster åt gången. Byte var 3e dag. Det motsvarar ett extra intag på ca 4.5mg/dygn.

Jag har inbokad transfer den 22/1.

Spännande Redan, nu jäklars. Kör du samma behandling som förra gången eller är det nya experiment denna gång?

Du som är allvetare i denna äd-värld. Riga ordinerar ju prednisolon. Förra gången fick jag börja med det vid transfer. Tänker att det kanske borde vara bättre att börja nån dag innan så kroppen hinner börja ta upp det eller vet du om det finns någon anledning till att börja med det först vid transfer?
  • Löparnörden
    zaq1234 skrev 2015-01-16 08:07:14 följande:

Löparnörden, jag frågade Fodina exakt om detta. Hon sa att predenisolon är snabbverkande så därför är det ingen vits att börja tidigare. Tror dock att andra kliniker tänker annorlunda. Nu på mitt tredje försök så började jag en dag innan och det gick bra.
    Riga brukar säga ta det på kvällen, men på Riga tråden hade ngn bevis på att man ska ta det på morgonen, så gör det. när jag frågade Riga om det så sa de att det inte spelade ngn roll.

Tack zaq:)

I Huddinge när dottern blev till fick jag inte prednisolon men det verkar ju vara standard på de flesta ställena och fylla sin funktion. Då börjar jag bara nån dag innan med det. Läste också den diskussionen så kommer absolut ta det på morgonen.
  • Löparnörden

Tack Blomman och Redan, suger åt mig all er input och ska absolut följa era rekommendationer.

Redan till veckan smäller det. Hejar på dig. Låter ju som att stamcellerna gett effekt.

Så tråkigt Fruhn. Tur ni har ett till, det är säkert guldägget som ligger och väntar.

• Löparnörden
    Myra skrev 2015-01-16 19:04:23 följande:

Att vara ofrivilligt barnlös och ha alla dom problemen är ett problem som många människor har. Även som som par makt, kungligheter och politiker påverkas. Jag hoppas att det ska bli lättare att få hjälp och att det inte ska bli en ekonomisk fråga att få hjälp att få barn. 
    Läste det här idag och jag hoppas att politikerna ska öppna ögonen och ändra många regler och lagar om fertilitetsbehandling. 

www.aftonbladet.se/nyheter/article20168308.ab

Fantastisk om en sådan framstående politiker som Anna Kindberg Batra lyfter frågan om barnlöshet, och så räddade du vår tv-kväll. Tack Myra:)
  • Löparnörden
    Myra skrev 2015-01-16 20:54:56 följande:
    Vad roligt att jag räddade en Fredag kväll. Jag har inte sett det utan läste bara på Aftonbladet. Lyckades dom på egen hand eller fick dom hjälp?
    Ja det gick inte så mycket vettigt så var tur att du hittade Skavlan åt oss.

Man fick faktiskt inte veta det utan hon berättade mer om sina tankar och känslor när det inte funkade.
  • Löparnörden

Zaq och Myra då måste man verkligen lyssna på Batras sommarprogram. Vilken jobbig graviditet.

Hoppas mensen kommer igång Myra så du slipper primulot.

Fruhn, så typiskt. Hoppas du slipper bli smittad men maginfluensa är ju så smittsamt tyvärr. Borde ju inte vara något problem att blåsa av upptiningen. Vad säger man, det som väntar på något gott. Då ligger ju ägget kvar i frysen och väntar på er.

• Löparnörden
    tessa4416 skrev 2015-01-18 19:15:47 följande:

Hej! Jag är ny här. Jag planerar äggdonation i sommar. Var på invimed i Wasawa i förrgår, på första undersökningen. Har någon av er här erfarenhet av Invimed? Therese

Välkommen Tessa!

Har ingen erfarenhet av Invimed men har en dotter som tillkommit genom äggdonation i Huddinge och håller nu på med syskonförsök i Riga. Svarar gärna på andra frågor.
  • Löparnörden
    Myra skrev 2015-01-19 13:45:32 följande:

Mensen har inte kommit så det blir primulot-nor. Ska tydligen äta 3 tabletter om dagen. Har jag aldrig gjort tidigare. Någon som gjort det? Har bara ätit 1 tablett tidigare.

Tråkigt att kroppen strular Myra. Har tyvärr ingen erfarenhet av primulot så ingen kunskap att delge.
  • Löparnörden

Redan visst är det imorgon du har transfer?

Håller alla tummarna.

Chiquita med dottern växte också min mage dåligt på slutet. Låg -19% vid sista tul men ut kom en fullt frisk tjej på 49 cm och 2,9 kg.

Aspjg, håller med övriga talare. Dåligt av sjukvården men var glad att det upptäcktes i tid så det hinner justeras till denna gång så du får optimala förutsättningar. Rätt tsh är ju väldigt viktigt vid graviditet. Jag har ätit levaxin i ca 7 år, fick justera doserna ett antal gånger vid graviditeten. Får du levaxin nu kommer tsh bli bra fort ska du se.

Imorgon har jag vul för mätning av slemhinnan. Brukar aldrig ha några problem med den så förhoppningsvis blir det transfer fredag 30 enligt plan.

• Löparnörden

Ja vilka historier vi alla bär med oss på vägen till att få våra underverk. Vilka kämpare vi alla är men i efterhand tror jag att det gör oss starkare.

Chikita, jag har också haft mina duster med sjukvården, eller min mamma. Jag fick redan innan jag var tonåring veta att jag har en diagnos som gör att jag inte kan får barn. Mamma kände tidigt på sig att det var något galet med mig och pratade med läkare ett antal gånger, det står till och med i min journal från barnkliniken att moder hysterisk och orolig men visst var det så att jag hade en diagnos. 

Myra, ja tänk att pengar ska få sätta käppar i hjulen. Så lätt det skulle vara om vi kunde slippa den ekonomiska aspekten av det hela och bara få ha fokus på det övriga.

Säger som övriga, Redan vi vill ha en rapport.

Idag har jag varit och mätt slemhinnan, fick ett riktigt kanonresultat: drygt 14 mm. Har mailat med Riga och fått bekräftat att transfer blir nästa fredag, 30. Biljetter är redan bokad, ja åker över dagen. Snart smäller det.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015