• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym (Triss)
    Anonym (lykke) skrev 2014-06-02 09:19:40 följande:
    nope precis den hade bästföre 10 år tidigare, men den vi köpte kommer han nog ha i MÅNGA år framöver...... 

Ursäkta? Jag förstår inte din första mening?
  • Monchichier
    Anonym (Triss) skrev 2014-06-02 13:45:50 följande:

Ursäkta? Jag förstår inte din första mening?
    Hur svårt ska det vara? De hade en kostym, som satt bra på för 10 år sedan.
    Men den kostymen de köpte till bröllopet kommer han att kunna använda i måååånga, många år framöver.

Eller ska vi bryta ner det ännu mer?
    De hade en befintlig kostym.
    Den kostymen gick inte att använda.
    De var tvungna att köpa en ny kostym.
    Nya Kostymen kommer att användas många år framåt.
  • Anonym (Triss)
    Monchichier skrev 2014-06-02 13:53:40 följande:
    Hur svårt ska det vara? De hade en kostym, som satt bra på för 10 år sedan. Men den kostymen de köpte till bröllopet kommer han att kunna använda i måååånga, många år framöver. Eller ska vi bryta ner det ännu mer? De hade en befintlig kostym. Den kostymen gick inte att använda. De var tvungna att köpa en ny kostym. Nya Kostymen kommer att användas många år framåt.

Oj. Ta det lugnt, tänk på hjärtat.
  • Catti41

Jag har varit på väldigt många bröllop, dels som solist (och ursprungligen från en ganska liten håla där präst/officiant, organist/kantor och solister alltid bjöds till själva festen och där alla kände alla oavsett vilken kyrka man tillhörde) men också som del i en oktett som under studietiden jobbade extra på helger som sjungande servitriser/servitörer på större tillställningar. Och sen som vanlig gäst förstås.

Mest bisarra är nog ändå de frikyrkliga bröllop jag varit på, ganska många faktiskt, som pingstvänner och Jehovas och filadelfia och lite annat smått och gott, där paren är väldigt väldigt unga och där det ofta framkommer att det här är ett "gott parti" för brud/brudgum. Dvs det är mer av en deal mellan fäderna än mellan paret. Paret kanske har dejtat i tre månader ungefär. Det är mycket uppstyltat, ganska generat och alkoholfritt förstås. (Och alkoholfritt innebär av någon märklig anledning alltid söt dryck, som saft och läsk. Aldrig mineralvatten eller något med mer vuxen smak.) Och eftersom alla vet att när brudparet åker iväg så är det för att ha sex första gången nånsin, så känner man sig lite lagom generad och obekväm... Av de som jag fortfarande har någon slags kontakt med idag, så här 20 år senare, så lever inget par ihop, även om de fortfarande är gifta med varandra såklart...

Eller annars ett bröllop där vinet var ransonerat (ett glas per person) och ölen var folköl (och också ransonerad) för att brudens far var alkoholist. Man hade gjort ett ganska bra jobb med att gömma undan. Men en period så var köket tomt på personal och då visade det sig att brudens far hade varit inne i köket och tagit med sig två vinflaskor ut på balkongen där han stod och halsade i sig dem. (minusgrader ute) Och blev därefter. Brudens bror fick det måttliga nöjet att avvisa sin far från festen. Fast ärligt talat så blev det väldigt bra, när brudens far hade avlägsnats och alla i familjen kunde slappna av så blev det en väldigt rolig fest, då hade det värsta ju redan hänt.

• P30

Har varit på rätt många bröllop, är uppvuxen inom frikyrkan och där gifte man sig tidigt. Alkohol serveras inte och underhållningen består av tal, lekar och blandade sånger. Jag är ju uppvuxen så och tycker att det är helt ok. Min sambo som varit med på något fåtal är skräckslagen av att det inte är fest (=dans och fylla) och tycker det är förfärligt tråkigt. Personligen tror jag att det mer är kopplat till vilka förväntningar man har.

Bland det värre jag har varit med om var annars på en av mina närmaste vänner och där det bjöds på mycket alkohol. En person kräktes under hans tal, flera fick ledas bort eftersom de var så fulla att de inte kunde avsluta och folk hade fylleslagsmål utanför. Det låter ju som att gästerna var 18 och aldrig hade provat att dricka förut, men de flesta var mellan 30 och 40...

Så jag tar nog hellre vilket helnyktert bröllop som helst framför den varianten även om jag förstås varit med på bröllop där alkohol serverats och folk har haft vett att sköta sig.

Det värsta jag varit med om annars är när brudens far höll ett fruktansvärt elakt tal där alla hennes pojkvänner behandlades i tur och ordning och där hennes man framställdes som den sämsta av de alla hon haft den dåliga smaken att dejta. Talet höll på i 45 minuter och bruden grät i 35 av dem. Han slutade när hon lämnade salen helt söndergråten. Man kan väl säga så att ingen av hennes systrar har gift sig och kommer knappast att göra det förrän den jäveln dör. Snacka om att ta ner stämningen...

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (lykke)
    Monchichier skrev 2014-06-02 13:53:40 följande:
    Hur svårt ska det vara? De hade en kostym, som satt bra på för 10 år sedan. Men den kostymen de köpte till bröllopet kommer han att kunna använda i måååånga, många år framöver. Eller ska vi bryta ner det ännu mer? De hade en befintlig kostym. Den kostymen gick inte att använda. De var tvungna att köpa en ny kostym. Nya Kostymen kommer att användas många år framåt.

Tack för översättningen. Verkar vara många som stör sig på att man behövde handla saker plus klippa sig för att gå på bröllop
  • Palestrina

Efter att ha läst alla skräckhistorier om fulla gäster som kräks till höger och vänster, kissar på sig på dansgolvet, bråkar, slåss eller tuppar av någonstans och får hjälpas hem, förstår jag verkligen att somliga föredrar alkoholfritt. Själv har jag inte varit på något katastrofbröllop utan har enbart positiva erfarenheter av alkoholens effekt på gästernas uppsluppenhet. Fast jag kanske har levt i en väldigt skyddad värld.

• Kraftverk

Det mest annorlunda bröllop jag har varit på var ett där brudgummen var från Polen. Det blev en skön mix av polska och svenska traditioner, och för oss som inte hade ett dugg koll på deras blev det en spännande upplevelse.

Plötsligt, innan vi gick in och satte oss i lokalen där vi skulle äta, kastade folk en massa småmynt på golvet. Brudparet kastar sig genast på golvet och kryper runt bland våra ben för att samla ihop dessa, vilket kändes helt absurt när det hände men mest för att vi blev så förvånade.

Under middagen fanns tydligen en tradition att männen skulle försöka sno brudens sko, och bruden fick sedan köpa tillbaka denna mot en flaska vodka.

Fantastiskt roligt bröllop, och kul med annorlunda inslag. Och väldigt minnesvärt! :)

• Anonym
    Anonym (-) skrev 2014-06-02 08:19:13 följande:
    Mörkblått och grått ingår i mörk klädsel, alltså det vanliga på begravningar. 
    Inte i traditionell begravningsklädsel. Däremot är det numera accepterat med mörka blå och gråa nyanser eftersom inte alla har en svart kostym etc. De nyanser jag syftade på var mer åt det ljusa hållet, men jag var otydlig med det.
  • Anonym (Bröllop)

Hur kommer det sig att så många frikyrkliga gifter sig unga (och arrangerat?)? Det är några stycken som har tagit upp frikyrkliga bröllop.

Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?