• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym (V)

Jag tror det kommer bli ett galet bröllop på lördag... En tärna har fått sparken 11 dagar innan vigseln, den andra vill egentligen inte heller vara tärna men vill inte hoppa av nu. En marskalk verkar ha hoppat av. Brudgummen ville inte ha några marskalker alls men bruden tjatade... Så det blev tre, nu två.
    Brudgummens styvmor bröt benet förra veckan och då vill inte brudgummens pappa närvara vid bröllopet som är ganska långt hemifrån. Och då är det även två syskon till gummen som inte kommer, för de skulle ha åkt med pappan. Antar att de skulle ha haft med sig partner och barn också.
    Tärnan har ingen aning om hur hennes bukett ska se ut. Hon vet ingenting. Hon fick inte ens ta del av gästlistan när hon ringde brudens mamma om den.
    Bruden bad en gammal kompis att sjunga vid vigseln men hon var redan uppbokad den helgen. Hade lovat bort sig till ett annat par. Hon och hennes man är barndomskompisar till bruden men fick ingen inbjudan eftersom bruden blev sur. Maken hade ju säkert kunnat och velat komma.
    På möhippan kom tärnan, den nya tärnan (inhopparen som är brudens svägerska), en gammal kompis som bruden inte har haft kontakt med på två år och som egentligen inte ville komma men brudens föräldrar tjatade och erbjöd sig att betala resan dit, en annan tjej var med halva dan för hon orkade inte fixa barnvakt. Två tärnor plus 1,5 kompisar alltså...

Vigseln är på lördag, vi får se hur det går... Jag rapporterar.

• Anonym (t)

Va på ett bröllop förra sommaren. Det var utomhus i gassande sol i 30gradig värme och prästen pratade i nästan en timme och försökte dra skämt som ingen skrattade åt. Folk började kolla mobilerna, så långdraget och tråkigt var det. Ena brudtärnan höll på pilla på slöjan hela tiden och gick runt bruden för att rätta till klänningen hela predikan. Sen var det dags för snittar som inte räckte till alla och ett glas champagne, inget vatten erbjöds trots värmen. Bruden svimmade strax innan middagen som tog över tre timmar med minimala rätter som ingen blev mätt på. Alla tal under middagen var ogenomtänkta och enbart riktade till bruden med plumpa skämt och torra klyschor om kärlek. Sen var det dags för festen alla sett fram emot. Det ingen hade sagt var att drinkarna skulle man betala själv och en öl kostade 75:-. Det här var långt åt helvete ute på landet och det gick abonnerade bussar sent på kvällen så det var bara att sitta där och stå ut.

Hela bröllopet var stelt, tråkigt, dyrt, och bruden gick runt och betedde sig som värsta divan, jag gick fram när hon satt ensam och sa grattis men fick snabbt avlägsna mig för det var ju en avspärrning där jag inte sett...

• Anonym (t)

Ett annat bröllop var jag vittne på i stsdshuset, det var bara jag, ett till vittne och brudparet. Dom va så bakfulla att brudgummen kräktes. Efteråt gick vi och åt på vad vi trodde var ett "hemligt" ställe, men efter ett tag började det droppa in folk som bad om ursäkt för att de va sena. Det var meningen att de bara skulle vara vi fyra... efter ett tag hade bruden fått i sig så mycket alkohol att hon.började skälla på folk för att dom va där.

• Cat71

Vilken otur många verkar haft med sina bröllop. Otur, dålig planering, sviniga kompisar ja mer än bara otur.

Jag har varit på kanske 10-12 bröllop inklusive mitt eget och aldrig varit på något tråkigt!! Men det kanske beror på att jag tycker det är kul och spännande med nya människor, har lätt för att slappna av och dra igång samtal själv.
    På samtliga har det serverats alkohol vilket i min mening livat upp tillställningarna en hel del men bara positivt. Ett par har känt lite uppstyltade till en början men efter fördrink och ett första glas vin till middagen har även dessa blivit trevliga.
    Alla middagar har varit 3 eller 4 rätter inkl tårta. Alla har innehållit tal, mer eller mindre underhållande. Alla har varit välplanerade utan några längre väntetider för att brudparet ska iväg på fotografering. Något har slunkit iväg i någon halvtimme men det märktes knappt. Själva fotade vi oss innan vigseln. 

Visst har jag sett att någon blivit överförfriskad senare under kvällens gång men denne har snabbt satts i taxi eller skjutsats hem. Hur svårt kan det vara..

Nej, jag älskar bröllop och bröllopsfester!!

• Anonym (Anonym)

Vad otur många verkar ha haft. Har varit på cirka sex bröllop och inget av dem har varit dåligt. Jag försöker att vara extra förstående och tillmötesgående på bröllop för att jag vet att det är mycket nerver och känslor med i bilden.

Jag går alltid in med tanken att det är brudparets dag och min uppgift att göra dagen så minnesvärd som möjligt för deras skull. Om det betyder att jag måste fejka skratt under världens tråkigaste och längsta tal eller spela en fotbollsmatch med brudparet klockan ett på natten gör jag det. 

Med det sagt har jag varit på ett bröllop som kanske var lite mindre bra då det upplevdes lite oplanerat. Jag är vegetarian och hade i god tid frågat brudparet om det var möjligt att få vegetarisk kost under middagen. Fick ett jakade svar på detta, kom dit, insåg att det inte fanns något vegetarisk alternativ alls under hela kvällen. Maken och jag fick stanna på Donken på vägen hem. 

• Anonym (russin)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-08-31 09:28:26 följande:

Jag går alltid in med tanken att det är brudparets dag och min uppgift att göra dagen så minnesvärd som möjligt för deras skull. Om det betyder att jag måste fejka skratt under världens tråkigaste och längsta tal eller spela en fotbollsmatch med brudparet klockan ett på natten gör jag det. 

Fyra tummar upp och all heder åt dig! Tänk om alla tänkte så!!
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?