• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2014-06-02 13:34:31 följande:
    Jag använder väl kavaj (i privata sammanhang, dvs utanför jobbet) ungefär en gång vart femte år, dvs när det uttryckligen krävs som på vissa bröllop etc där det anges i inbjudan. Under fem år hinner min kroppsform förändras såpass mycket att jag behöver köpa en ny kavaj för varje sådant tillfälle. Varför ska jag då köpa ny ännu oftare bara för att alltid ha en passande kavaj hängande i garderoben? Där gör den väl ingen nytta? smile5.gif
    Klädkod kavaj innebär hel kostym för män, inte udda kavaj som du verkar prata om.
  • Catti41
    Anonym (Bröllop) skrev 2014-06-02 16:30:43 följande:
    Hur kommer det sig att så många frikyrkliga gifter sig unga (och arrangerat?)? Det är några stycken som har tagit upp frikyrkliga bröllop.

Av de som jag kände på den tiden (och det här är 20 år sedan) så finns det flera orsaker: du träffar någon i församlingen och bor du på ett litet ställe så är församlingen inte så stor, så då kanske din pastor arrangerar träffar med en församling i närheten så att ni ungdomar kan träffas och spela sällskapsspel tillsammans typ. Därtill får du ju inte ha sex utan att vara gift, och när hormoner flyger och du är förälskad i den du dejtar och era pappor tycker att det är ett okej val så blir det väl ganska naturligt. Jag känner faktiskt ett frikyrkligt par som gifte sig som 19-åringar (två veckor efter studenten) och som idag, 24 år senare, ännu är tillsammans och som har fyra barn och sådär. Men de hade dejtat varandra i smyg, utan föräldrarnas vetskap i typ 4 år innan (eftersom hon inte fick börja "dejta" förrän hon var 18) och jag är rätt säker på att de hade hånglat en del... :) Jag har sjungit på deras bröllop, på alla deras andra familjeceremonier (inga barndop) och på 40-års kalas och liknande och nu senast på den 22åriga dotterns bröllop...
  • Elsa von Brabant
    Palestrina skrev 2014-06-02 15:49:43 följande:
    Efter att ha läst alla skräckhistorier om fulla gäster som kräks till höger och vänster, kissar på sig på dansgolvet, bråkar, slåss eller tuppar av någonstans och får hjälpas hem, förstår jag verkligen att somliga föredrar alkoholfritt. Själv har jag inte varit på något katastrofbröllop utan har enbart positiva erfarenheter av alkoholens effekt på gästernas uppsluppenhet. smile1.gif Fast jag kanske har levt i en väldigt skyddad värld.
    Ja, det låter onekligen som det.
  • Anonym (attack.)

Mitt eget bröllop är det värsta jag varit med om. Under vigselakten stormade min mans ex in i kyrkan helt berusad och attackerade mig. Hon slängde mig mot golvet och drog mitt hår. Den jävla idioten förstörde min frisyr samt min slöja. Usch, jag biter mig fortfarande i tänderna av ilska när jag tänker tillbaka på den stunden för för att min frisyr förstördes. 

• Anonym (ide!)
    Palestrina skrev 2014-06-02 15:49:43 följande:
    Efter att ha läst alla skräckhistorier om fulla gäster som kräks till höger och vänster, kissar på sig på dansgolvet, bråkar, slåss eller tuppar av någonstans och får hjälpas hem, förstår jag verkligen att somliga föredrar alkoholfritt. Själv har jag inte varit på något katastrofbröllop utan har enbart positiva erfarenheter av alkoholens effekt på gästernas uppsluppenhet. smile1.gif Fast jag kanske har levt i en väldigt skyddad värld.
    Är det vanligt att folk beter sig så vid festligheter även av andra slag? *häpnar* Menar folk som inte står med ena foten på närmaste tork utan folk i allmänhet. 
  • Anonym (amazon)
    Anonym (attack.) skrev 2014-06-02 17:14:26 följande:
    Mitt eget bröllop är det värsta jag varit med om. Under vigselakten stormade min mans ex in i kyrkan helt berusad och attackerade mig. Hon slängde mig mot golvet och drog mitt hår. Den jävla idioten förstörde min frisyr samt min slöja. Usch, jag biter mig fortfarande i tänderna av ilska när jag tänker tillbaka på den stunden för för att min frisyr förstördes. 
    I det ögonblicket hade jag nog förvandlats till en galen amazonbrud och kastat mig över exet med ett avgrundsvrål. Hon skulle få ångra att hon valt att trasha mitt bröllop. 

Mitt värsta bröllopsminne då: 

Brudens far håller det traditionella talet. Fadern är framgångsrik. Något han väljer att framhålla i talet. Samtidigt som han räknar upp de (främst lågstatus-) yrken som brudgummens familj har och avslutar det hela med att han hoppas att barnbarnen ska ta efter hans yrkesval. 

Jag kunde inte titta på någon under det talet. Delar av brudgummens släkt rasade, men hade för lite guts för att konfrontera pappan efteråt. 
  • Anonym (attack.)
    Anonym (amazon) skrev 2014-06-02 17:49:09 följande:
    I det ögonblicket hade jag nog förvandlats till en galen amazonbrud och kastat mig över exet med ett avgrundsvrål. Hon skulle få ångra att hon valt att trasha mitt bröllop. 

Mitt värsta bröllopsminne då: 

Brudens far håller det traditionella talet. Fadern är framgångsrik. Något han väljer att framhålla i talet. Samtidigt som han räknar upp de (främst lågstatus-) yrken som brudgummens familj har och avslutar det hela med att han hoppas att barnbarnen ska ta efter hans yrkesval. 

Jag kunde inte titta på någon under det talet. Delar av brudgummens släkt rasade, men hade för lite guts för att konfrontera pappan efteråt. 
    Jag ångrar mig men jag ville inte låta min klänning förstöras som 12 000. Det fick räcka med att min syster gick in i fighten och drog henne i håret och kastade en psalmbok på henne. 
  • catwinter

Denna tråd har övertygat mig att om jag någonsin gifter mig ska det ske ensam med min man, och min bror och hans bästa kompis som vittnen... VAD SOM HELST verkar ju kunna hända på dessa tillställningar. :D

Skojar bara nästan.

Sen (fantiserar vidare) ska vi äta en lugn och god middag för fyra med mycket kött och kaloririka efterrätter och en massa bärs på en bra mellanprisrestaurang. Och så får det räcka med det. Och så åker jag och min man på världens mysigaste cykelsmekmånad och tältar på Österlens kust. Ahhh heaven... <3

• Palestrina
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-02 17:08:28 följande:
    Ja, det låter onekligen som det.
    Du också, tror jag bestämt?
  • Elsa von Brabant
    Palestrina skrev 2014-06-02 18:35:49 följande:
    Du också, tror jag bestämt?
    Jag har levt i väldigt blandade världar. Växte upp i Tensta och gick i väldigt slummiga klasser i nio år. Men har ändå på något sätt lyckats upprätthålla min egen nivå och mitt eget värde, genom att t.ex. läsa mycket, lyssna på klassiskt och opera, gå på teater och muséer... Men de dåliga erfarenheterna finns där och även som vuxen har de inträffat.
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?