Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
Jag har varit på väldigt många bröllop, dels som solist (och ursprungligen från en ganska liten håla där präst/officiant, organist/kantor och solister alltid bjöds till själva festen och där alla kände alla oavsett vilken kyrka man tillhörde) men också som del i en oktett som under studietiden jobbade extra på helger som sjungande servitriser/servitörer på större tillställningar. Och sen som vanlig gäst förstås.
Mest bisarra är nog ändå de frikyrkliga bröllop jag varit på, ganska många faktiskt, som pingstvänner och Jehovas och filadelfia och lite annat smått och gott, där paren är väldigt väldigt unga och där det ofta framkommer att det här är ett "gott parti" för brud/brudgum. Dvs det är mer av en deal mellan fäderna än mellan paret. Paret kanske har dejtat i tre månader ungefär. Det är mycket uppstyltat, ganska generat och alkoholfritt förstås. (Och alkoholfritt innebär av någon märklig anledning alltid söt dryck, som saft och läsk. Aldrig mineralvatten eller något med mer vuxen smak.) Och eftersom alla vet att när brudparet åker iväg så är det för att ha sex första gången nånsin, så känner man sig lite lagom generad och obekväm... Av de som jag fortfarande har någon slags kontakt med idag, så här 20 år senare, så lever inget par ihop, även om de fortfarande är gifta med varandra såklart...
Eller annars ett bröllop där vinet var ransonerat (ett glas per person) och ölen var folköl (och också ransonerad) för att brudens far var alkoholist. Man hade gjort ett ganska bra jobb med att gömma undan. Men en period så var köket tomt på personal och då visade det sig att brudens far hade varit inne i köket och tagit med sig två vinflaskor ut på balkongen där han stod och halsade i sig dem. (minusgrader ute) Och blev därefter. Brudens bror fick det måttliga nöjet att avvisa sin far från festen. Fast ärligt talat så blev det väldigt bra, när brudens far hade avlägsnats och alla i familjen kunde slappna av så blev det en väldigt rolig fest, då hade det värsta ju redan hänt.