• Anonym

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Monchichier skrev 2014-06-01 17:09:21 följande:
    Nu blev jag väldigt nyfiken hur du passar in i det här sällskapet. Vilka band har du till brudparet? Är du den världsvana kusinen som flyttade till ett tredjehandsboende i storstaden veckan innan studenten?
    Nej nej, jag är den ingifta så att säga, med brudgummens bror. Min man flyttade till storstaden i 20-årsåldern och slapp bli småalkoholist och villaägare vid 21 ;)
  • Anonym
    Anonym (Flera) skrev 2014-06-02 01:12:58 följande:
    Har varit med om flera. Bröllop som blivit försenade av släktingar som kommit sorgesklädda (till ljus klädsel?) försent till bröllopet och som sedan supit så illa att de sedan sabbat festen och bröllop där enbart prästen sjöng med i psalmerna och brudparet inte ens kysstes efteråt. Ett bröllop tacklades bruden illa av sin son och föll nästan över prästen.
    Stod det "ljus klädsel" på inbjudan? Det är nämligen en klädkod för begravningar då man önskar att gästerna inte kommer i traditionell (svart) begravningsklädsel, utan andra (milda, ej glada!) färger så som blått eller grått.

Så, varför skriva en klädkod för begravningar på sin bröllopsinbjudan?
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2014-06-02 08:19:13 följande:
    Mörkblått och grått ingår i mörk klädsel, alltså det vanliga på begravningar. 
    Inte i traditionell begravningsklädsel. Däremot är det numera accepterat med mörka blå och gråa nyanser eftersom inte alla har en svart kostym etc. De nyanser jag syftade på var mer åt det ljusa hållet, men jag var otydlig med det.
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2014-06-02 13:34:31 följande:
    Jag använder väl kavaj (i privata sammanhang, dvs utanför jobbet) ungefär en gång vart femte år, dvs när det uttryckligen krävs som på vissa bröllop etc där det anges i inbjudan. Under fem år hinner min kroppsform förändras såpass mycket att jag behöver köpa en ny kavaj för varje sådant tillfälle. Varför ska jag då köpa ny ännu oftare bara för att alltid ha en passande kavaj hängande i garderoben? Där gör den väl ingen nytta? smile5.gif
    Klädkod kavaj innebär hel kostym för män, inte udda kavaj som du verkar prata om.
  • Anonym
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 13:50:28 följande:
    Nä ok då. Då var bara 9 500 kr bortkastade det var ju skönt.

Har du någon fin matris man kan använda när man räknar ihop saker, vad som får räknas in och så?
    Åtta år senare...
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?