• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Indianica

På vår förskola gick det bra med smörgåsrån oxå och framför allt med rotfrukter och just rotfrukter (t ex morot) är ju sådant man kan ha hemma en hel vecka utan att det blir dåligt.

För övrigt kan jag garantera dig att med förskoleklassen börjar ett antal stressmoment man tidigare sluppit, så jag rekommenderar en almanacka, för det är alltifrån gympakläder till frukt och annat som ska dras med under veckorna (ni kommer få hem mängder med lappar och vad och när).

• Esma Sultan
    Natulcien skrev 2014-05-29 15:45:12 följande:
    Fast förskolan betalar man ju för...
    Man betalar också  en massa skatt som ska gå till skolan. Skolan är obligatorisk. Inte förskolan. 
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Indianica

Visst ja, Russin och annan torkad frukt var oxå ok på vår förskola, så jag bunkrade ofta småpaket med det.

• nötskrikan
    nötskrikan skrev 2014-05-29 19:58:00 följande:
    Egen frukt med gäller i dotterns förskoleklass också. Dessutom egen lunch så fort de ska på utflykt. Förskoleklasserna äter sist på skolan och ibland är en del av maten slut.
    Oleanna skrev 2014-05-29 20:22:41 följande:
    Slut? Ser de inte till att ha tillräckligt?
    Förskoleklasserna får äta kl. 12, tycker att det är jättesent. Skolans förklaring är att de inte ska behöva stressa när de äter. Innebär det att klass 1-3 måste stressa då? Dottern är i alla fall jätteimponerad över att de får mjölk varje dag (när den inte är slut), det fick de inte på dagis.

28 barn i vår förskoleklass, vår kommun är inte känd för att satsa på skolan...

Jag tycker att det innebär extra stress att komma ihåg frukt eller smörgås eller annat varje dag men det är inte alltid dottern vill ha med nåt och glömmer hon har hon snälla klasskompisar som delar med sig.

• Fruarna Svensson
    Oleanna skrev 2014-05-29 21:00:27 följande:
    Vilken tur att vi har bra skolmatspeng och att det är privatskola med enbart ekologiskt. De har suverän mat.
    Fisk 2 ggr i veckan, soppa en och vego en. Som för öevrigt finns varje dag för de som inte vill äta det andra. Hela skolan är ca 120 elever från förskola till 9.an
    Framför allt låter det billigt, kött bara en dag i veckan. Där sparar de in mycket pengar.
  • Sar
    dreamy skrev 2014-05-29 13:42:58 följande:
    Ååååh, detta evinnerliga frukttjat :-P
    Hos oss äter våra grabbar (och även vi vuxna) säkert tre-fyra frukter per dag och skulle glatt äta det dubbla om de fick. Gärna strunta helt i övrig mat också...
    Vi kånkar alltså hem ca 8-20 kg frukt i veckan, beroende på vad det är för sorter och ÄNDÅ så måste vi ransonera och "gömma" frukten för att det ska räcka till skolfrukten.

Är såååå störigt då man kommer ihåg att man glömt och ev måste stressa förbi affärer sent på kvällen/innan skolan för att köpa.

Innebär en massa extrastress för oss vuxna och pinsamheter med medföljande magont för de barn som av olika anledningar inte har med sig. Oansvariga/glömska föräldrar behöver ju inte sitta där i klassrummet och skämmas - det får de oskyldiga och små göra...Gråter Rynkar på näsan

Skulle mycket hellre se att skolan t ex köper in lite mindre sallad till luncher och istället tillhandahåller en liten fruktbit under förmiddagen respektive under eftermiddagen för att barnen ska orka med skoldagen.
    = vitaminer für alles + bättre blodsockernivåer + bättre elevprestationer + ingen segregering + inga merkostnader
    Ge ETT skäl till att detta inte är den optimala lösningen!

Skolfrukt är nästan ett skällsord för mig... AVSKYR skolfrukt!!! KräksSkrikandes
    Men precis! Att köpa hem skolfrukt till ETT barn är väl inte ett problem men när man har flera barn som alla ska ta med frukt (+ att de äter frukt hemma) blir det ett väldigt kånkande. Mkt lättare med skolleverans av frukt som föräldrarna betalar istället för att man själv ska kånka hem 30 kg frukt (om man nu har som ambition att inte handla varje dag i veckan) och barnen ska ta dem till skolan. Kanske en affärsidé där till ngn driftig entreprenör att erbjuda skolfrukt levererad!
  • Alexi
    Amanda84 skrev 2014-05-29 13:47:06 följande:
    Är du säker på att det inte är fritids som har frukt på eftermiddagen? Förskoleklassen har ju bara verksamhet några timmar varje dag...
    I min värld är det helt oviktigt vad som är förskoleklass och fritids det här första året. Det är samma personal, samma lokaler och ingen skillnad i princip.
  • Alexi
    Piala skrev 2014-05-29 18:50:46 följande:
    Men har du helt glömt bort hur det var när du själv började skolan. Visst hade du en väska med dig då? Förstår inte vad det gör att ha en liten väska på ryggen som är bra att samla papper, pennor och frukt i.
    Jag tror du inte ska oroa dig så mycket över väska eller frukt utan slappna av så löser det sig av sig själv.
    För det första gick jag på dagis ett år längre än vad barn gör idag. Och nej, jag kommer inte ihåg exakt vad jag hade med mig första året.
  • Currykoalan
    nötskrikan skrev 2014-05-29 21:16:54 följande:
    Förskoleklasserna får äta kl. 12, tycker att det är jättesent. Skolans förklaring är att de inte ska behöva stressa när de äter. Innebär det att klass 1-3 måste stressa då? Dottern är i alla fall jätteimponerad över att de får mjölk varje dag (när den inte är slut), det fick de inte på dagis.

28 barn i vår förskoleklass, vår kommun är inte känd för att satsa på skolan...

Jag tycker att det innebär extra stress att komma ihåg frukt eller smörgås eller annat varje dag men det är inte alltid dottern vill ha med nåt och glömmer hon har hon snälla klasskompisar som delar med sig.

I mina barns skola har varje årskurs 25 minuter på sig i matsalen. De är ca 100 i varje årskurs. I de tjugofem minutrarna ingår då att stå i kö, äta samt torka bordet efter maten.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-29 22:16:40 följande:
    I min värld är det helt oviktigt vad som är förskoleklass och fritids det här första året. Det är samma personal, samma lokaler och ingen skillnad i princip.
    Fast eftersom det diskuterades huruvida skolan ger barnen frukt eller inte så är det rätt väsentligt. Fritids som man betalar för innebär rätt till frukost och mellanmål på eftermiddagen. I förskoleklassen är det bara lunch som erbjuds på samma sätt som i skolan. Förskoleklass och skola = ingen frukt fås. På fritids (oavsett om det är före och efter förskoleklass eller skola) finns det frukost och mellanmål att få.
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?