Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Alexi
    Snöviolen skrev 2014-05-28 20:34:11 följande:
     Ja de ska ha ryggsäck varje dag. Är någon utan frukt så bjuder de övriga eller fröken. ( gäller sonens klass) Tror de har fruktstund ända till årskurs 6.
    Varför ska de ha ryggsäck varje dag? För att bära frukten i?
  • Alexi
    MajaVira skrev 2014-05-28 20:35:15 följande:
    Sonen går nu i ettan och har haft med sig frukt sedan han började förskoleklass. Jag känner verkligen igen att det kan vara svårt att alltid ha frukt hemma. Oftast har han med sig banan eller äpple, men ibland får han istället ta med sig morotsstavar, tomater, majskorn i en liten burk och ibland blir det istället en liten macka... Vad vi nu råkar ha hemma som är hyfsat okej.
    Aha, det är ju bra tanke att köra morötter eller gurka. Då har vi några fler alternativ hemma i alla fall.
  • Alexi
    Flizus skrev 2014-05-28 20:43:54 följande:
    För mig har det alltid varit självklart att ha frukt hemma och ännu mera självklart sedan jag fick barn. Se detta som en möjlighet att äta bättre, barn mår bra av att äta frukt! Och vuxna med för den delen.
    Jo, läste du det jag skrev? Vi har verkligen frukt hemma för det mesta, våra barn äter ofta frukt när de kommer hem från dagis. Men ibland har de blivit dåliga, eller det har bara inte blivit handlat och då är det ingen stor grej, då hoppar man över det här hemma. Men nu måste man komma ihåg det fem dagar i veckan året runt.
  • Alexi
    MajaVira skrev 2014-05-28 20:47:08 följande:
    Beroende på vad barnet tycker om funkar ju också ett kokt ägg, oststavar, oliver, russin, torkade aprikoser etc. Det enda vi försöker undviker är sånt som smular (t.ex. knäckebröd) och kladdar (t.ex. yoghurt).
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-28 20:49:15 följande:
    Krångla inte till det i onödan. Min förskoleklass-son hade med sig banan och ryggsäck varje dag......i sådär en månad kanske. Numera vill han sällan ha frukt. Kommer bara hem. Ryggsäck har han med sig den dag de har gymnastik. Känns lite fånigt att släpa den fram och tillbaka utan innehåll. Vi bor granne med skolan och han går inte på fritids. Frukt har vi alltid hemma och äts mycket av, men i skolan har han inte tid smile1.gif .
  • Alexi
    Natulcien skrev 2014-05-28 20:58:42 följande:
    Handla extra mycket frukt när ni väl handlar. Ett äpple mosas inte.
    Hade lagt ett stort antal äpplen i en påse på Ica för några veckor sedan. När jag ska lägga ner påsen i vagnen tappar jag den och påsen studsar verkligen ner i vagnen. Kan säga att de äpplena var inte glada efter några dagar...
  • Alexi
    glassen skrev 2014-05-28 21:00:01 följande:
    Jag förstår inte vad som är värre med att se till att det alltid finns frukt hemma än mjölk, blöjor, barmat... Det är en del av det o kallas föräldraskap att man följer med barnets utveckling och köper det barnet har behov av. I vissa länder får barn ingen lunch i skolan, så jag tycker ändå vi har det bra i Sverige.
    Sonen går snart ut 1:an och än så länge är det i alla fall frukt som gäller varje dag. Glömmer något barn så får det vara utan eller också delar någon kompis med sig.
    Att barnen ska ha med en väska är väl inte konstigt heller? Har ni inte det till förskolan? Har inte du väska med dina grejor när du gå ut?
    Jag är ledsen att säga det, men jag tycker faktiskt att du gör en höna av en fjäder.
    Men kan jag inte få göra en höna av en fjäder? Vad spelar det dig för roll? Måste jag veta exakt vad jag i mitt föräldraskap av allt som hela tiden är nytt som är en minigrej och vad som är viktigt?

Nej, vi har inte med väska till förskolan. Jag har min handväska och sen har jag ev extrakläder till barnen i handen. Så länge något av barnen sov på förskolan hade vi en vagn med och la grejorna i den men nu har vi inte det längre.

Och det är en sak att barnen har skolväska varje dag när de börjar ha läxor men det har de ju inte i f-klass så då är det ju bara onödigt för dem att släpa på väska.

Blöjor kan jag köpa så det räcker för en-två månader i taget, stor skillnad. Mat kan jag ha i skafferi och frys på ett sätt som gör att det alltid finns något att äta, även om vi missat att köpa färskvaror. Mjölk kan man vara utan om den är slut.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2014-05-28 21:21:46 följande:
    Ha ha, ja allt har en baksida... Flört

Såg dock att du har fått tips om andra godsaker de kan ta med sig. Ni kommer nog in i de rutinerna också... Glad
    Ja kan man skicka med ägg, morötter, gurka, kex eller vad som helst, då är det ju inte så kinkigt. Hos oss äts det frukt väldigt regelbundet men vi har inte så brett sortiment och ibland är det slut.
  • Alexi
    glassen skrev 2014-05-28 21:39:49 följande:
    Oj, jag trampade visst på en öm tå. Sorry. Om dina barn inte får mjölk varje dag så klarar de sig säkert utan frukten i skolan också. Det finns alltid barn som av olika anledningar inte har med sig frukt hemifrån.
    Låter lyxigt att dina barn inte har några läxor i förskoleklassen, men jag antar att de har gympa ibland i alla fall.
    Alltså hon har inte börjat f-klass ännu men jag har fått uppfattningen om att man inte har läxor då, mer än kanske någon enstaka gång. Gympa och simning ska de ha ja, kommer vara nervös för att glömma sånt också. Vill helt enkelt inte riskera att mina barn missar något pga mig, det är något helt annat om jag missar lunchen till mig själv genom att glömma matlådan i kylen...
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?