Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Krångla inte till det i onödan. Min förskoleklass-son hade med sig banan och ryggsäck varje dag......i sådär en månad kanske. Numera vill han sällan ha frukt. Kommer bara hem. Ryggsäck har han med sig den dag de har gymnastik. Känns lite fånigt att släpa den fram och tillbaka utan innehåll. Vi bor granne med skolan och han går inte på fritids. Frukt har vi alltid hemma och äts mycket av, men i skolan har han inte tid .

• Flickan och kråkan

Jag förstår inte heller riktigt vad problemet är. Du får väl ta det lite som det kommer och se vad det är för rutiner på skolan.

Hos oss har de ingen daglig kontaktbok och ingen gemensam fruktstund. Sonen undrade själv varför han skulle bära en tom ryggsäck fram och tillbaka varje dag - en rätt rimlig fråga - och han tar sedan dess enbart med sig väska när den behövs. Han tar gärna ansvar för att den kommer till skolan och hem när den har en funktion. Frukt säger han själv att han inte vill ha med. Stoppar jag ner frukt kommer den med tillbaka hem. De har ingen gemensam fruktstund utan kan äta frukt om de vill på första rasten. Han har inte tid då. Äter mycket frukt varje dag hemma så inget gigantiskt problem.

Gymnastikkläder har jag påminnelse på i telefonen. Brukar inte glömma, men skönt att det plingar till en kvart innan vi går. Inget megaproblem det heller direkt. 

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-28 22:18:07 följande:

Tack! Jag kommer inte skita i någonting, tvärtom! Men jag har inget barn i skolvärlden ännu och det känns som en stor förändring, på många plan. Och jag har alltid nojat för att glömma viktiga saker, som att barnrn ska ha fel kläder eller så.
    Det kommer att lösa sig. Lovar. Har de en gemensam samling med fruktätning så kommer du att ha ett barn som också är noga med att det tas med frukt. Särskilt första tiden så brukar ju barnen själva vara väldigt noga med att göra rätt. Första månaderna så påminde sonen alltid om gympakläderna. Nu har han drabbats av något slags 6-årsdimma och vet inte om det är morgon eller kväll så då får jag påminna och komma ihåg. Annars är det ju inte så stor skillnad från förskolan egentligen. De behöver ha varma kläder om det är kallt, regntåliga kläder om det är blött och solskydd när solen är stark. Skillnaden ligger mer i att barnen själva får ta ansvar för att grejerna kommer på och att de tas från olika ställen - bamba, gympan etc. Och världen går inte under om man missar heller. Vi har lånat ut kläder till klasskomisar som inte haft extrakläder och sonen hade gympa i strumplästen en gång. 
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-28 22:19:48 följande:

Vi blev tillsagda om frukten på föräldramötet.
    Det låter ju på en del här som att väskan, tom eller inte, ska med varje dag ur pedagogiskt syfte. Men vi får väl se hur det funkar i höst.
    Vi blev också tillsagda om frukten på ett föräldramöte. Väska har enbart ett pedagogiskt syfte om den har en funktion. Barn är ju inte dumma. Jag släpar inte heller med mig grejer bara för att. Jag är lärare själv så är mån om att mina barn tar ansvar för sin skolgång och allt det som följer med det, men nej, han behöver inte ta en tom ryggsäck fram och tillbaka de flesta dagar under året. Vad lär han sig av det? Vill han inte äta frukt så slipper han. Jag jobbar på högstadiet och rekommenderar "mina" föräldrar också att deras barn med fördel tar med frukt.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-28 22:30:01 följande:

Precis! Vi får ju tom frukt levererat på jobbet så varför just skolbarnen ska ha med sig är inte logiskt.
    Tja, du. En skola har inte helt sällan ett par hundra elever och personaltätheten är en helt annan än på en förskola. Vem ska se till att 4-500 skolbarn får frukt varje dag? Dessutom ska skolan vara avgiftsfri så att att ta betalt för daglig frukt får inte skolan göra.
  • Flickan och kråkan
    Penida skrev 2014-05-28 22:46:22 följande:
    Nej, att släpa på en väska som är tom på innehåll dit och tillbaka känns lite onödigt. Här har det aldrig hänt, det är alltid något som ska med dit eller hem. Vår dotter går också på fritids kan tilläggas och även där sportas det och simmas en del. Och pysslas. Vi får hem galet mycket pyssel.
    Det jag kan tycka är viktigt i den här åldern är att barnen själva får packa och ta ansvar för innehållet.
    Ja, det tycker jag med. Om ansvarsbiten alltså . Jag upplever också att fritidsbarnen har mer nytta av sin väska. De har mer grejer med sig i båda riktningarna. Jag har ju ett barn som enbart går i förskoleklass och det blir väldigt lite fram och tillbaka. Har han någon gång något pyssel som ska hem eller en bok som ska läsas så bor vi sådär 100 meter från skolan så då tar han det i handen helt enkelt. Att ha med sig väska blir ju naturligt när man behöver den, som för din dotter dagligen och min pojke när han har gymnastik eller ska på utflykt etc. Oavsett inget att bekymra sig över . Till hösten har vi flyttat och han ska börja i en skola som ligger så pass långt bort att han behöver åka skolbuss. Väska kommer att bli en självklarhet.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-29 08:26:33 följande:
    Fast det är fortfarande ologiskt. Förskolor och arbetsplatser får frukt levererat men just skolbarnen ska ha med egna.

Och vad vore skillnaden i betalning mellan att ta ut en avgift mot att barnet måste ta med egen?
    Nej, det är inte ologiskt med tanke på hur verksamheten ser ut - ansvar, ekonomi och organisation. Nej, i praktiken blir det ingen skillnad kostnadsmässigt för föräldern men skolan får inte ta ut en avgift för frukt. Alla har inte heller obligatorisk frukt. Här är det en rekommendation. Alla barn "skulle" ha med sig frukt varje dag och de hade alla första veckorna. Idag, nästan ett år senare har några med sig, de flesta inte. 
  • Flickan och kråkan
    Waldo skrev 2014-05-29 19:51:30 följande:
    Jag förstår inte problemet här

När min dotter var i den åldern var hon inte intresserad av att käka frukt på rasten, hon tvärvägrade alla trista fruktstunder så vi hoppade helt enkelt över det.
    Vissa dagar ville hon ha med en yoggi istället och då öppnade hon kylen och a ner det i väskan.

Kan inte se problemet, vill inte ungen ha frukt hoppa över det
    Om ni glömmer det så glömmer ni det, jorden lär inte sluta snurra pga det.
    Vill ungen ha en ostmacka med sig, fine, då blir det macka i väskan den dagen istället
  • Flickan och kråkan
    Oleanna skrev 2014-05-29 20:46:24 följande:
    Oj...har hört om det när den förskolan var uppe på uppdrag granskning ( kommer inte ihåg namnet) men inte annars.
    Jättevanligt. Har jobbat på flera skolor och ett rätt vanligt problem. Budgeten är väldigt tajt och populära saker går lite för snabbt och så blir de med senaste lunchtider utan ett och annat. Jobbar på högstadiet så sällan samma klass som alltid drabbas då de har lunch vid olika tider olika dagar. 
  • Flickan och kråkan
    Oleanna skrev 2014-05-29 21:00:27 följande:
    Vilken tur att vi har bra skolmatspeng och att det är privatskola med enbart ekologiskt. De har suverän mat.
    Fisk 2 ggr i veckan, soppa en och vego en. Som för öevrigt finns varje dag för de som inte vill äta det andra. Hela skolan är ca 120 elever från förskola till 9.an
    Låter lyxigt
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-05-29 22:16:40 följande:
    I min värld är det helt oviktigt vad som är förskoleklass och fritids det här första året. Det är samma personal, samma lokaler och ingen skillnad i princip.
    Fast eftersom det diskuterades huruvida skolan ger barnen frukt eller inte så är det rätt väsentligt. Fritids som man betalar för innebär rätt till frukost och mellanmål på eftermiddagen. I förskoleklassen är det bara lunch som erbjuds på samma sätt som i skolan. Förskoleklass och skola = ingen frukt fås. På fritids (oavsett om det är före och efter förskoleklass eller skola) finns det frukost och mellanmål att få.
  • Flickan och kråkan

Mitt barn som inte går fritids går alltså i förskoleklass 4,5 timme mån-tors och 3,5 timme på fredagar. För vår del känns fruktdiskussionen generellt inte jätteväsentlig. Han är som sagt själv inte särskilt intresserad av frukt. Han äter ofta frukt vid frukost och ett par frukter från det att han kommer hem vid 13. Han får under dessa få timmar lunch i skolan och överlever .

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-29 22:26:59 följande:
    Han är som sagt själv inte särskilt intresserad av frukt. 
    i skolan alltså.
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?