Inlägg från: Sar |Visa alla inlägg
  • Sar

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Hos oss är det så att barn som glömt frukt får dela med en vän och sedan har de ett litet extra förråd av frukt de kan dela ut. Alla barn har inte föräldrar som har råd att köpa frukt. Nu går fortfarande minstningen på förskola men med två skolbarn som ska ha frukt varje dag på skolan och gärna tar en frukt på kvällen tycker jag att fruktskålen konstant är tom trots att jag släpar hem hur mkt som helst. Jag hade blivit fantastiskt glad om jag istället fått betala en slant och de fick frukt på skolan! Det hade dessutom antagligen gjort att det gick åt mindre frukt, är äpplena stora blir de bara halvätna, hade äpplet istället klyftats hade det antagligen räckt till flera barn.

• Sar
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-28 22:40:37 följande:
    Tja, du. En skola har inte helt sällan ett par hundra elever och personaltätheten är en helt annan än på en förskola. Vem ska se till att 4-500 skolbarn får frukt varje dag? Dessutom ska skolan vara avgiftsfri så att att ta betalt för daglig frukt får inte skolan göra.
    Men det är här det blir fel. Skolan får inte ta betalt för daglig frukt men de kan säga åt mig som förälder att köpa frukt som mina barn ska äta på fruktstunden. Frukt som kanske mina barn inte orkar äta upp.
    Jag skulle gladeligen betala skolan överpris för frukten istället för att behöva köpa den själv och därmed täcka upp för föräldrar som inte har den ekonomin. En frivillig betalning helt enkelt. Om frukten klyftades eller delades skulle antagligen ett äpple räcka för två barn genomsnittligen vilket skulle göra att det skulle bli ett överskott som täckte den ev. kostnaden för frukttransporten och hanteringen.

Problem solved. ;)

Sen kan jag också personligen tycka att det är rätt vansinnigt med frukost mellan 7-7.50 beroende på hur lång man har till skolan, fruktstund kring 9.30, lunch strax efter 11 och sedan mellanmål kring 14.30. Fruktstunden skulle jag nog hellre satt kring 16-tiden innan hämtning och middag.
  • Sar
    Elli 612 skrev 2014-05-28 23:44:11 följande:

Frukt är ju till för att de ska få lite extra energi, och lära sig att äta frukt. Mina barn har de med än (en går i 3:an o en i 1:an) och lika va de när jag själv gick i skolan, man hade alltid frukt med sig. Gott att äta på 10 rasten.

Bra att lära barnen ta med frukt varje dag. Behöver ju inte va pinfärsk varje dag? Köp hem på söndagen så håller de väl i kylen hela veckan, så gör vi.

Jo glömmer man så blir man ju utan tyvärr, skolan har ofta ingen frukt för det.

Jag är lite tveksam till att så många barn skulle behöva lära sig att äta frukt, jag ser det snarare tvärtom! Frukt är gott, alltså äter de ;)

Köper vi hem på söndagen och har 3 skolbarn som dessutom gärna vill ha en frukt på kvällen innebär det minst 21 frukter.  Och då har vi inte räknat med att vi föräldrar kanske skulle vilja ta en apelsin någon gång eller att kompisar på besök blir sugna.

Just det där att det blir jobbigt för ett barn vars föräldrar inte har ekonomi eller är nog tänkta att skicka med frukt och barnet blir utan gång på gång tycker jag är ytterst jobbigt och ett klart argument för att detta är något som skolan bör stå för så att inget barn blir utan oavsett vilka föräldrar barnet fått till skänks.
  • Sar
    dreamy skrev 2014-05-29 13:42:58 följande:
    Ååååh, detta evinnerliga frukttjat :-P
    Hos oss äter våra grabbar (och även vi vuxna) säkert tre-fyra frukter per dag och skulle glatt äta det dubbla om de fick. Gärna strunta helt i övrig mat också...
    Vi kånkar alltså hem ca 8-20 kg frukt i veckan, beroende på vad det är för sorter och ÄNDÅ så måste vi ransonera och "gömma" frukten för att det ska räcka till skolfrukten.

Är såååå störigt då man kommer ihåg att man glömt och ev måste stressa förbi affärer sent på kvällen/innan skolan för att köpa.

Innebär en massa extrastress för oss vuxna och pinsamheter med medföljande magont för de barn som av olika anledningar inte har med sig. Oansvariga/glömska föräldrar behöver ju inte sitta där i klassrummet och skämmas - det får de oskyldiga och små göra...Gråter Rynkar på näsan

Skulle mycket hellre se att skolan t ex köper in lite mindre sallad till luncher och istället tillhandahåller en liten fruktbit under förmiddagen respektive under eftermiddagen för att barnen ska orka med skoldagen.
    = vitaminer für alles + bättre blodsockernivåer + bättre elevprestationer + ingen segregering + inga merkostnader
    Ge ETT skäl till att detta inte är den optimala lösningen!

Skolfrukt är nästan ett skällsord för mig... AVSKYR skolfrukt!!! KräksSkrikandes
    Men precis! Att köpa hem skolfrukt till ETT barn är väl inte ett problem men när man har flera barn som alla ska ta med frukt (+ att de äter frukt hemma) blir det ett väldigt kånkande. Mkt lättare med skolleverans av frukt som föräldrarna betalar istället för att man själv ska kånka hem 30 kg frukt (om man nu har som ambition att inte handla varje dag i veckan) och barnen ska ta dem till skolan. Kanske en affärsidé där till ngn driftig entreprenör att erbjuda skolfrukt levererad!
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?