• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Natulcien
    Esma Sultan skrev 2014-05-29 14:34:26 följande:
    Nej, inte enbart lunch, även frukt och till och med frukost serveras på skolor.

Barnens bästa förstår jag att det är till för och jag vill inget annat att mitt barn är mätt magen hela dagen och kan visst sticka ner en frukt i skolväskan. Men varför ska jag göra det när barnet är i skolan och då under skolans tillsyn och ansvar? Inte tar föräldrar till förskolebarn med mat eller frukt till förskolan?
    Fast förskolan betalar man ju för...
  • The past is now

Så skönt att bo i en kommun där mina barn får frukt. De gånger de har haft med sig till typ utflykt har det bara glömts bort att ätas upp och ligger mosad/ruttnad.

• Psykologistuderande
    Amanda84 skrev 2014-05-29 15:30:49 följande:
    Jag och mina klasskamrater hade frukt med oss på rasterna. Under december åt vi frukten i klassrummet samtidigt som fröken högläste.

Vad jag vet så gör man olika på olika skolor. En del skolor har ingen fruktstund utan barnen äter frukten på rasten. En del skolor har gemensam fruktstund där man äter frukt tillsammans. Jag har fått uppfattningen om att skolor som har gemensam fruktstund har en större andel barn som faktiskt inte äter frukost hemma innan de kommer till skolan. (Ja, det är faktiskt inte alls ovanligt i en del områden.)

Jag är född 1974 och när jag växte upp var det aldrig tal om att ta med sig frukt till skolan. Jag tror snarare att det är ett sundhets-tänk som har blommat upp under 90-talet faktiskt.

TS: Jag ser inte riktigt problemet? Att packa ner en frukt går att lägga som en rutin likt att borsta tänderna. Jag kan inte skryta med världens bästa minne, trots det är det i undantagsfall jag har glömt att köpa hem frukt. När det har hänt har fröknarna löst det med att dela på några frukter alternativt har de själva haft något med sig att dela på. Som sagt; inga som helst problem - jag tycker att det är ett trevligt initiativ eftersom man ofta kör fruktstund i anslutning till en allmän sammankomst med exempelvis sagoläsning. Dessutom är det nog så att inte alla föräldrar tänker på vikten att ge sina barn frukt nu och då.

/Linda

• mammastitch

Vi skickar med frukt, skalade morötter eller smörgås. Skulle vi glömma någon dag, så finns det extra frukt på skolan eller någon snäll klasskamrat.

Angående väska. Den beövs till gymnastikkläder, biblioteksböcker och allt annat som skall forslas fram och tillbaka. Detta är en helt annnan värld än dagis.  

• garib

Sluta röka och kröka,så har ni råd med en frukt till era barn.Svenska föräldrar är oerhört bortskämda.

• FemmeM
    putin skrev 2014-05-29 14:22:11 följande:
    Men.....jag trodde skolan att skolan är avgiftsfri!?
    Är frukt till ditt eget barn en avgift tycker du? (eller har jag missat nåt?)
  • visvto

Skolan är avgiftsfri. Det erbjuds frukost på fritids, lunch sen mellanmål.

Många vill att barnen har med frukt, men man kan inte kräva det. En del barn har med frukt, andra inte. Så är det med det. Skulle däremot aldrig komma på tanken att inte skicka med mina barn frukt. Jag vill att de är pigga och får den där extra fruktenergin.

Lägg frukten i en burk, som ligger i en väska. Det går bra med gurka, tomat eller morot om inte frukt finns hemma!

Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?