• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Elli 612
    Alexi skrev 2014-05-28 20:39:33 följande:
    Varför ska de ha ryggsäck varje dag? För att bära frukten i?
    Nä för att lägga lappar i, som de får där om de ärnåt viktigt, ev nån liten läxa om de får det, kanske behövs nån typ av reservkläder med?
    Hade du inte väska med dig till skolan/lekis när du var liten?
  • Sar
    Elli 612 skrev 2014-05-28 23:44:11 följande:

Frukt är ju till för att de ska få lite extra energi, och lära sig att äta frukt. Mina barn har de med än (en går i 3:an o en i 1:an) och lika va de när jag själv gick i skolan, man hade alltid frukt med sig. Gott att äta på 10 rasten.

Bra att lära barnen ta med frukt varje dag. Behöver ju inte va pinfärsk varje dag? Köp hem på söndagen så håller de väl i kylen hela veckan, så gör vi.

Jo glömmer man så blir man ju utan tyvärr, skolan har ofta ingen frukt för det.

Jag är lite tveksam till att så många barn skulle behöva lära sig att äta frukt, jag ser det snarare tvärtom! Frukt är gott, alltså äter de ;)

Köper vi hem på söndagen och har 3 skolbarn som dessutom gärna vill ha en frukt på kvällen innebär det minst 21 frukter.  Och då har vi inte räknat med att vi föräldrar kanske skulle vilja ta en apelsin någon gång eller att kompisar på besök blir sugna.

Just det där att det blir jobbigt för ett barn vars föräldrar inte har ekonomi eller är nog tänkta att skicka med frukt och barnet blir utan gång på gång tycker jag är ytterst jobbigt och ett klart argument för att detta är något som skolan bör stå för så att inget barn blir utan oavsett vilka föräldrar barnet fått till skänks.
  • Elli 612
    Sar skrev 2014-05-28 23:57:18 följande:
    Jag är lite tveksam till att så många barn skulle behöva lära sig att äta frukt, jag ser det snarare tvärtom! Frukt är gott, alltså äter de ;)

Köper vi hem på söndagen och har 3 skolbarn som dessutom gärna vill ha en frukt på kvällen innebär det minst 21 frukter.  Och då har vi inte räknat med att vi föräldrar kanske skulle vilja ta en apelsin någon gång eller att kompisar på besök blir sugna.

Just det där att det blir jobbigt för ett barn vars föräldrar inte har ekonomi eller är nog tänkta att skicka med frukt och barnet blir utan gång på gång tycker jag är ytterst jobbigt och ett klart argument för att detta är något som skolan bör stå för så att inget barn blir utan oavsett vilka föräldrar barnet fått till skänks.

Jo, men denna ts verkar bara se problem, inte  vilja lösa dem.. ;)

Alla barn äter nog inte frukt. Men mina gör och vi har alltid med oss. Och hade alltid med rygga med för det  den behövdes till, även har de bad eller gympa några ggr / termin.

Och jag tror ts barn bara skulle bli glad över att få en egen snygg rygga att ha med sig och känna sig stor, och ha något som ev alla andra barn också har med sig!

• Elli 612
    Elli 612 skrev 2014-05-29 00:04:32 följande:

Jo, men denna ts verkar bara se problem, inte  vilja lösa dem.. ;)

Alla barn äter nog inte frukt. Men mina gör och vi har alltid med oss. Och hade alltid med rygga med för det  den behövdes till, även har de bad eller gympa några ggr / termin.

Och jag tror ts barn bara skulle bli glad över att få en egen snygg rygga att ha med sig och känna sig stor, och ha något som ev alla andra barn också har med sig! smile5.gif

De är ju där för att förbereda sig till att börja i skolan. Att ha med ryggsäck varje dag för att kunna lägga ev läxor i då, samt frukten, det "ska" dem ju ha även i skolan sen. :)
  • Loriyana

Man måste inte ha med sig frukt. Om man har slut på frukt hemma eller har glömt att köpa så kan man ge barnet nått annat att ta med sig, som en morot.

• Loriyana

Men jag tycker faktiskt att det mest praktiska vore om skolan helt enkelt köpte in frukt om de nu vill att barnen ska äta frukt under skoltiden.

• Naaw

Herregud vad idioter det finns. Vad är det för fel på er? Hur svårt är det att ta lite ansvar och fixa frukt? Sen behöver ju barnen till väska av en rad skäl. Tex för pyssel, papper från fröken, projekt som delvis skall göras hemma, kontaktbok, frukt, om kläder blir blöta osv.

• Mrs LW

Det handlar nog bara om att komma in i rutin. Men en sak reagerar jag på.. Har allas barn här inne med frukt/grönsak till förskolan varje dag? På sonens förskola bjuder dem på det.

• Butterflie

TS hos oss kan man köpa frukt, kolla med mattanten, jätte smidigt om man en dag har glömt. Barnen kan även köpa frukost i matsalen (jätte bra för de barn som åker skolbuss och inte vill eller kan äta när de precis har vaknat). Vi får även ha med smörgås eller riskakor ist för frukt om de går i 1-6an.

Men nej man måste inte ha med frukt, men hos oss äter barnen frukten tillsammans i förskoleklassen. De barn som inte har med sig blir bjuden av sina kompisar men det kan vara retligt för de barn som inte har med sig.
    Från klass 1 och uppåt så äts det ute på halv 10 rasten (inte alltid mina barn gör det dock).

Ist för frukt så kan du skicka med morot, paprika, gurka, små tomater mm. 

• Monchichier

Hur svårt är det att handla 5-6 äpplen på lördagar? Det är ju inte så att frukt blir rutten på några dagar..

Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?