• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • annanasglass

Jag packar både frukt och lunch till min son varje dag. Plus gympakläder på rätt dagar osv. Det är inte svårt, man vänjer sig! Slut på frukt? Kila ner/kör till affären precis som man gör när man har slut på mjölk/bröd. I nödfall, packa ner en morot! Det handlar om föräldraransvar. Har man barn får man vara lite organiserad och tänka ett steg före! Så svårt är det inte, jag lovar. Skolan kan inte (och bör inte!) fixa allting. Som förälder är ditt barn ditt ansvar. Glömmer du då får ditt barn vara utan, precis som om du glömmer packa ner gympakläder så får ditt barn inte vara med på gympan, och glömmer du att fylla i formuläret för utflykten så får ditt barn inte följa med.

• underbaraSt

Där jag jobbar har barnen alltid med sig ryggsäck. De har varje dag med sig en liten "matlåda". I den har de tex klyftor av en frukt, kanske några vindruvor och en riskaka. Det varierar. Efter att samlingen är klar får de smyga ut och hämta sina frukter eller matlådor och sedan sitta tillsammans vid borden. Alla har inte alltid med sig frukt. Ibland delar några av barnen med sig till de som inte har. Vissa har aldrig med sig. Till mellis på eftermiddagarna får barnen alltid frukt av skolan men inte på förmiddagen vid fruktstunden.

• Esma Sultan
    alfabetan skrev 2014-05-28 20:36:14 följande:
    Så är det på vår skola också, min tjej går i tvåan nu och ska fortfarande ha frukt och liten smörgås med sig varje dag (har haft det sedan hon började förskoleklass. I början var det en press att alltid fixa men nu går det rätt mycket av sig självt. Mycket frukt klarar sig bra i kylskåpet och man kan ju variera med t ex morot också som håller sig ett tag. I värsta fall får du skicka med bara macka om du inte har någon frukt. Bröd kan man ju ha i frysen. 

Och ja, i alla fall hos oss så sitter de i en ring och äter medan fröken läser saga och de som inte har något med sig då blir helt enkelt utan. :(
    Varför ska man ha frukt med sig förstår jag inte riktigt. Jag menar det har väl inte alltid varit så. Inte när jag var barn, men det var ju några år sen också :) Då på min tid fick vi frukt i skolan. Även om det inte var varje dag så gav de oss frukt. Minns när läraren gick runt med en korg och delade ut frukten. Tog med ätbart gjorde vi endast om vi skulle på utflykt.

Hur länge har det varit så här egentligen?
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Monchichier
    Marlean skrev 2014-05-29 01:28:29 följande:
    Skolan ska vara avgiftsfri. Punkt.
    Idrottsskor som inte används utomhus till idrotten.
    Gympakläder med tillhörande tvål och handduk. och såklart gympaväska.
    Skolväska

On top of my head sådär..
  • Lavendla

Ts jag förstår att nya rutiner kan göra en lite nojig, jag har inga barn ännu men många syskon som har och de var också lite nojiga, som jag förstod så har de väska med för att hålla redan på sina saker precis som du har din handväska med dina saker och att det handlar om att lära sig ansvar. Frukten som skall med fick göra i ordning kvällen innan och lägga på speciell plats i svalen/kylen och packa ner själva på morgonen och när de missat det några gånger så glämdes det inte bort mer. Sen tog mina syskon en 4färgs penna och alla i familjen fick en egen färg och i almanackan kunde det sen stå med röd stil att xxx ska till skogen ta med matsäck, med grön färg xxx ska till doktorn, röd text xxx läxa matte s 34-36 etc men frukt och att det plockades ner i väskan varje dag fick de komma ihåg själva de små barnen

• metervara

Stackars barn vars föräldrar inte förmår att packa ner en frukt. Någonsin. Jag vet en förskola som helt slutat med matsäck på utflykter pga att det alltid var barn som inte hade med sig nåt. Nu står förskolan för matsäcken, det tycker jag är bra!

Om skolan så gärna vill att alla ska äta frukt så får dom väl bjuda på det då.

• Biffus
    Esma Sultan skrev 2014-05-29 01:18:05 följande:
    Varför ska man ha frukt med sig förstår jag inte riktigt. Jag menar det har väl inte alltid varit så. Inte när jag var barn, men det var ju några år sen också :) Då på min tid fick vi frukt i skolan. Även om det inte var varje dag så gav de oss frukt. Minns när läraren gick runt med en korg och delade ut frukten. Tog med ätbart gjorde vi endast om vi skulle på utflykt.

Hur länge har det varit så här egentligen?
    Sedan skolan blev något man kan ta ut vinst från?
  • Carina 02

Att ha med frukt varje dag var vanligt då jag sjælv gick på lekskola, som det hette den gången.
    I de norska førskolorna har barna med sig både frukost och eftermiddagsmat.
    Ingen forelder har någonsin antytt att detta skulle vara komplicerat. Samma ordning gjeller i de norska skolorna,

Alla førskolebarn,nestan oavsett ålder, har ryggsekk med i førskolan innehållande allt som behøvs under dagen.

Men er det inte så i Sverige att førskola/skola ska stå før alla øvriga kostnader?

• Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-28 22:40:37 följande:
    Tja, du. En skola har inte helt sällan ett par hundra elever och personaltätheten är en helt annan än på en förskola. Vem ska se till att 4-500 skolbarn får frukt varje dag? Dessutom ska skolan vara avgiftsfri så att att ta betalt för daglig frukt får inte skolan göra.
    Fast det är fortfarande ologiskt. Förskolor och arbetsplatser får frukt levererat men just skolbarnen ska ha med egna.

Och vad vore skillnaden i betalning mellan att ta ut en avgift mot att barnet måste ta med egen?
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?