• Alexi

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Till hösten börjar min dotter förskoleklass. Vi fick på föräldramötet höra att de ska ha med sig frukt varje dag.

Det här handlar inte om kostnaden för att köpa frukt, det bryr jag mig inte det minsta om.

Men, jag är redan nu lite stressad över att vi fem dagar i veckan både måste se till att ha fräsch frukt hemma och dessutom skicka med den till skolan. Vi har för det mesta frukt hemma men ibland handlar vi inte när vi tänkt, vi äter rester eller vad som helst, helt enkelt har vi inte frukt hemma 7 dagar per vecka. Nu blir det världens press och man ska slänga sig till affären kl 21 om man kommer på att man glömt.

Sen ska den med till skolan och helst inte bli mosad på vägen. Har barn i förskoleklass alltid väska med sig varje dag?

Vad händer om man glömmer, sitter barnet där då och blir utan?

Hur långt upp i åldrarna håller man på med detta fruktsläpande?

Varför, varför kan inte skolan köpa in all frukt så kan jag betala. Det här är ju superkrångligt och jobbigt stressmoment i alla andra stora och små saker man ska komma ihåg.

• Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?
  • Starkast
    Esma Sultan skrev 2014-05-29 12:20:23 följande:
    Ja, jag menar det. Därför förstår jag inte att man måste ha med sig frukt till skolan och att de som inte har sitter utan. All mat och dryck som intas dagligen på skolan ska skolan stå för. Sen om det anordnas någon särskild aktivitet som utflykt eller friluftsdag så förstår jag att barnen ska kunna ta med sig eget, även om skolan även då har skyldighet att ge barnen förtäring även den dagen.

Det verkar vara lite hipp som happ det där och olika från skola till skola med att barnen ska få mat på skoltid.

Lustigt.
    Det handlar ju om barnets bästa.
    Men har någon inte med så delar andra med sig.

Det serveras ENBART lunch i skolan. Det är vad som ingår i den skolgång som i vårt land är GRATIS. 

Att de sätter det som "krav" för dessa små 6-åringar som växer så det knakar, är ju för att alla föräldrar inte själva fattar att de BEHÖVER fylla på med energi för att orka med skoldagen.
  • Esma Sultan
    Starkast skrev 2014-05-29 14:13:22 följande:
    Det handlar ju om barnets bästa.
    Men har någon inte med så delar andra med sig.

Det serveras ENBART lunch i skolan. Det är vad som ingår i den skolgång som i vårt land är GRATIS. 

Att de sätter det som "krav" för dessa små 6-åringar som växer så det knakar, är ju för att alla föräldrar inte själva fattar att de BEHÖVER fylla på med energi för att orka med skoldagen.
    Nej, inte enbart lunch, även frukt och till och med frukost serveras på skolor.

Barnens bästa förstår jag att det är till för och jag vill inget annat att mitt barn är mätt magen hela dagen och kan visst sticka ner en frukt i skolväskan. Men varför ska jag göra det när barnet är i skolan och då under skolans tillsyn och ansvar? Inte tar föräldrar till förskolebarn med mat eller frukt till förskolan?
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    putin skrev 2014-05-29 14:22:11 följande:
    Men.....jag trodde skolan att skolan är avgiftsfri!?
    Precis. Ungarna ska ju fylla på energin under skoltid.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Amanda84

Skolan är avgiftsfri, ja. Skolluchen också. Det är inte obligatoriskt att skicka med barnen frukt. Anledningen till att man har gemensam fruktstund i skolan idag är för att föräldrar tycks ha tappat allt sunt förnuft och struntar i att skicka frukt med sina barn, vilket var vanligt att man gjorde på 70, 80 och 90talen, helt utan att lärarna sade till om det.

Idag är det vanligt att föräldrar tror att ''någon annan'' skall ordna allt åt dem...
  • Amanda84
    Esma Sultan skrev 2014-05-29 14:34:26 följande:
    Nej, inte enbart lunch, även frukt och till och med frukost serveras på skolor.

Barnens bästa förstår jag att det är till för och jag vill inget annat att mitt barn är mätt magen hela dagen och kan visst sticka ner en frukt i skolväskan. Men varför ska jag göra det när barnet är i skolan och då under skolans tillsyn och ansvar? Inte tar föräldrar till förskolebarn med mat eller frukt till förskolan?

I förskolan betalar du oftast för maten till barnen. En del kommuner låter även de som går avgiftsfri förskola äta där men så är det på långt ifrån alla ställen.
  • sextiotalist
    Amanda84 skrev 2014-05-29 14:44:49 följande:

Skolan är avgiftsfri, ja. Skolluchen också. Det är inte obligatoriskt att skicka med barnen frukt. Anledningen till att man har gemensam fruktstund i skolan idag är för att föräldrar tycks ha tappat allt sunt förnuft och struntar i att skicka frukt med sina barn, vilket var vanligt att man gjorde på 70, 80 och 90talen, helt utan att lärarna sade till om det.
    Idag är det vanligt att föräldrar tror att ''någon annan'' skall ordna allt åt dem...

Varken jag eller syskon hade med oss frukt till skolan.  Jag gick i mellanstadiet och högstadiet under 70-talet och lågstadiet under 60-talet och det var först i trean man fick lov att ta med sig frukt (innan fick man inte ens det)

För övrigt så behöver inte alls alla barn äta under skoltid.

Jag vet att vissa kolleger som skickar med frukt helt i onödan, den kommer hem igen. 

Och när har man denna fruktstund. Hur hinner man med denna innan lunch (mitt barn har haft lunch som börjar mellan 11 och 11:30, började skolan vid halvnio), efter lunch är det ofta bara ett par timmar kvar om de går i de lägre klasserna

Som sagt var, jag är glad att det inte har varit obligatoriskt, med en lite miniätare, som mitt barn var i den åldern, så hade jag inte varit glad om det lilla han åt var endast frukt (nu gillade han inte frukt men ändå) under hela dagen, vilket troligen hade varit resultatet om det hade varit fruktstunder

• Radhuspinglan

Jag har bara läst trådstarten. Då jag gick i sexårs (vilket var år 1994), så kallades det fruktstund men det var lika okej med riskaka, skorpa, lättare smörgås, morot, gurka, etc. - Mellis, helt enket. Jag vet inte om det är likadant idag, eller på den skolan ditt barn ska börja. Du skulle ju kunna höra med dem om det är så. Själv hade jag oftast med mig bitar av kokosnöt. :)

• Amanda84
    sextiotalist skrev 2014-05-29 15:20:42 följande:

Varken jag eller syskon hade med oss frukt till skolan.  Jag gick i mellanstadiet och högstadiet under 70-talet och lågstadiet under 60-talet och det var först i trean man fick lov att ta med sig frukt (innan fick man inte ens det)

För övrigt så behöver inte alls alla barn äta under skoltid.

Jag vet att vissa kolleger som skickar med frukt helt i onödan, den kommer hem igen. 

Och när har man denna fruktstund. Hur hinner man med denna innan lunch (mitt barn har haft lunch som börjar mellan 11 och 11:30, började skolan vid halvnio), efter lunch är det ofta bara ett par timmar kvar om de går i de lägre klasserna

Som sagt var, jag är glad att det inte har varit obligatoriskt, med en lite miniätare, som mitt barn var i den åldern, så hade jag inte varit glad om det lilla han åt var endast frukt (nu gillade han inte frukt men ändå) under hela dagen, vilket troligen hade varit resultatet om det hade varit fruktstunder

Jag och mina klasskamrater hade frukt med oss på rasterna. Under december åt vi frukten i klassrummet samtidigt som fröken högläste.

Vad jag vet så gör man olika på olika skolor. En del skolor har ingen fruktstund utan barnen äter frukten på rasten. En del skolor har gemensam fruktstund där man äter frukt tillsammans. Jag har fått uppfattningen om att skolor som har gemensam fruktstund har en större andel barn som faktiskt inte äter frukost hemma innan de kommer till skolan. (Ja, det är faktiskt inte alls ovanligt i en del områden.)
  • Natulcien
    Ja, det är avgiftsfri undervisning och gratis skolluncher. Och dessutom barn- /studiebidrag. Vi har det bra, vi. Glad

Eller tänkte du att skolan även ska betala gympaskor, gymnastikkläder, skolväskor och allt annat barnen kan behöva ta med sig? Frukt är väl en droppe i havet, kostnadsmässigt...?
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?