Inlägg från: Currykoalan |Visa alla inlägg
  • Currykoalan

Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?

Vi  abonnerar på fruktkasse från Mathem. 7,5 kg i veckan. Räcker bra precis. Mina minsta går på fritids så de har en frukt till morgonen och en till eftermiddagen. Ifall det är små frukter har de fler. Ryggsäck har de alltid.

Innan vi kom på denna excellenta lösning stod vi där titt som tätt med typ ett skrumpet äpple någon morgon, och bekymrade barn som undrade ifall de skulle tvingas svälta. Några enorma påsar med morötter eller oststavar att snitsigt skära till fanns inte ofta i kylen vid de tillfällena eftersom frukten brukade ta slut ungefär samtidigt som det mesta annat tog slut, surprise liksom. Mitt kylskåp brukar gå i takt så det mesta tar slut samtidigt, och den morgon vi upptäcker det handlar vi på kvällen. Brukade, upptäckte, handlade. Nu kommer all mat med lastbil från diverse matkasse/beställ din yoghurt på nätetföretag. Varken jag eller maken är den hängivna hushållerskan med stenkoll på matintaget kan jag medge .

• Currykoalan
    Litet My skrev 2014-05-28 21:40:17 följande:
    Kan bara instämma.

Att ta som vana att tex inhandla 5 frukter varje helg och kanke lägga separat som "skolfrukt" (om man behöver strukturera) är väl knappast någon raketforskning.
    5 frukter per vecka? Hoppsan. Här sitter jag och överväger om våra 7,5 kg frukt verkligen räcker nu under sommaren då det blir fritids hela dagen och alltså utflykter. Har då visserligen två i åldern att de har med sig frukt men ändå.
  • Currykoalan
    nötskrikan skrev 2014-05-29 21:16:54 följande:
    Förskoleklasserna får äta kl. 12, tycker att det är jättesent. Skolans förklaring är att de inte ska behöva stressa när de äter. Innebär det att klass 1-3 måste stressa då? Dottern är i alla fall jätteimponerad över att de får mjölk varje dag (när den inte är slut), det fick de inte på dagis.

28 barn i vår förskoleklass, vår kommun är inte känd för att satsa på skolan...

Jag tycker att det innebär extra stress att komma ihåg frukt eller smörgås eller annat varje dag men det är inte alltid dottern vill ha med nåt och glömmer hon har hon snälla klasskompisar som delar med sig.

I mina barns skola har varje årskurs 25 minuter på sig i matsalen. De är ca 100 i varje årskurs. I de tjugofem minutrarna ingår då att stå i kö, äta samt torka bordet efter maten.
Svar på tråden Att ha med sig frukt varje dag till förskoleklass?