• Darling82

Startar första IVF behandlingen idag

Hej, är glad och nervös! Idag påbörjas vår första IVF-behandling. Ska göra det korta protokollet med gonal-f, orgalutran och ovitrelle på Linnekliniken i Uppsala, men de flesta kontrollerna osv görs på vårt hemsjukhus i Gävle.

Glad för:
    - att äntligen vara på G
    - att vi är ett litet steg närmare vår dröm

Nervös för:
    - sprutorna, har fått provsticka vid genomgången av behandligen men det känns så länge sen!
    - att hoppas på för mycket på första behandlingen
    - att något ska gå snett
    - på att ingen behandling ska funka vad gör vi då

Tankarna snurrar runt runt glad, spänd, nervös allt på en gång.

Nån mer som påbörjar behandling nu i dagarna och vill följas åt?

• Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag
  • bringiton14

Se till att du klämmer ordentligt innan du sticker, alltså att du får en ordentlig bit hud o fett att sticka i! Nu vet jag ju inte hur du ser ut men det brukar vara ett bra tips :) Jag har blött lite nästan varje gång, man punkterar väl nåt litet blodkärl..

Jag har känt mig väldigt uppblåst o gasig i magen, kan nog bero på sprutorna. Får gärna vara över snart.

Usch, hade en rätt deppig kväll.. Började tänka på om det inte funkar alls, vad gör vi då.. Det är väldigt svårt att hoppas lagom mycket tycker jag. Det är rätt tufft det här.

Idag ska jag luncha med en höggravid kompis och en med en tvåmånaders..:) Bäbisar o magar överallt, när är det vår tur?!

• Angel00

Hej

Har 4 Ivfer bakom mig och jag såg att du hade lite funderingar om vad som skulle hända om det inte fungerade nu.

Först och främst, ta ett djupt andetag och slappna av. Första gången är alltid skrämmande.

Sedan om det mot all förmodan inte skulle gå bra finns det alternativ. Mina två första Ivfer var katastrofer. Så jag började googla och hittade bland annat en tråd här på familjeliv som faktiskt hjälpte mig till ett plus och nu är jag i v34.

Den svenska kliniken skyllde de två första katastrof försöken på min ålder och dåliga ägg, men erbjöd ingen behandling. Jag tyckte det var oseriöst, så jag åkte istället ner till Grekland och blev undersökt av en erkänt kunnig fertilitetsläkare som arbetat i London. Han berättade för mig att jag mycket väl kunde bli gravid och att jag inte var för gammal med fina äggstockar. Han skrev en behandlingsplan och jag införskaffade mediciner innan jag åkte hem. Efter ytterligare en misslyckad Ivf utan behandling tog jag sommarupoehåll och gick på medicinering. Till hösten gjorde vi vår sista Ivf med behandling, och hör och häpna..... Vi fick det bästa resultatet någonsin. Och ett plus!

Så det går. Bra att veta är att Sverige inte på något sätt är bäst när det kommer till fertilitet. Hittar man egna lösningar när standard behandlingarna inte fungerar har man kommit långt.

Nu behöver detta inte vara fallet för dig, men ack så bra att känna till. :)

m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

• Darling82

Har försökt klämma till ordentligt men tror att det helt enkelt är lätare med högra sidan eftersom jag är högerhänt. tror att jag ska köra orgalutranet på höger sida och gonal f på vänster iaf idag.

Jag kör 150 gonal-f. Har till och från mått illa och idag har jag börjat få mensvärk. På ett vis känns det skönt att man märker av behandlingen men samtidigt jobbigt att må dåligt.

Är väldigt svårt att hoppas lagom mycket. Hur många försök får ni via landstinget? Tror att vi får 3. Känns som att man ska ha en väldig tur om det ska funka på gratisförsöken. Men hoppet finns ju där att det ska gå tom att det ska gå på första försöket. drömmen finns ju tom att man ska kunna få flera barn. Min sambo brukar säga att det skulle vara bra med tvillingar på en gång så är det klart sen.

Jag kommer nog fortsätta hoppas och antagligen bryta ihop om det inte går. Enda gången egentligen som vi riktigt tappade tron på att få barn var under utredningen när spermaproven var helt tomma och innan biopsin gjordes. Efter biopsin har hoppet stigit. Är väldigt ovanligt att kunna frysa ner spermier vid biopsin fick vi veta och på Linnekliniken i Uppsala finns ett spermier nedfrysta som vi ev kommer kunna använda till första försöket om de klarar upptiningen.

Tungt med magar och bebisar överallt, men samtidigt har jag tyckt att det varit skönt att kunna låna till sig lite bebisgos. Två av mina vänner har fått bebis under tiden vi försökt. Tycker nästan det varit värre med de bekanta eller så som man har på facebook. Där ramlar det in bebisbilder och ultraljudsbilder titt som tätt.

Vår tid måste komma! Håller tummarna att vi och ni lyckas nu vid första försöket! Då skulle det dimpa ner bebisar typ i jan/feb eller nå sånt va?

• bringiton14

Tack för tipset Angel00!

Just nu känns det bäst att sätta all tilltro till Huddinge och hoppas på det bästa. Men det kan se annorlunda ut om några månader.

Grattis till dig att du äntligen är gravid!!! :)

• bringiton14

Det låter bra, de får gärna dimpa ner i jan/feb! :) Väldigt skönt att kunna vädra sina funderingar måste jag säga, det är så skönt med någon som förstår hur det känns.

Vi får 3 försök från landstinget.

Jag håller med, jag ska gosa ordentligt med lillan idag. Självklart är jag glad för deras skull men det känns i hjärtat, vi vill ju så gärna, och jag vill så gärna se min man som pappa!

Du har rätt, vår tid kommer! :)

• Darling82

Håller med om att det är riktigt skönt att kunna skriva om sina funderingar med någon som är i samma situation och förstår vad det handlar om. Vi pratar mycket med varann och mycket med vänner men de som aldrig varit i situationen själv förstår ändå inte riktigt hur det känns.

Vi håller precis nu i samma veva på och ska köpa hus (köpa det hus vi idag hyr) så det är mycket kring det och det är bra att kunna skringra tankarna lite. Jag har lätt att grotta ner mig i saker och ting annars.

Hur bor ni förresten? Vi bor som sagt i hus ett äldre hus den äldsta delen är från 1800-talet någon gång, i en k-märkt by 7 km från Gävle. Så vi bor som på landet fast nära stan kan man säga.

• bringiton14

Vad mysigt det låter! Ert boende alltså. Vi bor i en lägenhet i Vasastan, trivs jättebra och cyklar till jobbet på en kvart vilket känns väldigt lyxigt. Men vi längtar till landet, kanske inte att flytta men en liten stuga skulle sitta fint :) Jag har mycket släkt i Jämtland men det är lite långt bort..

Jo vi pratar också en del med vänner, men ibland får jag inte ut så mycket av det känner jag, eftersom de inte alls vet hur det känns.

Ja det är klart att man tänker mycket på det här, men det gäller väl att njuta av livet samtidigt. Tog en härlig cykeltur genom halva Stockholm till den där lunchen idag, otroligt härligt!

Då kör vi dubbla sprutor ikväll då! :)

• Darling82

Dubbelspruta - check. Va lite trögare att sticka orgalutransprutan men gick bra. Fick dock nån hudreaktion direkt efter, klias och rött. Hoppas det går över snart. Hur gick det för dig?

Jo vi mår mysigt, låter iofs trevligt att bo i stan också :)

Svar på tråden Startar första IVF behandlingen idag