• Liv82

Första barnet, november 2014

Hej alla! 
    Har funnit ett par trådar för oss som väntar barn i november men kände lite spontant att en egen tråd för oss förstföderskor också vore fint. Är ni fler som vill följas åt?

Gick precis in i vecka 5 (4+0) och plussade i torsdags. MAGISKT. Hade då haft en mängd olika symptom i 10 dagar men då är jag också en person som känner min kropp rätt väl och rätt så känslig med. 

Jag har har haft ilningar i tänder, haft orolig mage, har gulaktiga flytningar, är och har varit extremt trött hela tiden, känt mig yr och lätt illamående, som åksjuka (inte lika illamående längre) har väldigt svullen mage, kissar oftare än vanligt, har huvudvärk då och då, känner mig tung i huvudet, hård i magen, har metallsmak i munnen, haft ont i svanken, har större bröstvårtor som också är lite mörkare och känner mig hungrig ofta och sugen på saker jag annars inte känner sug efter. Det var nog det. Ser fram emot att höra hur ni andra mår, känner och drömmer. :)

BF - November:
    Liv13, 32 år, Hägersten (Stockholm), 22 november. 

• Svar på tråden Första barnet, november 2014
  • EmiliaN

Ja, men hör med henne så får du säkert en förklaring. Kan alltid vara skönt att veta vad saker beror på oavsett hur farliga/ofarliga de anses vara :)
    Att barnet ligger neråt ska inte vara någon fara. Precis som du säger, kraftiga sammandragningar i samband med att barnet rör sig neråt är nog det du ska hålla koll på framöver :) Lycka till !

• EnPetra

Hur är eran sömn på nätterna nu? Själv sover jag knappt alls.. Upp och kissa, bökigt att vända sig, svårt att hitta en skön sovställning. Nu inatt vaknade jag även av att det stack i fingrarna, som hade svullnat upp som falukorvar.

Vaknade även av att halva sängen skakade då någon gjorde frivolter inne i magen, men det ser jag inte som jobbigt, snarare mysigt ^^ 

• 1a skatten
    EnPetra skrev 2014-09-22 14:26:20 följande:

Hur är eran sömn på nätterna nu? Själv sover jag knappt alls.. Upp och kissa, bökigt att vända sig, svårt att hitta en skön sovställning. Nu inatt vaknade jag även av att det stack i fingrarna, som hade svullnat upp som falukorvar.

Vaknade även av att halva sängen skakade då någon gjorde frivolter inne i magen, men det ser jag inte som jobbigt, snarare mysigt ^^ 

Jag sover fortfarande bra när jag väl lagt mig skönt till rätta! Sover liksom med täcket som en korv längs mellan hela benen, det hjälper, och även kanske lite under magen.

Kissa litegrann vaknar jag med av, men hade föreställt mig att det skulle va värre, men kanske det blir, 6 veckor kvar ändå ju!

Kan ni tänka er att snart är våra bebisar färdigbakade? Helt galet! Kan inte förstå det!
  • Petite87

Jag sover 2-3timmar/natt :(

Illamående, ryggont, kissnödighet och bebisbus håller mig vaken långt in på småtimmarna, sedan vaknar jag kring 6-7-tiden för dagen. Usch, låt sista veckorna gå fort!! Längtar så otroligt mycke efter lillpyret och att få tillbaka min kropp :)

• EnPetra

Hur går det för er? Det börjar närma sig nu!

Går in i v.34 idag, nervös, rädd, förväntansfull, pirrrig och supertaggad på en och samma gång. GAAH

• 1a skatten
    EnPetra skrev 2014-10-03 08:19:42 följande:

Hur går det för er? Det börjar närma sig nu!

Går in i v.34 idag, nervös, rädd, förväntansfull, pirrrig och supertaggad på en och samma gång. GAAH

Det går bra här, men nu börjar det bli trångt i magen, har aldrig känt mig så hjälplös, bara att ta på byxor eller skor är en pärs i sig haha!

Jag går in i vecka 36 imorgon.

Jag är också väldigt förväntansfull men ser positivt på förlossningen och har en positiv inställning! Det ska bli häftigt och roligt att föda fram den lilla människa där inne som håller en vaken om natten med sina boxningsmatcher hahaha!
  • Petite87

Här går tiden fort. v. 34 och veckorna bara swischar förbi. Lillen har fixerat sig men sprattlar för fullt. Jag mår rätt bra nu, går hemma med gravidpenning.

Jag är pepp och längtar till förlossningen. Vill så gärna träffa lillpyret nu!

Håller på att packa BB-väskan. Känns som att det blir så himla mycke grejer. Vad har ni tänkt packa med?

• EnPetra
    Petite87 skrev 2014-10-03 19:41:24 följande:

Här går tiden fort. v. 34 och veckorna bara swischar förbi. Lillen har fixerat sig men sprattlar för fullt. Jag mår rätt bra nu, går hemma med gravidpenning.

Jag är pepp och längtar till förlossningen. Vill så gärna träffa lillpyret nu!

Håller på att packa BB-väskan. Känns som att det blir så himla mycke grejer. Vad har ni tänkt packa med?

Svårt att veta vad man behöver ha med sig i bb väskan. Men funderat på detta:

Till bebisen: kläder/ytterkläder.

Filt

Bilskydd

Ev blöjor (vet inte om man får sånt på bb.?)

Napp

Till mig:

Mjukisbrallor

Tröjor

Amningsbh + bhilägg

Tofflor

Snoddar+diadem

Trosor

Hygiengrejer

Vattenflaska

Pengar

Dricka

Mobil

Till sambo:

Ombyten

Mobil

Matlåda

Dricka

Hygiengrejer

Kamera
  • EnPetra

Nu närmar det sig! Hur går det för er?
    Vilka har handlat klart inför bebis? Och vilka har börjat packa bb väskan? 

Var hos BM i förrgår, bebisen har lagt sig med huvudet nedåt och borde enligt henne snart vara fixerat. Sömnen är som bortblåst, ett evigt bökande i sängen hela natten, och upp på toaletten x-antal gånger. 

Hur mysigt det än är att känna bebisen volta runt i magen, så är jag less nu! De resterande fem veckorna får gärna snabbspolas fram! :)

• Kaye
    EnPetra skrev 2014-10-16 09:47:30 följande:

Nu närmar det sig! Hur går det för er?

Vilka har handlat klart inför bebis? Och vilka har börjat packa bb väskan? 

Var hos BM i förrgår, bebisen har lagt sig med huvudet nedåt och borde enligt henne snart vara fixerat. Sömnen är som bortblåst, ett evigt bökande i sängen hela natten, och upp på toaletten x-antal gånger. 

Hur mysigt det än är att känna bebisen volta runt i magen, så är jag less nu! De resterande fem veckorna får gärna snabbspolas fram! :)

Jag går in i v37 idag och mår ganska bra. Bebis hade fixerat sig när vi var hos BM förra veckan. :) Det enda jag lider av är typ kramp i ljumskarna, antagligen bebis som trycker på lite nerver. Annars sover jag helt okej och mår bra, känner att det kunde vart värre liksom. :)

Har inte börjat packa än, vilket jag kanske borde :P Tiden liksom springer iväg. Men jag har iaf börjat fundera på vad jag ska ha med, det är en bra början. ;)
Svar på tråden Första barnet, november 2014