• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Blev ingen munchen idag, får ta det någon annan gång istället
    men tacolådan var göttig iaf!

Chaia
    japp här är det laddat med frukt
    såg att jag skrev i mitt inlägg tidigare att man ska äta sju sorters frukt på Tu B'shevat...det ska ju vara 15 sorter totalt egentligen - varav sju av dem är de speciella sorter som landet Israel är välsignat med (fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor och vete)

• mayasmama

nej i morgon e det nog en vanlig dag hos oss, eftersom jag inte e judinna känner inte jag till alla seder och det e inte så viktigt för nadav med alla "mindre" högtider vi firar pesach rosh ashana , chanuka, purim och nadav"firar" yom kippur. men maya firar tu beshvat på dagis. sukkot har jag firat i israel en gång. förut hade de stängt dagis alla högtider ht 04 var det stängt 7 dar tror jag det var! det funkade inte för som jobbade så nu har de ändrat det och det tycker jag e bättre fär de flesta barnen firar inte alla högtider hemma men nu blir det massa firande på dagis istället.... stänger ert dagis på alla högtider?

• elims

Men hur bra på att räkna var jag då?!

fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor, vete och KORN ska det stå.

• Chaia

elims

Oj, då.. 15 sorter! Hur serverar ni frukten? Som den är eller tillagad? Vilka frukter har du handlat upp dig på då?

• mayasmama

hur går det egentligen till att fira tu beshvat samlas man bara och äter frukt eller ? vad gör man med korn och vete? äter man ett bröd som innehåller det eller? kanske skall överasska nadav med firande när han kommer hem från jobbet!!

• Chaia

mayasmama

Dagis har hos oss stängt under de stora helgerna (rosh hashana, yom kipur och pesach) Var det stängt någon mer gång?? Hmm.. erev sukot och simchat torah kanske?

• Chaia

Jag undrar som mayasmama.. Hur går det till med firandet? Kanske ska ta och fira imorgon

• mayasmama

vårt dagis hade stängt nästan alla högtider förut, det var stängt oftare än dagisen i israel... detta blev ett väldigt problem för oss som helt enkelt inte hade råd att vara hemma så mkt från våra jobb så mnga slutade på vårt dagis, så de blev tvungna att ändra på det.....

• elims

sorry, var tvungen att ta ett samtal...

Tu B'shevat är ju en årstidernas och trädens fest. vill man kan man följa en speciell seder (seder betyder "ordning" på hebreiska)
    då dricker man en bägare vin som symbol för varje årstid -
    en bägare med bara vitt vin - symboliserar vintern med hela sin glans och styrka
    en bägare med vitt vin blandat med en gnutta rött vin - symbol för vårens första knoppar
    en bägare med med rött vin blandat med en gnutta vitt vin - symboliserar kampen mellan naturkrafterna, sommaren och dess varma dagar
    en bägare med bara rött vin - symbol för hösten i all sin prakt

emellanåt kan man äta frukter och nötter av olika slag (som de är, behöver inte tillredas), äta kakor (bakat på kornet och vetet) och sjunga tex Tu B'shevat-sånger!

man brukar, förutom de 7 speciella sorterna (fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor, vete & korn) försöka äta olika typer av frukt iallafall (och enligt kabbalistiskt tradition symboliserar de olika världar som kännertecknar mänsklig existens)
    Handlingens värld: frukter som har ett hårt oätbart skal (tex apelsiner, avokado)
    Skapelsens utformande: frukter som har en hård oätbar kärna (tex mango, persika)
    Skapelsens värld: helt ätbara frukter (tex äpplen, jordgubbar)

• Chaia

Det låter ju trevligt det där elims

Vilka sånger sjunger man på Tu B'shevat?

Äter ni någon lagad mat först? Det blir ju ganska mycket frukt och kakor

/ Chaia med tusen frågor som vanligt

Svar på tråden Hey Jude!