• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

tutim: tror inte det är nån risk att den är dålig om man köper på restaurang. Fast jag hade nog inte vågat köpa den som ligger i kyldisken på Konsum, även om den säkert egentligen är helt ok oxå

• Chaia

Här blir det pizza ikväll Maken är iväg och hämtar dem nu.

• mayasmama

man mårker på lukt och smak rejält om fiske e så dålig att man blir sjuk av den.... bergsäkert!!!! så det behöver man inte vara orolig för , men sen måste jag säga att jag ätit både bättre och sämmre sushi... fast jag har aldrig blivit sjuk och då e jag jättekänslig för dålig mat..... fast fick hjärnsläpp en gång och köpte mjukglass på mcdonald i dehli....... var SVÅRT magsjuk i fyra dar , trodde jag skulle dö!!!

• mayasmama

åhhh vad jag e sushi sugen
    varför finns det ingen homedelivery i gbg?????
    det kanske man skulle satsa på??

• elims

shavua tov allesammans!

Här har man haft möten och jobbat hela dagen. skööönt att vara hemma igen.

Här ska vi strax svulla lite och kanske kanske titta på munchen (hittade ett recept på nätet på något som de kallade tacolåda och det verkar bara hur gott som helst! )

Ville också bara påminna alla här inne om att det är Tu Bshevat imorgon - trädens nyår!
    Man brukar planterar träd (eller kanske här i Sverige skänka en slant till keren kajemet åtminstone ), äta 7 olika sorters frukt (speciellt frukt från Israel) och dricka 4 olika bägare med vin som ska symbolisera våra olika årstider.

Tu B'shevat sameach!!

• Chaia

elims

Det blir till att inhandla frukt imorgon då! Vad brukar ni göra med frukten? Äta den som den är eller göra något annat med den? Några bägare vin ska jag nog stå ut med att dricka också

mayasmama

Håller med om att det finns bättre och sämre sushi! Fisken ska vara pinfärsk! Ni har väl mycket bra fisk i Göteborg?

• mayasmama

ja jo fiske e fin här för att inte tal om skaldjuren !!! om man nu äter det döt e ju inte kosher , jag skulle kunna ge upp vad som helst före skaldjuren det e det bästa som finns och jag e praktiskt taget född med en räka i handen...

• Chaia

mayasmama

"född med en räka i handen"

Det där med hemleverans av sushi är nog ingen dum idé

• mayasmama

det fanns ett tag ett ställe somkörde ut olika sorters mat från olika restauranger och de hade sushi men inte från nått bra ställe föressten så var alla ställen ganska b-iga och det var kanske därför de la ner..... synd för det var e himla bra ide.... men nåt sushiställe borde verkligen ha homedelivery... fast i området där jag bor finns inte ens pizza delivery.... konstigt för vi bor rätt centralt...

min släkt e göteborgare väldigt lång tillbaka i alla fall på mammas sida och jag e född på en ö i skärgården och har ätit skaldjur längr än jag kan minnas, kräftor e mina favoriter
    har du/ni alltid hållt kosher eller har du ngn gång provet skaldjur.... jag vet judar i gbg som håller hyfsat strikt , med delat kök och allt men som ändå fuskar ngn gång med just skaldjur....

skaldjur e lite som sushi gillar man det så älskar man det och kan verkligen inte leva utan och blir man sugen på det kan man inte stilla suget med ngt annat....

• Chaia

mayasmama

Jo, jag har ätit skaldjur. Det var aldrig någon favorit hos mig dock

Firar ni Tu Bshevat hemma hos er?

Svar på tråden Hey Jude!