• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

mayas pappa har katastrofala tänder!!!! och hans systrar också hans mamma har sagt att det e genetiskt men det hävdar tandläkarna här att det inte stämmer i alla fall inte mkt utan att det handlar om hur man sköter sina tänder , men jag kan nog inte hålla med dem riktigt, sen tror jag nog att det naturligtvis inte e enbart genitik som spelar roll, barnen i israel dricker ju "choko"istället för välling på kvällen!!

• Chaia

Jag har alltid fått lära mig att det till viss del har med saliven att göra, men jag ska höra med svärmor vad hon säger.

Min man hade mycket hål när han var liten trots väldigt noga skötsel. Detta p.g.a. gropiga tänder, så jag tycker inte att du ska känna dig som en dålig förälder!

Att dricka chokladmjölk på kvällen kan ju däremot inte vara så bra

• bubele

Mayasmama: Precis. För att inte tala om allt the med socker i de har i nappflaskorna istället för vatten...

• marcink

jag har hört att tandstatus är genetiskt, men det verkar bero på vem man frågar. agnes gillar att gå till tandläkaren, hon tycker det är spännande och kan inte bärga sig tills nästa besök. iofs har hon inte haft några problem med tänderna heller, det är då utmaningen kommer :)

fajga: vad kul att du gillade bloggen, vi försöker hålla den uppdaterad. visserligen mest för vår egen och släktens skull, men det finns en rätt bred trogen krets som följer den.

• marcink

jag har en arbetskamrat vars dotter fick dra ut åtta tänder på sin tre-åring, pga att hon gett henne saft i flaska. smarta klubben liksom, barnet är i panik inför tandläkaren nu. :/

• Monsa

mayasmama, du är itne dålig, det är helt enkelt olika på olika personer hur tänderna är!
    Jag är inte alls så noga som dig, försöker hålla fast på godis och vara noga med tänderna men somnar dom på kvällen bara så där så väcker jag inte dom för att borsta.

• mayasmama

ja och min svärmor ville hela tiden ge maya "bamba" (jordnötsbågar) när hon var bebis "för det e ju så nyttigt!!!!" bamba marknadsförs tom med en bebis på paketen!!! helt galet!! och inte speciellt bra fär tänderna heller sätter sig liksom ett klister på tänderna...

• bubele

Mayasmama: nä, inte bra...fast oj vad gott det är med bamba!!!! Synd att det inte finns här, jordnötsringar är liksom inte samma grej.

• bubele

Mayasmama: nä, inte bra...fast oj vad gott det är med bamba!!!! Synd att det inte finns här, jordnötsringar är liksom inte samma grej.

• Monsa

Går ni på sagostunder med era barn? Vad är mest uppskattat?

Svar på tråden Hey Jude!