• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

new york brud: Kul att filmen var bra! Då ska jag försöka få med mig maken och se den

Vi har visserligen inte planterat något träd idag, men de hade en insamling på dagis, så vi har dragit vårt strå till stacken iallafall

• mayasmama

wow
    jag älskade "så funkar" böcker när jag var liten speciellt "så funkar rymden" och "så funkar du..."
    vi har läste en del böcker om hur bebisar blir till...väldigt spännande att se och höra hennes reaktion, men böckerna är "snällare " än när jag var liten .... nån som läste "filip frågar" som barn? med genomskärningsbilder på hur ett samlag går till? lite för mkt detaljer för en 5åring , men så var man barn på 70.talet också.... maya har fått en bok som heter "så blev jag till" av katerina janouch...... så himla gullig och bra den kan jag rekomendera om man vill läsa för sina barn om hur bebisar blir till och vad som händer i mammas mage....

• marcink

den boken jag och agnes haft mest behållning av är förövrigt Bajsboken. fruktansvärt rolig och pedagogisk bok om... BAJS! har man lite humor som vuxen kan man ha riktigt roligt när man sitter och jämför olika typer av bajs. roligast är att läsa den på kollektivtrafiken, fikaställen och väntrum. man får många underliga kommentarer och blickar.

• bubele

Andra bra barnböcker (som även vuxna gillar) är alla Pernilla Stalfelts (osäker på stavningen) böcker. Kärlekboken och Bajsboken är mina favoriter. Min kompis dotter brukade vilja höra kärlekboken varje kväll. Allt är så enkelt och okomplicerat där, det är något uppslag om hur barn blir till, någon liten pratbubbla om att två flickor eller pojkar också kan vara kära i varann, något om kärlek till mat och annat. Bara så mysig

• En helt vanlig mamma

Bajsboken ar min kompis favoritbok. hon ksrattar fortfarande som en galning varje gang hon kommer att tanka pa den, vilket forvanansvart hander ganska ofta

• marcink

mayasmamma: jag älskar dem böckerna, och gjorde det även när jag var liten. snubblade av en slump över "så funkar du!" på ett antikvariat bredvid mitt jobb och spontanköpte den. det är toppenbra, för agge är inne i en väldigt nyfiken tid och mkt handlar just om kroppar, funktioner och givetvis hur barn blir till. hon nöjer sig förövrigt med att mammor och pappor "gosar lite extra mycket", vilket är rätt skönt - jag känner inte för att gå in på detaljer än riktigt.

lästips: agge.blogspot.com/2006/02/funderingar-kring-blommor-och-bin.html (agnes har tidigare råkat se någon film där spermierna är tecknade med små ryggsäckar på ryggen)

• bubele

Nyb:
    Jag skrattar oxå varje gång jag läser den

• marcink

kärleksboken verkar bra, vad är den tänkt för för ålder? bajsboken är ju hejdlöst rolig. vi brukar skrämma slag på halva tågvagnen när vi åker till agnes pappa i göteborg ibland. jag är ju så där barnsligt löjlig och tycker att bajs är jättekul, vilket andra vuxna inte verkar uppskatta lika mycket som jag.

• marcink

"bajs kan se ut som kottar, eller som maskar eller som smet. då heter det diarré". "ibland säger bajs klutt och ibland smäller det när man bajsar." :D

Svar på tråden Hey Jude!