• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Tutim

Jättefina dräkter. Saba och safta har lovat att skicka men man bli väldigt sugen på dessa också.

Ja vi får se vad det blir

• marcink

vad är det här "chabad" förresten, någon som kan förklara lite smidigt? är det bra eller dåligt? :)

• marcink

tack. deras sida är rätt svårnavigerad. jag tycker det låter bra, men å andra sidan kan precis vad som helst låta bra om man använder bra ord. det är klart mer intressant att höra andras omdömen om det.

• bubele

Hmm...är inte chabad ultraortodoxa? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Det är ju de som har hand om chanukkiatändningen på Götaplatsen i Gbg i a f, och då ser det så ut. Nu läggdags, laila tov

• Chutzpah

God morgon.

Min syrra ringde från USA igår kväll. Farfar gick bort i förrgår. Han blev 93.

• Hattifnatt

Marcink - angående Chabad, så var det en artikelserie om dem i Judisk Krönika förra året, med anledning av att de etablerat sig i Sverige, med olika synpunkter från Stockholm, Göteborg och Malmö. Det var väl blandat positivt ocih negativt, från församlingarna var man inte odelat positiv, en del medlemmar tyckte att det var bra och att de tillförde mycket till det judiska livet, andra menade att de splittrade och att de står för ett ortodoxt synsätt som många inte delar. Och så är ju Rebben närmast messiasförklarad...

Lubavitcherna är ju mycket aktiva, och "syns" på många sätt, inte bara genom sina kläder, utna genom att som Fajga nämner t ex ha en stor chanukkia på Götaplatsen i Göteborg varje år, driver skolor, etc. De har en egen hemsida för Sverige www.chabad.org/centers/default.asp

Chutzpah - så tråkigt, beklagar! Även om ens far- och morföräldrar är gamla blir det ändå ofta ett tomrum efter dem, de representerar ju så tydligt vårt historiska arv bakåt i tiden.

• marcink

det är det här jag menar :)
    jag får inte några ortodoxa vibbar av att läsa om dem på deras hemsida, där det tvärtom låter väldigt sekulariserat och näst intill populistiskt judiskt. men jag kan kika i judisk krönika, om jag kommer ner till bibblan någon gång medans jag kommer ihåg det här. det du skriver, hattifnatt, låter ju lite mystiskt.

chutzpah: beklagar :(

• Hattifnatt

Marcink - kolla deras hemsida för Göteborg t ex och bilderna från undervisningen de ger, strikt uppdelat med män (som undervisas av rabbinen) åtskilda för sig och kvinnor (som undervisas av rabbinens hustru, deltagarna ofta medförandes små barn) för sig.

Svar på tråden Hey Jude!