• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Danisen

Hej tjejer. Hur mår ni? Jag har himla ont i magen emellanåt hoppas innerligt att det är växtvärken. Man kan inte riktigt låta bli att bli orolig direkt

• Hoppfulla Fia
    Pluttemor skrev 2014-02-28 13:41:41 följande:
    Kunde inte hålla mig från att kolla upp det! Jag fick ont på höger sida igen och tänkte att det är bättre att kolla upp det då. 

Så jag var på fertenheten och man kollade först på flytningarna (crinoneflytningarna) och det var inte från livmodern och jag blödde heller ingenting, 

Sen kollade hon med VUL staven och kunde se en liten böna i sin hinnesäck Hjärtat slog fint och bönan mätte hela 1 cm och hade världens finaste och gulligaste hjärta  

Vad som har hänt med tvåan vet jag inte, bönan åt väl upp h*n.    

Jag e så himla glad nu och lycklig och vi har avbokat tiden nästa vecka i och med att allt såg bra ut! 

Åhh, så himla skönt! Stort grattis till det lilla hjärtat <3
  • lisodan
    Pluttemor skrev 2014-02-28 13:41:41 följande:
    Kunde inte hålla mig från att kolla upp det! Jag fick ont på höger sida igen och tänkte att det är bättre att kolla upp det då. 

Så jag var på fertenheten och man kollade först på flytningarna (crinoneflytningarna) och det var inte från livmodern och jag blödde heller ingenting, 

Sen kollade hon med VUL staven och kunde se en liten böna i sin hinnesäck Hjärtat slog fint och bönan mätte hela 1 cm och hade världens finaste och gulligaste hjärta  

Vad som har hänt med tvåan vet jag inte, bönan åt väl upp h*n.    

Jag e så himla glad nu och lycklig och vi har avbokat tiden nästa vecka i och med att allt såg bra ut! 

Underbara nyheter! Stort grattis!
  • Pluttemor

Jennkis: vad gör man inte för att få se sin lilla pärla jag åkte faktiskt mest in pga smärtan som oroade. Flytningarna var jag ändå ganska så lugn över i och med att jag hade det med sonen. Men det tillsammans med smärtan gjorde att jag kände att jag borde kolla upp läget! Så nu har vi ställt in VUL som skulle vara på tisdag

Håller alla mina tummar för er som ska göra Vul nästa vecka

• lisodan
    Danisen skrev 2014-02-28 17:33:40 följande:
    Hej tjejer. Hur mår ni? Jag har himla ont i magen emellanåt hoppas innerligt att det är växtvärken. Man kan inte riktigt låta bli att bli orolig direkt

Det hade jag också i vecka 4-5-6 typ. Och var orolig i början. Men det har försvunnit nu. Är nu istället orolig för att det är borta. Aldrig är jag nöjd. :) Illamåendet är också borta sista dagarna. Får nog vänja mig vid oron och ändå försöka njuta så länge.
  • Moolie
    Jenkis skrev 2014-02-28 09:20:01 följande:
    Någon mer som skall göra KUB eller NUPP? Iofs kanske man vill göra VUL först innan man tar ställning...

Ja alltså... Om KUB visar sig positivt går man igenom en lång process om diagnostiken på fostret. Det är inget beslut som tas i en handvändning om man säger så. Var på hälsosammas idag och hon sa att det kan visa sig positivt även om barnet inte har avvikande kromosomer. Men hon sa att det syns vid KUB och ultraljud om där är något. Och hon sa att missfallsrisken är 1/100. Och man är sjukskriven två dagar efter fostervattensprovet då det absolut inte får läcka fostervatten. Tycker detta kommer bli den mest nervevande delen av graviditeten. Jag frågade om hur tillförlitligt testet är. När man fått ett negativt svar så vill man kunna släppa det. Och det sa hon att det skulle man kunna göra! :) Och det känns betryggande!
  • Moolie
    Danisen skrev 2014-02-28 17:33:40 följande:

På mitt hälsosamtal på MVC sa de att det var fullt normalt! :)
  • Moolie
    johjen skrev 2014-02-28 15:13:21 följande:
    Vi kommer göra KUB och ser väderna dåliga ut så kommer vi gå vidare med fostervattens prov. Då jag är 38 år så är risken 1 på 170 att barnet har Downs syndrom enbart på min ålder så vill ju veta hur sannolikheten ser ut med övriga parameterar. Vi har dock inte landat i diskutionen om hur vi gör om fostervattensprovet också ser mindre postivt ut.. Är så kluven kring detta och har inte själv hittat min ståndpubkt.. Hur resonerar ni?

Visst, det är hemskt att ta bort ett barn som är både önskat och älskat. Barnet hade säkert kunnat leva ett bra liv à la "andra sidan Köping". Men varken jag eller min man känner det önskvärt. Om det inte upptäcks innan det är "för sent" så får man ta det för vad det är. Men får vi veta att barnet är nedsatt kommer vi vilja ta bort det. Jag vill ha möjligheten att få ett friskt barn. Nu är jag inte i närheten i riskzonen för det rent åldersmässigt. Men oron är störst för min man. Han har redan fått två välskapta och fina barn. Han tvekar på att han kommer få känna glädjen en tredje gång. Och det förstår jag. Han mår ganska dåligt över det och det smittar av sig lite. Men vi får KUB gratis och vi kommer ta erbjudandet. Jag blev dessutom avrådd från att ta influensasprutan då influensaperioden är "över" när vi går in i vecka 19. :) Någon annan som har funderingar på den?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015