• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • tusa
    Pluttemor skrev 2014-03-08 22:56:31 följande:
    Läste Att någon skrev något om ingefära, vill bara säga att ingefära kan öka risken för missfall så här i början.
    Ja, men det är i stora koncentrerade mängder, som jag förstått.
    Danisen skrev 2014-03-09 00:55:55 följande:

Mina bröst ömmar igen, inte lika mycket som innan, men innan var det to much alltså . Trycker på dem lite då och då jepp det var jag som frågade om den 13:e. Jag ska med göra vul den dagen . Vi gjorde väl äp och et på samma dager t.om? Jag har lite dåligt minne, så du får ursäkta att jag inte minns riktigt.
    Ja, vi har ju ofta följt varandra så här på dagen Glad OOoohh, VUL är en dag närmare idag!! Vill bara ha det bortgjort nu..vill se hjärta och så är vi ju vansinnigt nyfikna på hur många...

Villsågärna, har du nån tori om hur det kom sig att ni blev spontangravida nu äntligen efter så lång tid och många behandlingar?? Det är ju verkligen en superhäftig historia Solig 
  • Lyckostjärna

Igår var första dagen jag inte har haft extremt illamående och var pigg! Var ute och njöt i solen i 2 timmar och bara promenerade!! Läste att om man har haft problem med extremt illamående så kan det försvinna när livmodern tar över och gulesäcken avvecklas och det ska tydligen ske i vecka 8-9!! Det verkar stämma på mig hoppas jag! Fast nu är man ju orolig för det också men brösten ömmar fortfarande iaf!! Tänkte sluta oroa mig för allt på tisdag har jag bestämt! Våran utlandsresa vi har bokat i början av juni tänker jag boka av, vågar helt enkelt inte flyga när jag är gravid! Har ju flera missfall bakom mig så det är väl det som oroar!!! Tack för att ni finns! Så skönt att läsa om symtom som kommer och går och att ni har uppsvullna magar redan för då känns det som om att det kommer gå bra för alla oss liksom!! Det måste ju varit ett normalt och jättebra tecken!! Idag börjar jag med mammabyxor på allvar orkar inte dra in magen längre och dessutom är min mage sned haha putar ut lite mer på vänster sida när jag drar in magen! Det gjorde den med sonen också i början för 12 år sedan jag är väl en sån sort!!! Kram på er!

• Pluttemor

Är det inte då missfallsrisken oxå minskar. Alltså när moderkakan tar över från gulesäcken? Då borde den/de magiska veckorna vara i vecka 8-10 ? Eller tänker jag fel? Tycker alltid att det skrivs att missfallsrisken minskar efter v 12

• villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-09 13:44:57 följande:
    Är det inte då missfallsrisken oxå minskar. Alltså när moderkakan tar över från gulesäcken? Då borde den/de magiska veckorna vara i vecka 8-10 ? Eller tänker jag fel? Tycker alltid att det skrivs att missfallsrisken minskar efter v 12

Det magiska veckorna är 9-12. Moderkakan börjar ta över i v9 men det tar nån vecka till den är självförsörjande så att säga. Som jag förstår det är det lite risky just under den här processen men om man klarat sig till v 12 minskar risken för missfall dramatiskt.
  • Lyckostjärna

Jag har faktiskt hört att vecka 10 är det markant mindre risk för missfall men dom säger v12 för att folk ofta räknar fel på 1-2 veckor så har dom en högre gräns officiellt!! Ofta har ju barnet dött innan vecka 10 om missfall sker i vecka 11 och 12 men jag kan ha fel men detta är vad jag hört barnmorskorna säger på jobbet och dom har ju jobbat i 35 år så någon statistik måste dom ha som intygar detta!!! Jag väljer att tro så för jag orkar inte vara tyst till vecka 12! Jag tänker lita på min kropp!!

• Lyckostjärna

Det jag vill säga att vi har tur att vi gör IVF så vet vi exakt på dagen vart vi är i graviditetsveckorna

• villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-09 14:22:32 följande:
    Jag har faktiskt hört att vecka 10 är det markant mindre risk för missfall men dom säger v12 för att folk ofta räknar fel på 1-2 veckor så har dom en högre gräns officiellt!! Ofta har ju barnet dött innan vecka 10 om missfall sker i vecka 11 och 12 men jag kan ha fel men detta är vad jag hört barnmorskorna säger på jobbet och dom har ju jobbat i 35 år så någon statistik måste dom ha som intygar detta!!! Jag väljer att tro så för jag orkar inte vara tyst till vecka 12! Jag tänker lita på min kropp!!

Klart man kan berätta tidigare. Det är ju upp till var och en Som jag förstått de läkare vi träffat vid våra MA är den första dramatiska perioden runt V6 då hjärtat ska börja slå. Om man sett det slå minskar missfallsrisken dramatiskt (vilket ju de flesta som blir gravida på naturlig väg inte ser så tidigt som om man gör ivf el äd). Nästa dramatiska period är runt v 9-10 då moderkakan tar över. Funkar inte det så får man oftast ett MA istället för MF och det kan ju då ta nån vecka innan det upptäcks. Därför man brukar tala om v12. Gör man ett vul i v10/11 t ex och allt ser bra ut så har ju risken redan då gått ner markant. Håller tummarna att det ska gå vägen för er!! Kram
  • Lyckostjärna

Ja jag har ju redan sett hjärtat slå men ska dit på tisdag för ett nytt vul då ska jag fråga om moderkakan tagit över eftersom mitt extrema illamående försvunnit! Jag är ju i vecka 9!!

• villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-09 14:46:37 följande:
    Ja jag har ju redan sett hjärtat slå men ska dit på tisdag för ett nytt vul då ska jag fråga om moderkakan tagit över eftersom mitt extrema illamående försvunnit! Jag är ju i vecka 9!!

Jag vet många som blivit bättre i illamåendet i v 9. Det tror jag inte du behöver oroa dig om. Lycka till nästa vecka! Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015