• Anonym (undrar)

Är det misshandel att duscha ett barn i kallt vatten?

Tycker ni att det är misshandel att duscha ett barn i kallt vatten som straff? Jag tycker det men det tycker inte en bekant till mig. Kan inte fatta hur man kan göra sa. Vad tycker ni? Jag skulle gärna vilja visa era inlägg för den personen!

• Svar på tråden Är det misshandel att duscha ett barn i kallt vatten?
  • Nomanisanisland
    eval skrev 2014-01-21 16:42:36 följande:

Nästa gång din vän gör något fel tycker jag att du ska ställa vännen naken i duschen och kräma på med kallvatten tills vännen blir snäll igen. Så kan ni utvärdera metoden tillsammans efteråt.
    Haha faktiskt rätt åt den.
  • Lejonhjärta

Min pappa duschade mig kallt många ggr under min uppväxt. Och fick mig att tro att jag betett mig så illa att jah förtjänat det. Det plus en massa andra saker han gjorde har satt djupa spår i min själ som jag jobbar med än idag. Tack o lov kom vi ifrån honom strax efter jag fyllt sju... men han var defenitivt inte frisk. Ännu mindre förståelse har jag för honom idag när jag själv har barn..

~Nora maj -08 Frank sep-10 Freja aug -13~
  • Litet My

Anonym( Sara): Vidrigt, mina föräldrar förespråkade med smällar i ansiktet, drag i öronen och lyft i håret istället. Eller att pressa upp munnen med en gaffel på ettåringar som inte vill äta tills det blöder.

• KimPossible

Ja, solklart fall av misshandel! Vidrigt. 

Klippet från Dr Phil som hänvisas till bör f ö inte ses om man är väldigt känslig, det är riktigt gräsligt och nästan svårt att ta in. Tyckte jag, som i vanliga fall inte är speciellt blödig av mig, men den typen av utstuderat och systematiskt våld (mot barn speciellt) fick mig att må fysiskt illa. Bara som en liten triggervarning. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • nevermind

Vet inte om det är misshandel i lagens mening men det är riktigt jävla elakt och sjukt i huvudet.

• Nomanisanisland
    nevermind skrev 2014-01-21 16:51:13 följande:
    Vet inte om det är misshandel i lagens mening men det är riktigt jävla elakt och sjukt i huvudet.
    Enligt svensk lag förmodligen, torde falla in under "annan kränkande behandling" som barn inte får utsättas för, gränsfall i UK, men absolut värt en anmälan där med. Kräk som håller på med sådant här ska hållas kort.
  • Anonym (bor i England)

Usch vad vidrigt! Jag bor också i England och har kommit fram till att jag inte tänker bo kvar här när jag får barn pga hur många föräldrar behandlar sina barn. "Sköt dig själv och skit i andra" gäller verkligen här, men jag kan inte gå med på det när det gäller barn som far illa. 

Några saker jag har sett på brittiska föräldraforum: 

- Det är fel att fundera över att socanmäla en mamma som skryter om att hon låter sitt nyfödda barn ligga och skrika i 4 timmar för att "show him who's boss".
    - Det är fel att säga till en förälder som lastar in bebisar i bilen utan bilstol eller bälte.
    - Det är fel att ha åsikter om en förälder som alltid häller Pepsi i bebisens nappflaska.
    - Det är fel att uttrycka sig negativt om aga eftersom föräldrarna måste få göra vad de vill med sina egna barn. För aga och misshandel är ju absolut inte samma sak!
    - Det är fel att informera om skrikmetoders baksida på facebook eftersom alla gör som de vill med sina barn. 

Jag har tyvärr inga bra tips på hur du ska nå fram. Kanske fokusera på barnets känslor? Men det är som sagt väldigt svårt att nå fram tyvärr.

• Cogito ergo sum

Självklart är det misshandel.

• Anonym (kanske)

Det var ett annorlunda sätt att tillrättavisa en unge, låter som bökigt och omständligt.

Men misshandel, det beror väl på hur det utförs, hur länge, vilken ton som hålls, hur man hanterar situationen efter vilket är det viktigaste när det kommer till mer fysiska tillrättavisningar.
    Allt är inte svart och vit.

Svar på tråden Är det misshandel att duscha ett barn i kallt vatten?