• September14

Vi som väntar Septemberbebisar 2014

Hej alla! Hade varit roligt att följas åt , vi som väntar Septemberbebisar. 
    Nummer 4 är beräknad i September, är i vecka 6+1 idag, och mår sjukt illa.
    Hur mår ni allihopa? 

• Svar på tråden Vi som väntar Septemberbebisar 2014
  • Katta1
    emjh skrev 2014-07-18 12:41:12 följande:

BM-besök idag, v29+5. 

Blodtryck: 140/80 (lägre än vid inskrivning)
    Blodvärde: 125 (ökat från 113 på två veckor)
    Hjärtljud: drygt 140
    Blodsocker: 4,7
    Magmått: 28,5

Det där med magmåttet har jag lite dålig koll på. Sist låg det mitt på "normalkurvan", men hon sa att jag växer som jag ska iaf. 

Apropå att jag är väldigt svullen om benen (hade märken i benen flera timmar efter att jag lagt upp dem på en stol igår) sa hon att jag ska sänka ner mig i vatten. Bada i badkar, pool, sjö, hav. Vattnet runt kroppen hjälper mot svullnaden i kroppen. Bra ordination eftersom jag älskar att bada. Mindre kul att jag blir av med min BM efter sommaren, har haft samma i 17 år men nu ska hon byta tjänst... :(

Okej, ett annat tips mot svullna ben är stödstrumpor.
    Jag går i stödstrumpor dagligen iallafall på jobbet då jag har ett ganska stillasittande jobb.

Nu är det dock nedräkning till semestern för min del, 3 veckor dit och sedan direkt på föräldraledighet. Vad jag längtar!!
  • Katta1

Extra insatt ultraljud idag i vecka 32+0 gick bra. Moderkakan satt där den skulle. Barnet låg med huvudet nedåt. Tyvärr höll han/ hon för händerna för ansiktet så man kunde inte se det. Det såg fint ut för övrigt. Han/ hon har lagt på sig lite hull och vägde nästan 2 kilo. En gullig sak var att han/ hon hade hicka så han/ hon skakade i hela kroppen med jämna mellanrum :)

• Idacaroline
    thefee skrev 2014-07-14 07:08:52 följande:

Någon annan som har blivit eller varit dålig i magen? Hade lite ont i magen igår på dagen men inget jag funderade mer på utan tänkte att jag nog ansträngt mig för mycket trots att vi inte gjort nånting k helgen. På kvällen en stund innan jag skulle gå och lägga mig gick jag på toa och helt utan förvarning så bokstavligen rann det ur mig. (Ursäktar äckelfaktorn). Blev såklart chockad men gick och satte mig i soffan en stund och funderade ifall jag ätit något ovanligt. Tog några minuter så var de dags för toa igen och samma visa igen. Gick efteråt i säng och tänkte att det nog är bättre idag. Men nej har hunnit vara två gånger på toa redan med samma visa som igår. Vet inte om jag vågar lämna hemmet idag om jag måste på toa helt plötsligt igen. Vad tror ni det beror på? Läste att man kan tömma magen innan förlossning men är ju bara i vecka 30+2 så det känns lite långt borta med förlossning än. Läste också att om bebisen sparkar mycket så kan tarmarna bli överaktiva och då får man lös mage. Kanske är något sånt?

Har nu haft diarréer i tre veckor från och till :-/. Var på mvc-besök i förra veckan (v.33) och då skickade hon oss direkt till akuten för att min livmoder inte vuxit alls på en månad. De såg att hon är liten 1470 g istället för 1900 men hon får energi via navelsträngen iaf. Ska dit på uppföljning nästa torsdag så får vi se.
  • thefee

Min mage redde upp sig efter ca en vecka. Tror det beror på åskan och trycket att min mage blev konstig. Min mage har haft växt spurter nu så jag är liite större än förra graviditeten. Längtar så till nästa rådgivningsbesök för då har jag börjat min mammaledighet :D

• Idacaroline
    thefee skrev 2014-07-31 12:47:51 följande:

Min mage redde upp sig efter ca en vecka. Tror det beror på åskan och trycket att min mage blev konstig. Min mage har haft växt spurter nu så jag är liite större än förra graviditeten. Längtar så till nästa rådgivningsbesök för då har jag börjat min mammaledighet :D

Härligt att höra . Hur stor beräknas din bäbis vara? Och när är beräknat förlossningsdatum?
  • thefee

Ska på tillväxt ul om några veckor är bara i vecka 33 går in i vecka 34 i morgon så vet inte hur stor den är riktigt. Hoppas dom närmsta veckorna ska gå fort så jag får se bebisen igen känns ju sol evigheter sen förra gången.

• Ida

Hejsan, börjar jobba imorgon igen efter semestern, hade ju hoppas på att försäkringskassan skulle gå med på havandeskapspenning. Eftersom jag har mycket lyft och böjningar i mitt jobb (som förskollärare men ack nej).  Nu går jag i tankarna på om jag ska börja använda mina stödstrumpor som jag har här hemma, när jag jobbar. hur gör ni använder ni stödstrumpor lr ej?

Beräknad födsel är den 17-19/9  så det är ett litet tag till.  Var hos barnmorskan i  måndags och allt såg bra ut jag följde kurvan. Jag har börjat fundera mer och mer på förlossningen eftersom detta är min första så har jag ingenting att jämföra med. Vi har varit på besök på BB och det kändes bra. Men ack så mycket man längtar nu efter att få se sin lilla bebis.

• Em1989

Ida: jag jobbar också som fsk lärare och hade tänkt gå två veckor innan bf som är 24/9. Vet du nåt hur man kan få ersättning dessa två veckor , vill ju inte ta ut föräldradagar i onödan

• Ida

EM1989: nej jag har samma inställning som dig om föräldrardagarna. Jag har tagit ut en veckas semester innan förlossningen har inte så många fler dagar över än så. Vilket är surt men sanningen.

Har du några semesterdagar kvar?

Jag vet inte vilken ersättning man kan få för att gå några veckor innan.

Du kan ju alltid sjukskriva dig i fem dagar utan läkarintyg men det är ju inte så mycket. Jag vet ärligt talat inte mer än så.

Har du också sökt havandeskapspenning men fått den nekad?

Vilka åldrar arbetar du med på förskolan? (Lite nyfiken)

• Katta1
    Ida skrev 2014-08-03 16:10:17 följande:

Hejsan, börjar jobba imorgon igen efter semestern, hade ju hoppas på att försäkringskassan skulle gå med på havandeskapspenning. Eftersom jag har mycket lyft och böjningar i mitt jobb (som förskollärare men ack nej).  Nu går jag i tankarna på om jag ska börja använda mina stödstrumpor som jag har här hemma, när jag jobbar. hur gör ni använder ni stödstrumpor lr ej?

Beräknad födsel är den 17-19/9  så det är ett litet tag till.  Var hos barnmorskan i  måndags och allt såg bra ut jag följde kurvan. Jag har börjat fundera mer och mer på förlossningen eftersom detta är min första så har jag ingenting att jämföra med. Vi har varit på besök på BB och det kändes bra. Men ack så mycket man längtar nu efter att få se sin lilla bebis.

Hej,
    Jag använder stödstrumpor sedan en månad tillbaka (bf. 21/9).
    Det har varit ett stort stöd.

Svar på tråden Vi som väntar Septemberbebisar 2014