• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elaaunna

Baban

#829 Idag 17:57

Alltså det betyder att jag kan vänta mig det värsta! Jag blir så arg när jag läser detta!

Men det är bra att veta att man kan ansöka på nytt.. Tack för ditt svar!

Hjälper det om man gifter sig?

Tack till alla som svarar på våra frågor... Man vet inte vad man ska göra :(

• Baban
    Elaaunna skrev (null) följande:

Baban

#829 Idag 17:57

Alltså det betyder att jag kan vänta mig det värsta! Jag blir så arg när jag läser detta!

Men det är bra att veta att man kan ansöka på nytt.. Tack för ditt svar!

Hjälper det om man gifter sig?

Tack till alla som svarar på våra frågor... Man vet inte vad man ska göra :(

Varsågod Elaaunna

Ja det tror jag gifta hjälpa till för er om migrationsverket trodde inte att det va inte på riktigt förhållande ,

Och säkert att barn 100% hjälpa till om ni vill ha barn.

Du ska inte hopplöst än, avslag kan blir bifall hos migrationdomstolen.

Om kommer en avslag till från Migrationdomstol då ni kan ansöka igen.
  • Elaaunna

[quote=75000993][quote-nick]Baban skrev 2015-03-12 21:58:17 följande:[/quote-nick]

Varsågod Elaaunna

Ja det tror jag gifta hjälpa till för er om migrationsverket trodde inte att det va inte på riktigt förhållande ,

Då gör vi så!

Nej det blir inga barn vi är 47 och 44 år gamla och har båda två barn från tidigare förhållandena.

• Elaaunna

[quote=75000993][quote-nick]Baban skrev 2015-03-12 21:58:17 följande:[/quote-nick]

Varsågod Elaaunna

Då gör vi så!

Nej det blir inga barn vi är 47 och 44 år gamla och har båda två barn från tidigare förhållandena.

• eelinn
    Ellaa skrev 2015-03-12 17:37:11 följande:
    Jag tror dessvärre du måste ringa eller maila och fråga, de är ganska snabba på att svara på mail. Vi ansökte 14 okt och väntar på mailet.... Hoppas hoppas!

När ska din kille göra intervjun? :)
    Okej då ska jag maila dom och fråga :) Är helt säker på att mailet om eran intervju kommer dyka upp snart också då jag varit orolig ett tag då inget mail kom efter dom där 5 månaderna som alla pratade om, men jag pratade med Svenska ambassaden här i Mexico City och de sa att efter jul har det stått rätt stilla med intervjumailen, men vipps, denna vecka kom det! :) Vi fick intervjutid väldigt snabbt så han ska dit redan nu på onsdag. Det dom vill att vi ska ta med på intervjun är alla orginalpapper på inskannade dokument, dom dokumenten när man skickade in ansökan alltså. Även foton sa hon åt oss att ta med :)
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-12 22:47:50 följande:

Okej då ska jag maila dom och fråga :) Är helt säker på att mailet om eran intervju kommer dyka upp snart också då jag varit orolig ett tag då inget mail kom efter dom där 5 månaderna som alla pratade om, men jag pratade med Svenska ambassaden här i Mexico City och de sa att efter jul har det stått rätt stilla med intervjumailen, men vipps, denna vecka kom det! :) Vi fick intervjutid väldigt snabbt så han ska dit redan nu på onsdag. Det dom vill att vi ska ta med på intervjun är alla orginalpapper på inskannade dokument, dom dokumenten när man skickade in ansökan alltså. Även foton sa hon åt oss att ta med :)

Samma här, man hoppas på att man får mailet senast 5 månaderna, börjar visa sig att i de flesta fallen så kommer mailen runt 5 1/2-6 månaders tiden. Hoppas vi får den inom 2 veckor då man inte vill sitta och vänta ut efter påsken. Tur att han har intervjun så snabbt, säg till han att be de lite gulligh om att snabbt sicka allt tillbaka till Mig. Verket för påsken kommer och ni inte vill påverkas av det när ni är så nära nu. ;)

Vet du om ni stod med på E3 systemet? Var det webbansökan? Och har de krävt komplettering? Har ni varit sambos eller så sedan innan? Alltid bra att veta hur de verkar bedöma utifrån första bedömningen dvs innan intervjun... Läst vissa som tas ur för komplettering och man hoppas inte det! Ni har ju sluppit :)
  • Anonym (Funderar)

Det måste vara extremt jobbigt att inte få leva med den man älskar och jag hoppas någon på Migrationsverket läser denna tråd då man verkligen märker hur folk kämpar ihjäl sig för att få leva tillsammans.

Jag vill avslut inte trampa någon på tårna eller verka oförskämd, detta är bara en fundering. Skulle t ex du TS kunna tänka dig flytta till Nigeria om din kärlek inte får tillstånd att flytta hit?

• eelinn

Svar till Ellaa: Jag hoppas ni får mailet innan påsken, jag lovar det ger extra energi i denna jobbiga väntan.. Vi hade inte hört någonting alls ifrån dom sedan vi ansökte i September. Dom har inte begärt komplettering eller något sådant, dom sa att vi skulle ta med foton på oss två till intervjun :) Vi har inte bott tillsammans tidigare, vi träffades för ett år sedan genom gemensamma vänner då han var i Sverige på besök då han har släktingar som bor där :) Dock är jag hos honom i Mexico nu sedan i December men det vet MIG inte om än men han får visa upp min biljett på intervjun.. Ååh är verkligen supernervös, även om vi vet att vårar förhållande är på riktigt och våra familjer och vänner men vad om MIG bedömer att vi tidigare inte bott tillsammans eller att vi inte varit tillsammans tillräckligt länge ? 

Hur är det för dig Ellaa är du och din pojkvän gifta eller har ni varit sambos sedan tidigare? :)

• eelinn

För alla som fått olika svar angående väntetider av Migrationsverkets Kundtjänst så fick vi höra ifrån en som jobbar på ambassaden att kundtjänsten säger att väntetiden är 14 månader då dom inte har någon koll på när handläggaren ute på dom olika enheterna kommer vara klar med ärendet, då vissa ärenden måste undersökas noggrannare och vissa är lättare att utreda... 

• Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-13 04:31:40 följande:

Svar till Ellaa: Jag hoppas ni får mailet innan påsken, jag lovar det ger extra energi i denna jobbiga väntan.. Vi hade inte hört någonting alls ifrån dom sedan vi ansökte i September. Dom har inte begärt komplettering eller något sådant, dom sa att vi skulle ta med foton på oss två till intervjun :) Vi har inte bott tillsammans tidigare, vi träffades för ett år sedan genom gemensamma vänner då han var i Sverige på besök då han har släktingar som bor där :) Dock är jag hos honom i Mexico nu sedan i December men det vet MIG inte om än men han får visa upp min biljett på intervjun.. Ååh är verkligen supernervös, även om vi vet att vårar förhållande är på riktigt och våra familjer och vänner men vad om MIG bedömer att vi tidigare inte bott tillsammans eller att vi inte varit tillsammans tillräckligt länge ? 

Hur är det för dig Ellaa är du och din pojkvän gifta eller har ni varit sambos sedan tidigare? :)

Var inte orolig för det, det finns jättemånga som har fått positiva beslut som 'nyetablerade förhållanden' - och nu när du har varit där i 3 månader då har du starkare bevis, ta med bilder från denna resa och biljett som du säger, så kan de tillägga det på er ansökan och detta skickas vidare till Mig. Verket. Det ger bara bevis hur mycket ni vill vara ihop! Tror verkligen inte du ska oroa dig :) läste från Lawline att det inte finns exakt definition på sambo enligt utlänningslagen men att man beräknar minst 6 månaders av samlevnad i ett boende som sambo oavsett om det är Sverige eller utlandet. Det vill bara se äktheten.

Vi har varit tillsammans i 5 år nu, 2 år hade vi långdistans med resor varje 7-8e vecka. Sedan flyttade jag till honom i USA 2012, då pluggade jag där så vi har varit sambos i USA sedan sept 2012. Sedan kom vi till Sverige i december, han är här som turist och jag passar på att jobba. Vi hade hoppats att hans intervju skulle ske innan hans 90 viseringsfria dagar är slut men de tar slut på måndag så vi åker tillbaka till NY och väntar på intervjun och mailet där då han inte får vara här efter intervjun. Skickade bevis på vårt samboskap och sparade bådas ansökan som pdf och minns nu att jag skrev böcker på de. Hoppas de orkar läsa :)

Var inte orolig det kommer gå bra :) Hoppas han får svar inom 2 veckor som mar har hört vissa som fått. Då kan ni redan komma hem om mindre än 2 v. :D Tack för att du delar med dig! Säg gärna till om du lyckas få reda på enheten.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid