Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.
Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.
Svar till Ellaa: Jag hoppas ni får mailet innan påsken, jag lovar det ger extra energi i denna jobbiga väntan.. Vi hade inte hört någonting alls ifrån dom sedan vi ansökte i September. Dom har inte begärt komplettering eller något sådant, dom sa att vi skulle ta med foton på oss två till intervjun :) Vi har inte bott tillsammans tidigare, vi träffades för ett år sedan genom gemensamma vänner då han var i Sverige på besök då han har släktingar som bor där :) Dock är jag hos honom i Mexico nu sedan i December men det vet MIG inte om än men han får visa upp min biljett på intervjun.. Ååh är verkligen supernervös, även om vi vet att vårar förhållande är på riktigt och våra familjer och vänner men vad om MIG bedömer att vi tidigare inte bott tillsammans eller att vi inte varit tillsammans tillräckligt länge ?
Hur är det för dig Ellaa är du och din pojkvän gifta eller har ni varit sambos sedan tidigare? :)
För alla som fått olika svar angående väntetider av Migrationsverkets Kundtjänst så fick vi höra ifrån en som jobbar på ambassaden att kundtjänsten säger att väntetiden är 14 månader då dom inte har någon koll på när handläggaren ute på dom olika enheterna kommer vara klar med ärendet, då vissa ärenden måste undersökas noggrannare och vissa är lättare att utreda...
Svar till anonym: Tyvärr måste han åka tillbaka till sitt hemland och göra ansökan därifrån. Sökande får inte vistas i landet när ansökan görs eller under ansökningstiden. Då blir det avslag..
Hade samma funderingar som du därför ringde jag Migrationsverket för jag tänkte samma vad ska det spela för roll? Men det spelar stor roll enligt dom, får dom reda på att sökande ansökt i Sverige så kommer dom att avslå ansökan. Kanske du kan hjälpa honom via Skype om han åker tillbaka till sitt hemland? Så gjorde jag och min pojkvän :) Guidade honom lite. Han översätta sina papper till engelska, dock inte passet, bara beviset på att han inte är gift sedan tidigare. Spara dock dom papperna för på intervjun kommer dom vilja ha alla orginalpapper som ni skickat in med ansökan :)
Lycka till med allt! :)
Svar till Ellaa: Intervjun varade i ca 1 timme, hon ställde frågor om oss hur vi träffades, frågor om min familj, men dom flesta frågorna var om oss och våra planer i framtiden osv :) Sedan fick han ta foto och fingeravtryck. Hon scannade allt och skickade uppgifterna till Migrationsverket redan när vi var där, tänkte wow det trodde jag aldrig men jodå, hon scannade fotografierna och dokumenten så vi fick ta med dom hem igen.
Ska maila Migrationsverket på en gång och se vilken enhet vi hamnat på och om vi fått någon handläggare än.
Hoppas verkligen ni får erat intervjumail snart, det känns ändå som en milstolpe i detta eviga väntande :)
Jag mailade Migrationsverket och frågade vilket enhet vi hade och om vi fått handläggare ännu efter intervjun. Det enda svar jag fick var genom att vi skickat in en elektronisk ansökan så kan vårar ärende öppnas av vilken handläggare som helst som arbetar i det systemet. Vet inte riktigt om det var det svar som jag önskade på mina frågor men jag drog en egen slutsats om att vi inte fått handläggare ännu och att det förmodligen kommer dröja ett bra tag.. Dock fick jag ju svar på min egna fundering, just angående kösystem och det verkar ju inte uppfyllas om ärendena kan öppnas av vem som helst, när som helst. Handlar ju mest bara om tur då.
Men vad tråkigt att höra att ni fått avslag.. Fy f*n! Och att inte ens ta in dig på intervju? Åtminstone kan de ju försöka ta reda på mer fakta innan de gör ett avslag.
Någonting som jag också blir förbannad på är ju att dom låter er vänta och vänta i flera månader och sedan ger ett avslag på papper bara sådär. Åtminstone kan dom ju ta sig tid och ringa så man får svar på sina 1000 frågor som säkert dyker upp i just den sekunden. Eller är dom så säker på att dom alltid har rätt så dom kan inte visa någon mänsklighet överhuvudtaget.. Usch, blir så ledsen och arg att höra sånt här :(