• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban
    Barwaary skrev (null) följande:

hej, jag har bara en fråga, kan man byta handläggare på Migrationsverket?

Hej barwaary

Nej det tror jag inte, det är migrationsverket som bestämmer vilken handläggare ska utreda ärendet ,

När har ni ansökat? Fick ni intervjumail ?
  • Barwaary

Heej Baban

jaa vi ansökte den 19/1 och vi ansökte då via papper och han var på intervju den 19/1 och efter knappt en vecka så fick jag hem ett frågeformulär och den skickade jag dagen där på, efter ungefär 2 dagar så ringde jag till MIG och då hade vi fått en handläggare men hon e så s**t sur varje gång jag ringer!!!! jag fattar inget... vill helst bytta ut henne....

• Barwaary
    Baban skrev 2015-03-16 17:51:58 följande:
    Hej barwaary

Nej det tror jag inte, det är migrationsverket som bestämmer vilken handläggare ska utreda ärendet ,

När har ni ansökat? Fick ni intervjumail ?
    Är verkligen alla som jobbar på MIG "SURA" elr
  • anonym  ledsen

Hej ! Min man har sökt uppehållstillstånd 1 sep 2014 han blev intervjuad direkt på plats på ambassaden Iran nu sitter man här 6 mån och 16 dagar och har inte hört något från mig.verket . Vår ansökan är hos västerås enhet :(

• Ellaa
    cecilin skrev 2015-03-16 17:28:35 följande:

Hej, 

Nu har vi haft vår intervju - den gick totalt på en timma inkl foto, fingeravtryck osv, men själva intervjun varade nog inte längre än 10 minuter. Min kille fick mest frågor om min familj, om han kunde stava till deras namn på engelska (?) och ett par frågor om mig och vår framtid i Sverige. Vi hade med oss original-dokument som vi skickade med ansökan, flyg-biljetter och våra hyreskontrakt (vi bor ihop sedan 2013). 

Vi ansökte 14 september, fick mejl om intervju 6e mars och hade tur för det var knappt någon kö till ambassaden i Bangkok. Vi tillhörde Växjö enhet men vet inte om vi kommer tillbaka dit? 

Nu väntar den andra (långa) väntan... Intervjuaren sa 14 månader totalt. 

Hej, vad skönt att ni kommit mer än halvvägs! Varför ansökte ni som nyetablerat förhållande om ni har bott ihop sedan 2013? Ni är ju sambos sen dess. Bor ni i Thailand just nu? :) Herregud, 14 månader.... Hoppas verkligen inte det är så länge!!! Tror ni får höra nåt fortare än så :) Du kan ju redan den här veckan ringa och se om ni är kvar i Växjö eller blivit flyttade och om ni fått en handläggare så vet du vem du alltid ska ha direkt kontakt med även om de verkar vara svåra att få tag på. Håll oss uppdaterade! Har också Växjö just nu... Ansökte 13 oktober verkar som de flesta får 5 mån o 2-3 veckor väntetid för intervjun. Oändlig väntan därefter om de nu ska säga 14 månader.... Är det inte 10% bara som får vänta så länge?

Håller tummarna för snabbt positivt beslut för er! :)
  • Baban
    Barwaary skrev (null) följande:
    Är verkligen alla som jobbar på MIG "SURA" elr
    Jag kan inte säga att alla som jobba på MIG " sura" men ofta, ja, jag tror det.
  • Baban
    anonym ledsen skrev (null) följande:

Hej ! Min man har sökt uppehållstillstånd 1 sep 2014 han blev intervjuad direkt på plats på ambassaden Iran nu sitter man här 6 mån och 16 dagar och har inte hört något från mig.verket . Vår ansökan är hos västerås enhet :(

Det betyder att din man har ansökat med pappersblankett , du bara vänta på beslut eller kanske migrationsverket kalla dig på intervju innan fatta beslut ,

Det brukar pappersblankett ansökan tar längre tid än webbsökande , minst ett år och max 18 månader. Det beror på handläggare också ,

Du kan maila migrationsverket och fråga efter handläggare.

Hoppas det blir snabbare för dig och alla.
  • Anonym (Qukurruk :))

Äntligen Föra veckan har fått en handläggare och han verkar vara trevlig men men.. Man kan inte lita mycket på dem som jobbar hos M.I.G..

Snart om några dagar blir det 14mån som vi har ansökt via webben. Långt väntetid! Vet inte vad dom håller på med sån här systemet.

• Barwaary
    Baban skrev 2015-03-16 22:13:30 följande:
    Det betyder att din man har ansökat med pappersblankett , du bara vänta på beslut eller kanske migrationsverket kalla dig på intervju innan fatta beslut ,

Det brukar pappersblankett ansökan tar längre tid än webbsökande , minst ett år och max 18 månader. Det beror på handläggare också ,

Du kan maila migrationsverket och fråga efter handläggare.

Hoppas det blir snabbare för dig och alla.
    Vi väntar bara på beslut, jag behövde inte göra intervju, Vrf vet jag ej!!
  • anonym ledsen

Hej och tack . Nej jag fick hem ett brev från mig.verket att fylla i en blankett och detta var i december . Ja det är papperansökan. Har ringt mig.verket jätte många gånger och får bara svar att vi inte har fått någon handläggare än . När jag frågar dom hur vår ansökan ser ut så säger dom det finns inga problem med den sen säger dom det brukar aldrig ta 18 mån bara enstaka fall :(

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid