• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-11 16:03:14 följande:

Jag är så frusterad på allt just nu men jag ger fan inte upp! Jag har nu varit i kontakt med vår "nya" enhet Västerås 3 gånger angående anledningen för varför vi blivit förflyttade dit. Alla tre gångerna har de sagt (olika personer som svarat) att det finns ingen notering varför det hänt och alla har sagt att vår ansökan ser komplett ut. Igår fick jag reda på teamledarens namn och mailade henne direkt.... Inget svar än :/ Idag när jag ringde fick jag reda på de två handläggare i Örebro som kollat på vårt ärende och nån av dem är ju den som ansett att vi behöver vidare utredning. Ena var sjuk idag och den andra har jag bara mailadress till men när jag skicka mail kom det tillbaka och sa ingen mottagare :/ Ska ringa migrationsverkets växel imorgon o fråga om nummer till denne oxå samt rätt mailadress.. De ska fan få stå till svars till varför de bestämt att skicka vårt ärende vidare. Alla jag prata med tidigare under de mer än 20 gångerna jag vart i kontakt med migrationsverket har sagt att vårt ansökan är komplett så varför i hela fridens namn ska de göra mer jobb med o skicka oss vidare för utredning när de redan är så överbelastade?? Fattar lixom inte logiken med det. Vi har skickat in massor med bevis. Flygbiljetter samt passtämplar på två resor jag gjort till honom sen vi skickade in ansökan i Augusti-2014. Bilder, tågbiljetter som bevisar att vi träffats under tiden han var i sverige, skypeloggen och sagt att vi mer än gärna skickar in facebookchatten på mer än 1000 sidor om de vill ha den (då det inte fanns plats o skicka in den när vi fick kompletteringsmailet). Svarar inte dessa handläggare på varför tänker jag gå högre upp för såhär kan man bara inte behandla folk! Ingen ska behöva bli tvingad till att vänta med att få leva ihop med den man älskar. The heart wants what it wants!

Jag förstår inte varför de inte kan ge iaf lite information om VARFÖR, tycker man ha rätt att veta, så man vet vad man väntar... Varför försöker du inte få tag på den enheten där personen som ansåg att er ansökan behövdes kompletteras, och se om hon kan motivera varför? Fortsätt ringa, jag är glad att du inte låter deras passivitet påverka dig. Förstår att de inte kan ge exakta svar - men någonstans måste de förstå, och tycker du har rätt att veta. Har ni gjort intervjun? Är det inte så (kanske jag som har fel) om man skickar in saker efteråt att det finns risk att man blir borttagen ur E3 systemet? Vilket land är din partner ifrån? 

Fortsätt ring, det måste finnas en person med hjärta som kan försöka ta reda på mer åt dig... Eller i värsta fall ta dig till närmaste Migrationsverk(et) och tala med någon där fysiskt!

Och även om man inte kan göra mycket genom internet så kan du alltid lufta ur din frustration här, som du säger the heart wants what it wants och det är värt mer :)

Skickar bamsekramar!
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-03-11 16:37:04 följande:
    Ett tips jag kan ge er som försöker få tag på namn på handläggare, teamledare, enhetschefer o enhetsnummer är att ringa växeln istället. De har alltid gett mig den kontaktinformationen som jag velat ha utan några sura miner :) Man ringer det vanliga numret till migrationsverket och väljer knappval 3 tror jag att det är i början :)
    Tack mimmipigg!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-11 16:49:56 följande:

Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.

Grattis :) Äntligen...! Vilken enhet? Alltid lika uppmuntrande att höra att intervjumailen börjar rulla ut nu iaf! Uppdatera vad som händer härnäst och lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-11 16:28:54 följande:
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
    Jag vet, det är som jag anat hela tiden, kösystemet verkar följas 40% resten känns som tur och VEM som är handläggaren. Förstår inte varför de inte har ett gemensamt system, där man i bästa möjliga mån försöker göra det rättvist kanske tom skulle bli mer effektivt... Eller iaf som en statistisk så man kan ge folk lite info om ungefär vad man kan förvänta sig. Du borde sagt: Jag är inte som er och är orättvis, jag bryr mig inte så om andras fall utan söker endast svar på mitt fall. Du är så nära slutspurtet nu, dont let them take you down! Vi kommer vara här och vänta på ert positiva svar!

De gånger jag har ringt Växjö så är det som att simma mot strömmen - helt onödigt! Varför inte lika gärna ta bort kundtjänsten... Kostar onödigt mycket pengar för att de inte kan ge oss svar iaf, så varför finns de? Hellre att de sitter och tar beslut från ansökningsdatum - till slut. Så man kan ha en kontakt med en och samma handläggare eller något.
  • Ellaa
    jagejetteglad skrev 2015-03-11 17:15:12 följande:

Min fru kommer från bosnien sarajevo, hon var hos mig i 3 månader sen fick hon åka tillbaka. I januari var jag i bosnien på ambassaden med henne, och vi lämnade in alla papper, hon fick tid till intervju direkt och hon hade intervju den 25 februari. Igår fick jag hem ett formulär, vilket jag skrev på direkt och skickade det igår innan klockan 6. Idag när jag kom hem från jobbet så loggade jag in migrationsverkets sida, och där stod det att beslut har fattats. Det gick rätt så snabbt. Så imorgon väntar man in ett lyckligt brev får man hoppas.

Herregud vad underbart! Knappt en månad :) Vart låg ert ärende, vilken enhet? Är kanske Bosnien ett prio land såsom Syrien osv? För de länder är prioriterade!

Hur som haver, GRATTIS glad för eran skull!
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:39:31 följande:
    Jag vet, det är som jag anat hela tiden, kösystemet verkar följas 40% resten känns som tur och VEM som är handläggaren. Förstår inte varför de inte har ett gemensamt system, där man i bästa möjliga mån försöker göra det rättvist kanske tom skulle bli mer effektivt... Eller iaf som en statistisk så man kan ge folk lite info om ungefär vad man kan förvänta sig. Du borde sagt: Jag är inte som er och är orättvis, jag bryr mig inte så om andras fall utan söker endast svar på mitt fall. Du är så nära slutspurtet nu, dont let them take you down! Vi kommer vara här och vänta på ert positiva svar!

De gånger jag har ringt Växjö så är det som att simma mot strömmen - helt onödigt! Varför inte lika gärna ta bort kundtjänsten... Kostar onödigt mycket pengar för att de inte kan ge oss svar iaf, så varför finns de? Hellre att de sitter och tar beslut från ansökningsdatum - till slut. Så man kan ha en kontakt med en och samma handläggare eller något.
    Du är så fin ellaa och du ger oss så mycket positivitet. Tack för att du håller oss alla uppdaterade och för att du engegerar dig. Hoppas allt går smidigt för dig och din partner när det blir er tur.

Din vänlighet uppskattas verkligen och vi ser dig och din tid du lägger på att svara och stötta nästan alla oss här på FL.

kram!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:29:34 följande:
    Jag förstår inte varför de inte kan ge iaf lite information om VARFÖR, tycker man ha rätt att veta, så man vet vad man väntar... Varför försöker duhttp://www.familjeliv.se/forum/thread/72167806-migrationsverket-uppehallstillstand-lang-vantetid/81 inte få tag på den enheten där personen som ansåg att er ansökan behövdes kompletteras, och se om hon kan motivera varför? Fortsätt ringa, jag är glad att du inte låter deras passivitet påverka dig. Förstår att de inte kan ge exakta svar - men någonstans måste de förstå, och tycker du har rätt att veta. Har ni gjort intervjun? Är det inte så (kanske jag som har fel) om man skickar in saker efteråt att det finns risk att man blir borttagen ur E3 systemet? Vilket land är din partner ifrån? 

Fortsätt ring, det måste finnas en person med hjärta som kan försöka ta reda på mer åt dig... Eller i värsta fall ta dig till närmaste Migrationsverk(et) och tala med någon där fysiskt!

Och även om man inte kan göra mycket genom internet så kan du alltid lufta ur din frustration här, som du säger the heart wants what it wants och det är värt mer :)

Skickar bamsekramar!
    Tack Ellaa :) Ja det e väldigt skönt att få skriva av sig o kanske med sina erfarenheter hjälpa andra i denna mycket jobbiga situation vi tvingas o sitta i.
    Jag fick ju iaf veta idag att det fanns två handläggare som tittat på våran ansökan och bestämt sig för att vi behöver utredas mer. Har mailat båda dessa men ena verkar inte ens finnas kvar och den andra e på semester tom 16 mars. Jag misstänker att det är på grund av min mans tidigare asylansökan men varför hänga upp sig på det då det finns massor med bevis på att vår relation är äkta fattar jag inte. Det tog dem mer än 1 år att bestämma att min man inte skulle få uppehållstillstånd pga asyl. Även där är det en superlång väntan som gör att de asylsökande vänjer sig i att leva här. Vi träffades ungefär 3 månader innan han fick sitt första avslag i asylansökan. Medans han överklagade beslutet fick han ett jobberbjudande och ville ändra ansökan till uppehållstillstånd för arbete men även där sa de nej. Jag då även gravid men detta tog de ingen som helst hänsyn till.. Sa bara ansök om anknytning istället. Som jag skrivit här tidigare så fick jag missfall vecka efter vi bokat hans blijett tillbaka till Albanien.

Har oxå funderat på det där att besöka migrationsverket i Västerås personligen då det är bara en halvtimma ifrån mig så nära o bra. Men ska först se vad denna handläggare som skickade vår ansökan vidare säger (om hon nu svarar) på måndag när hon kommer tillbaka från sin semester. Annars blir det o kontakta enhetschefen i Örebro. Skam den som ger sig haha
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:42:11 följande:

Herregud vad underbart! Knappt en månad :) Vart låg ert ärende, vilken enhet? Är kanske Bosnien ett prio land såsom Syrien osv? För de länder är prioriterade!

Hur som haver, GRATTIS glad för eran skull!

Bosnien är inte prio land, min sambo fick avslag i januari (ansökte mars 2014) vi har överklagat och väntetiden är upp till 6 månader! Jag orkar inte längre så han kommer i början av april till Sverige efter 3 månader i Bosnien! Vet inte ens om det är lagligt? Någon som vet? Finns det någon som har fått avslag om UT och överklagat? Skulle behöva lite info och råd om det! Grattis till alla som fått positiva svar!
  • Ellaa

Tack tjejer! Det värmer att höra, i slutändan är vi alla i samma sits.. Och har typ bara varann mot denna byråkratiska kamp! Hoppas på att mars månad är effektiv då påskledigheterna är på ingång!

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-03-11 23:53:53 följande:

Bosnien är inte prio land, min sambo fick avslag i januari (ansökte mars 2014) vi har överklagat och väntetiden är upp till 6 månader! Jag orkar inte längre så han kommer i början av april till Sverige efter 3 månader i Bosnien! Vet inte ens om det är lagligt? Någon som vet? Finns det någon som har fått avslag om UT och överklagat? Skulle behöva lite info och råd om det! Grattis till alla som fått positiva svar!

Vad var motiveringen till avslaget? Har han redan gjort intervjun? (Då kanske han inte ska komma enligt deras oförståeliga rekommendationer). Om han inte har gjort intervjun och är viseringsfri så får han väl komma? Men kolla först i avslaget eller överklagningspapprena om det står något där om att besöka Sverige för den som fått avslag eller genomgår en överklagan. De är så jäkla grova mot de som blivit nekade sen tidigare, och folk som genomgått intervjun och väntar på svar får inte ens heller besöka Sverige, enligt de för chans på avslag. De är så otroligt rädda att folk ska stanna i desperation. Kontakta Lawline på nätet, ställ din fråga där så kan de vägleda dig juridiskt! Vi håller tummarna!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid