• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 14:04:06 följande:

Någon som vart i kontakt med växjö enheten och har fått något bra svar ???

Hej Elsanna, nej känns hopplöst att ringa, de är som telefonsvarare nu med sina kan tyvärr inte svara på det. Förstår inte varför processen hanteras smidigare och mer effektivt ptminstone så folk kan få en uppfattning.

Hade faktiskt hoppats att nästa gång jag såg ett inlägg från dig här var att ni hade fått mail för att genomföra intervjun :( antar att du inte hört något?
  • Anonym (Babylon)
    Anonym (Jonis) skrev (null) följande:

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

Sökte du som Web ansökan eller pappersblankett?

Om Web ansökan fick ni intervjumail? När? Eller inte än?
  • Anonym (Jonis)

Vi sökte via webb. Min man fick intervjutid i april så den är avklarad för länge sedan. Nej enligt handläggaren så såg det bra ut men han har mycket att göra. Tack för peppandet :) ska kontakta JO :)

• Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-10 14:30:21 följande:
    Hej Elsanna, nej känns hopplöst att ringa, de är som telefonsvarare nu med sina kan tyvärr inte svara på det. Förstår inte varför processen hanteras smidigare och mer effektivt ptminstone så folk kan få en uppfattning.

Hade faktiskt hoppats att nästa gång jag såg ett inlägg från dig här var att ni hade fått mail för att genomföra intervjun :( antar att du inte hört något?
    Hej ella neej tyväär inte hört något positivt alls ringde igår pratade med en tjej. Hon visste tyvär ingenting, tyckte det var väldigt konstigt att vi inte hört något ang något mejl och vi skulle hålla ut och hon inte kunde hjälpa mig. Hon sa också tyvär så håller vi inte det vi ska pga för många ansökningar vi får la vänta och se snart 6 månader de fan sjukt
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 15:16:56 följande:

Hej ella neej tyväär inte hört något positivt alls ringde igår pratade med en tjej. Hon visste tyvär ingenting, tyckte det var väldigt konstigt att vi inte hört något ang något mejl och vi skulle hålla ut och hon inte kunde hjälpa mig. Hon sa också tyvär så håller vi inte det vi ska pga för många ansökningar vi får la vänta och se snart 6 månader de fan sjukt

Fan då! Fick höra samma sak sist jag ringde, då tänkte jag äsch ger upp! Man får nästan bättre info från dessa sidor och andra. Jag och min sambo kollar mailen ständigt... Hoppas att man ska få se mailet. Jag hoppas ni hör nåt snart. Kommer vänta flitigt och förväntansfull på att läsa positiva inlägg!
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-10 16:08:19 följande:
    Fan då! Fick höra samma sak sist jag ringde, då tänkte jag äsch ger upp! Man får nästan bättre info från dessa sidor och andra. Jag och min sambo kollar mailen ständigt... Hoppas att man ska få se mailet. Jag hoppas ni hör nåt snart. Kommer vänta flitigt och förväntansfull på att läsa positiva inlägg!
    Ja man får faktiskt bättre svar här än att ringa till dom för dom verka faktikt inte veta något förstår inte varför dom jobbar där när dom vet ingenting . Vad har du gjort då hur går det för er ska du flytta ?
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 16:36:24 följande:

Ja man får faktiskt bättre svar här än att ringa till dom för dom verka faktikt inte veta något förstår inte varför dom jobbar där när dom vet ingenting . Vad har du gjort då hur går det för er ska du flytta ?

Jo, vi åker på måndag tillbaka till NY. Jobbat galet mycket senaste månaden för att lyckas ha råd att hyra något i NEW YORK igen, då hyrorna är så dyra! Sen får vi se hur snabbt det tar tills intervjumailet kommer.... Önska vi kunde vara kvar med hans 90 viseringsfria dagar som Amerikaner har tar slut på måndag. =( Läste en annan tråd ett par (sambo nyetablerat) ansökningsdatum: 1 september 2014, mail om intervju: 18 februari 2015... Intervjun är nu på fre, enhet okänd.
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-10 17:24:36 följande:
    Jo, vi åker på måndag tillbaka till NY. Jobbat galet mycket senaste månaden för att lyckas ha råd att hyra något i NEW YORK igen, då hyrorna är så dyra! Sen får vi se hur snabbt det tar tills intervjumailet kommer.... Önska vi kunde vara kvar med hans 90 viseringsfria dagar som Amerikaner har tar slut på måndag. =( Läste en annan tråd ett par (sambo nyetablerat) ansökningsdatum: 1 september 2014, mail om intervju: 18 februari 2015... Intervjun är nu på fre, enhet okänd.
    Okeej fan va tråkigt du måste uppdatera när du hör något nytt och lycka till hoppas ni får ert beslut fort och att det självklart blir positivt men de är jag 100 på att ni får. Jah hoppas det är vår tur snart
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-10 17:24:36 följande:
    Oj, vi sökte 2 dagar efter dem och fick mailet exakt 2 dagar efter dem också. I vilken tråd hittade du den personen? skulle vara kul att följa vad som händer dem efter intevjun då vår är om 2 veckor.
  • Anonym (Ger inte upp aldrig)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-10 10:27:11 följande:

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

Hej du!

Har ni gjort webansökan eller på blankett?

Vi har också ansökt i februari14 och inte har fått nånting än!!! Och vår ärende ligger i Örebro

Har du tele nr till örebro enhet?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid