• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Jonis)

Jaså? Hemskt är det med denna väntan :/

Sökte via webb, ni då? Japp numret till Örebro är 0104859585

Anonym (Ger inte upp aldrig) skrev 2015-03-10 20:25:00 följande:

Hej du!

Har ni gjort webansökan eller på blankett?

Vi har också ansökt i februari14 och inte har fått nånting än!!! Och vår ärende ligger i Örebro

Har du tele nr till örebro enhet?

• Baban
    Anonym (Jonis) skrev (null) följande:

Jaså? Hemskt är det med denna väntan :/

Sökte via webb, ni då? Japp numret till Örebro är 0104859585

Hej jonis

Tyvärr den nummer telefonen är inte Örebro enhet, det är Malmö, kolla hitta.se
  • Anonym (Jonis)

Jag hamnar iaf alltid i Örebro när jag ringer det numret :)

Baban skrev 2015-03-10 21:58:10 följande:

Hej jonis

• sylla
    Baban skrev 2015-03-10 21:58:10 följande:
    Hej jonis

Malmö har riktnummer 040. Det är inte ett nummer till Malmö.
  • Elaaunna
    Elsanna skrev 2015-03-10 14:04:06 följande:

Någon som vart i kontakt med växjö enheten och har fått något bra svar ???

Haft kontakt med otrevlige och elake Stephan K och fick avslag av ansökan om UT på min sambo! Vi har skickat överklagan till Malmö för ca en månad sedan och väntar på svar som kan dröja upp till 6 månader enligt de! Mycket tråkigt och jobbigt med all den väntande!
  • Lambie

Hej allihopa...
    Måste bara fråga en sak. Jag och min pojkvän sökte alltså i början av juni -14, hade intervju i november ungefär, väntar på beslut nu. Vi har ju inte varit sambos, men däremot har jag bott hos honom i tre månader minst, varje gång jag har varit hos honom, och det är några gånger. Och vi är heller inte gifta, även om vi har planer på det.

Men till frågan... Minskar detta chansen att vi ska få ett positivt beslut eller brukar just det här inte påverka det så mycket? Jag har inte kunnat träffat honom på flera månader nu på grund av skola, och nu är jag så nervös över detta, speciellt när jag läser att nån annan har fått avslag :(

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-03-10 23:22:57 följande:

Haft kontakt med otrevlige och elake Stephan K och fick avslag av ansökan om UT på min sambo! Vi har skickat överklagan till Malmö för ca en månad sedan och väntar på svar som kan dröja upp till 6 månader enligt de! Mycket tråkigt och jobbigt med all den väntande!

Hej! Jag beklagar att ni fick avslag på er ansökan.... Är den handläggaren du nämner från Växjö enheten? Vad var motivering för avslag? Bra att ni har överklagat, ge INTE upp! Hört andra som tom anställer en advokat för hjälp.

Önskar er all lycka till!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-03-11 01:06:55 följande:

Hej allihopa...

Måste bara fråga en sak. Jag och min pojkvän sökte alltså i början av juni -14, hade intervju i november ungefär, väntar på beslut nu. Vi har ju inte varit sambos, men däremot har jag bott hos honom i tre månader minst, varje gång jag har varit hos honom, och det är några gånger. Och vi är heller inte gifta, även om vi har planer på det.

Men till frågan... Minskar detta chansen att vi ska få ett positivt beslut eller brukar just det här inte påverka det så mycket? Jag har inte kunnat träffat honom på flera månader nu på grund av skola, och nu är jag så nervös över detta, speciellt när jag läser att nån annan har fått avslag :(

Hej! Jobbar inte på Migrationsverket men tror inte det ska vara anledning att neka. Har kontakt med en annan tjej och de träffades utomlands och hälsat på varandra. Och fått sitt JA! Tror bara i det fallet att det är bra om ni styrker med mycket bevis från chatt, sms osv. Min kille och jag är sambos sedan innan i usa, jag styrkte mest med bevis på att vi är sambos redan... Inte alls bevis från chatt och sånt för vi bor ju ihop inte mycket att chatta om då. :)

Finns folk som fått UT för nyetablerade förhållanden! Var inte orolig. Tror vad som verkar påverka efter intervjun (Tror jag) är typ på hur snabb ambassaden sköter sin del, och TUR vissa verkar få ett Ja fortfare än andra.

Lycka till :)
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-03-11 06:44:07 följande:
    Hej! Jobbar inte på Migrationsverket men tror inte det ska vara anledning att neka. Har kontakt med en annan tjej och de träffades utomlands och hälsat på varandra. Och fått sitt JA! Tror bara i det fallet att det är bra om ni styrker med mycket bevis från chatt, sms osv. Min kille och jag är sambos sedan innan i usa, jag styrkte mest med bevis på att vi är sambos redan... Inte alls bevis från chatt och sånt för vi bor ju ihop inte mycket att chatta om då. :)

Finns folk som fått UT för nyetablerade förhållanden! Var inte orolig. Tror vad som verkar påverka efter intervjun (Tror jag) är typ på hur snabb ambassaden sköter sin del, och TUR vissa verkar få ett Ja fortfare än andra.

Lycka till :)

Okej, blir lite lättad iallafall, tack för ditt svar! :)

Ja, man blir ju så nojig ibland när det tar så lång tid...

Tack och detsamma!

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-10 17:41:43 följande:

Okeej fan va tråkigt du måste uppdatera när du hör något nytt och lycka till hoppas ni får ert beslut fort och att det självklart blir positivt men de är jag 100 på att ni får. Jah hoppas det är vår tur snart

Det ska jag absolut göra, vi håller kontakten och får uppdatera varandra då just nu väntar vi båda på att Växjö enheten och intervjumailen ska få faaaart! Jag tror att du kommer få höra nåt inom de 2 kommande veckor... Förlita inte dig på att de säger nåt när du ringer, någon annan här hade ringt och de sa inget - och bums dagen efter kom intervjumailet! :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid