• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • eelinn

Svar till anonym: Tyvärr måste han åka tillbaka till sitt hemland och göra ansökan därifrån. Sökande får inte vistas i landet när ansökan görs eller under ansökningstiden. Då blir det avslag.. 
    Hade samma funderingar som du därför ringde jag Migrationsverket för jag tänkte samma vad ska det spela för roll? Men det spelar stor roll enligt dom, får dom reda på att sökande ansökt i Sverige så kommer dom att avslå ansökan. Kanske du kan hjälpa honom via Skype om han åker tillbaka till sitt hemland? Så gjorde jag och min pojkvän :) Guidade honom lite. Han översätta sina papper till engelska, dock inte passet, bara beviset på att han inte är gift sedan tidigare. Spara dock dom papperna för på intervjun kommer dom vilja ha alla orginalpapper som ni skickat in med ansökan :)
    Lycka till med allt! :)

• jessib

Svaret på din första fråga står väldigt tydligt på migrationsverkets hemsida - ja, dokumenten ska vara översatta till engelska eller svenska. Om det gäller pass också kanske någon annan kan svara på, våra dokument var redan på engelska. Annars ska du ju ändå till en auktoriserad översättare som har koll om det går och är vanligt.

Jag skulle säga att du kryssar i att han inte är i Sverige, så länge han inte stannar till efter intervjun är det ingen fara. Antingen fyller han i på engelska eller du åt honom på svenska.

Sen ber de inte om bilder/bevis i ansökan utan skickar ut ett mail och frågar om det i samband med intervjun.

Jag rekommenderar också att bifoga fullmakt, läs mer på migrationsverkets hemsida om det, under "hur man ansöker" eller sök på fullmakt på sökfunktionen på hemsidan.

Efter ni har skickat hans ansökan får du ett frågeformulär, du behöver alltså personbevis/pass osv, sen när ni skickat in allt hör ni inte från verket på 5-6 månader, vilket alltså är helt normalt! Lycka till.

• Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:

Hej! :)

Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.

När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.

Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.

Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!

Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!

Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.

Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt

Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?

Hej! Har ni hört något än? Har beslutet tagits? Vilken stad gjorde din partner intervjun? Hoppas ni har det!
  • Anonym (B)
    eelinn skrev 2015-03-14 23:36:48 följande:

Svar till anonym: Tyvärr måste han åka tillbaka till sitt hemland och göra ansökan därifrån. Sökande får inte vistas i landet när ansökan görs eller under ansökningstiden. Då blir det avslag.. 

Hade samma funderingar som du därför ringde jag Migrationsverket för jag tänkte samma vad ska det spela för roll? Men det spelar stor roll enligt dom, får dom reda på att sökande ansökt i Sverige så kommer dom att avslå ansökan. Kanske du kan hjälpa honom via Skype om han åker tillbaka till sitt hemland? Så gjorde jag och min pojkvän :) Guidade honom lite. Han översätta sina papper till engelska, dock inte passet, bara beviset på att han inte är gift sedan tidigare. Spara dock dom papperna för på intervjun kommer dom vilja ha alla orginalpapper som ni skickat in med ansökan :)

Lycka till med allt! :)

Tusen tack för ditt svar!

Får han inte vistas här under ansökningstiden? Så nu är han är på besök i 1 månad. Han får vara här lagligt 3 mån under 6 mån period. Men då måste han alltså åka tillbaka ansöka och sen får han inte komma hit igen innan ansökan blivit godkänd?

Du skriver att vi ska spara orginalet...du menar det som är på hans språk? För översättningen blir automatiskt en kopia?

Herregud jag låter otroligt trög men det är verkligen luddigt det här och man vill verkligen göra rätt för sig..
  • Anonym (B)
    jessib skrev 2015-03-14 23:53:04 följande:

Svaret på din första fråga står väldigt tydligt på migrationsverkets hemsida - ja, dokumenten ska vara översatta till engelska eller svenska. Om det gäller pass också kanske någon annan kan svara på, våra dokument var redan på engelska. Annars ska du ju ändå till en auktoriserad översättare som har koll om det går och är vanligt.

Jag skulle säga att du kryssar i att han inte är i Sverige, så länge han inte stannar till efter intervjun är det ingen fara. Antingen fyller han i på engelska eller du åt honom på svenska.

Sen ber de inte om bilder/bevis i ansökan utan skickar ut ett mail och frågar om det i samband med intervjun.

Jag rekommenderar också att bifoga fullmakt, läs mer på migrationsverkets hemsida om det, under "hur man ansöker" eller sök på fullmakt på sökfunktionen på hemsidan.

Efter ni har skickat hans ansökan får du ett frågeformulär, du behöver alltså personbevis/pass osv, sen när ni skickat in allt hör ni inte från verket på 5-6 månader, vilket alltså är helt normalt! Lycka till.

Han kommer vara i Sverige nu i en månad och dom stämplar hans pass så man ser att han vart här. Min tanke var att fylla i ansökan här och nu innan han åker hem igen. Så vi kan göra det tillsammans. Men om jag förstod det rätt på mig sida så får man inte göra så.

Tack! =)
  • Anonym (har varit i samma sits)
    Anonym (B) skrev 2015-03-15 10:26:27 följande:

Han kommer vara i Sverige nu i en månad och dom stämplar hans pass så man ser att han vart här. Min tanke var att fylla i ansökan här och nu innan han åker hem igen. Så vi kan göra det tillsammans. Men om jag förstod det rätt på mig sida så får man inte göra så.

Tack! =)

Han får inte vara här när han gör sin ansökan fram till att han blir godkänd. Får de veta att han kommit in i landet under väntetiden så blir den nekad. Så det bästa är att han kopplar upp sig i en dator med bra internet och du kan hjälpa honom att fylla i den via skype. Spara originalen som är på hans språk, o ta för säkerhetsskull en extra kopia på de som är översatta. Alltid bra att ha ett extra exemplar sparat hemma ifall det behövs. När man går på intervjun i ambassaden brukar de oftast vilja se original, och eftersom att de talar hans språk så är det inte problem för de att läsa det. Den översatta skickas alltså med ansökan till migrationsverket. Har du fler frågor så är ett tips bara att ringa kundtjänst. Det är långa väntetider i telefonen. Men det är värt det om du vill ha klara och tydliga svar på alla dina frågor, från någon som faktiskt kkan och vet. Alla ärenden ser olika ut så alla kommer ge dig råd och tips utifrån sina erfarenheter. Så det bästa är som sagt att skriva ner vartenda fråga, ingen fråga är dum.. Man måste göra det rätt helt enkelt. Ring och feåga och skriv ner alla svar du får. Så att du vet hur det fungerar steg för steg:) lycka till nu!
  • Barwaary

hej, jag har bara en fråga, kan man byta handläggare på Migrationsverket?

• Vad Gäller

Hej,

Jag har en fundering som jag hoppas någon har ett bra svar på, min fru är amerikanska och vi har gjort en ansökan för att hon ska komma till Sverige. Vi väntar fortfarande på att hon ska få sin intervju, men vi undrade ifall hon kunde komma på besök till Sverige innan? Enligt migrationsverket så får hon ju inte vara i Sverige tills hela ärendet är klart, men vi tänkte att med tanke på att hon kan komma utan att behöva ett visum så borde det inte vara något problem, bara hon är tillbaks i USA för sin intervju, när den väl dyker upp. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

• Ellaa
    Vad Gäller skrev 2015-03-16 10:19:56 följande:

Hej,

Jag har en fundering som jag hoppas någon har ett bra svar på, min fru är amerikanska och vi har gjort en ansökan för att hon ska komma till Sverige. Vi väntar fortfarande på att hon ska få sin intervju, men vi undrade ifall hon kunde komma på besök till Sverige innan? Enligt migrationsverket så får hon ju inte vara i Sverige tills hela ärendet är klart, men vi tänkte att med tanke på att hon kan komma utan att behöva ett visum så borde det inte vara något problem, bara hon är tillbaks i USA för sin intervju, när den väl dyker upp. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Hej, min sambo är amerikan och vi hade samma dilemma, fick lite otydliga svar. Men de flesta skrev (har det på papper från de själva) att min sambo som är amerikan är viseringsfri i 90 dagar i Sverige så han får lagligt komma till Sverige innan intervjun som turist och efter intervjun så ska de hålla sig utanför Sverige! Helst i hemlandet och vänta på svar men det kan inte de bestämma om man vill vara i Italien eller Thailand liksom. För efter intervjun så måste många hömta ut kort hos själva ambassaden och handläggaren kan välja att göra detta till ett problem och ge avslag osv. Men innan intervjun så har de sagt att han får följa med hit :) har inte heller ens hört ett enda avslag på de som är viseringsfria i Sverige fått avslag pga de stannat här. Men jag tror de säger lite så för att de helst avser att man inte är här... Min är här sedan december men vi åker tillbaka idag (på flygplatsen nu) och väntar på intervjun och beslut därborta!

När ansökte ni?

Lycka till :)
  • cecilin

Hej, 

Nu har vi haft vår intervju - den gick totalt på en timma inkl foto, fingeravtryck osv, men själva intervjun varade nog inte längre än 10 minuter. Min kille fick mest frågor om min familj, om han kunde stava till deras namn på engelska (?) och ett par frågor om mig och vår framtid i Sverige. Vi hade med oss original-dokument som vi skickade med ansökan, flyg-biljetter och våra hyreskontrakt (vi bor ihop sedan 2013). 

Vi ansökte 14 september, fick mejl om intervju 6e mars och hade tur för det var knappt någon kö till ambassaden i Bangkok. Vi tillhörde Växjö enhet men vet inte om vi kommer tillbaka dit? 

Nu väntar den andra (långa) väntan... Intervjuaren sa 14 månader totalt. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid