• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    MrsPollyn skrev 2015-03-17 17:04:37 följande:

Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.

Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.

Grattis'!!!

Fick du gå på intervju?
  • z h

Hej och grattis!

Jag har några frågor om jag får. Tog hela processen 5.5 månad?

Och när ansökte ni?

MrsPollyn skrev 2015-03-17 17:04:37 följande:

Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.

Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.

• MrsPollyn

Nej jag fick bara ett formulär att fylla i.

Tack så mycket det känns så osant kommer nog inte förstå det förrän han är här.

Vi sökte på papper och vårt ärende blev registrerat början av oktober, han hade sin intervju efter 1,5 månad sen fick jag formuläret slutet av februari.

Vi hade en bra handläggare och vi fick henne redan i oktober.

• z h

Jaså alltså det betyder att väntetiderna kan bero också på hur handläggaren är flitig med att arbeta med ansökningar de får.

Jag känner mig orolig. För två veckor har jag ringt till min mans enhet i sundsvall. En kvinna sade att de har börjat med september ansökningar i slutet av februari, vilket så är fallet hos andra enheter antar jag. Därefter ringde jag två gånger, jag fick samma kvinna på de här två gångerna och hon sade att de jobbar med maj månad för de som har intervjuat, hon sade även att efter intervjun kommer det också och dröja länge så jag får vänta totalt till januari!!!

Som jag ser av detta tråd att andra enheter som växjö gav beslut till augusti ärenden, mdan sundsvall ligger i maj. Min syster ansökte i april och hennes man fick UT i augusti, så vet ni om enheterna förhåller sig till samma tid eller gör de inte det?

Ifall jag får samma enhet efter intervjun, kan jag byta till växjös enhet?

• z h

Är det någon som har också sin ansökan i Sundsvall?

• z h
    frippis skrev 2015-03-18 15:08:41 följande:

Men kan inte det vara så att de jobbar med Maj i papperskön och sept i e3?

Det kan också vara så, bra att du tänkte på det. Jag ska ringa och fråga igen.

Jag har ansökt i slutet av oktober, finns det någon med webbansökan i oktober som har fått svar om att boka intervju?
  • Baban
    z h skrev (null) följande:

Är det någon som har också sin ansökan i Sundsvall?

Ja det är jag från Sundsvall
  • z h
    Baban skrev 2015-03-18 15:40:29 följande:

Ja det är jag från Sundsvall

Hej Baban, jag har några frågor om det är okej.

Har du gjort en webb eller pappers ansökan?

När ansökte du?

Har du kontaktat Sundsvalls enhet?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid