Inlägg från: Anonym (har varit i samma sits) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har varit i samma sits)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (B) skrev 2015-03-15 10:26:27 följande:

Han kommer vara i Sverige nu i en månad och dom stämplar hans pass så man ser att han vart här. Min tanke var att fylla i ansökan här och nu innan han åker hem igen. Så vi kan göra det tillsammans. Men om jag förstod det rätt på mig sida så får man inte göra så.

Tack! =)

Han får inte vara här när han gör sin ansökan fram till att han blir godkänd. Får de veta att han kommit in i landet under väntetiden så blir den nekad. Så det bästa är att han kopplar upp sig i en dator med bra internet och du kan hjälpa honom att fylla i den via skype. Spara originalen som är på hans språk, o ta för säkerhetsskull en extra kopia på de som är översatta. Alltid bra att ha ett extra exemplar sparat hemma ifall det behövs. När man går på intervjun i ambassaden brukar de oftast vilja se original, och eftersom att de talar hans språk så är det inte problem för de att läsa det. Den översatta skickas alltså med ansökan till migrationsverket. Har du fler frågor så är ett tips bara att ringa kundtjänst. Det är långa väntetider i telefonen. Men det är värt det om du vill ha klara och tydliga svar på alla dina frågor, från någon som faktiskt kkan och vet. Alla ärenden ser olika ut så alla kommer ge dig råd och tips utifrån sina erfarenheter. Så det bästa är som sagt att skriva ner vartenda fråga, ingen fråga är dum.. Man måste göra det rätt helt enkelt. Ring och feåga och skriv ner alla svar du får. Så att du vet hur det fungerar steg för steg:) lycka till nu!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid