• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    cpmax skrev 2017-04-07 10:54:07 följande:

Hej, 

En liten allmän fråga;

Ansökan skickades in 2017-02-20
    Intervjutid: 2017-05-16

Hur snabbt går det efter intervjun? Vad är det som ska tas med till intervjun?
    Original dokument?  När jag pratade med kundtjänsten sa dem att det går att skicka bilder, flygbiljetter osv till deras e-mail adress som kompletterande dokument. Men kommer det påverka vår väntetid? Hamnar vi bak i kön ( det gör man aldrig sa kundtjänten på migrationsverket)

Tack på förhand!

Det du kompletterar med efter ingiven ansökan påverkar inte handläggningstiden negativt, ni riskerar inte att hamna längre bak i kön. Det är kring 18 månaders handläggningstid. Kompletta ärenden som stannar kvar i E3 kan gå fort och ärenden som kräver mer utredning kan ta längre tid. Ta gärna med dokument som visar att ni träffats under handläggningstiden men allra bäst är om de skickas in i förväg. Verket har kraftigt utökat personalresurserna på tillståndsenheterna och har som mål att avgöra de flesta ärenden inkomna före 2017 innan årets slut. Det tror jag dock är optimistiskt, men kanske de ärenden där det inte krävs närmare utredning.
  • cpmax2

Hej Smilla75, 

Tack för svaret, hoppas på att personalökningen leder till en förbättring för oss alla som väntar på beslutet. 
    18 månaders handläggningstiden är väl inte den bestämda tiden och att det finns en möjlighet att kompletta ärenden som inte behövs att utredas kan ta lägre tid? 

Med vänlig hälsningar
    cpmax1

• Smilla75
    cpmax2 skrev 2017-04-11 12:46:24 följande:

Hej Smilla75, 

Tack för svaret, hoppas på att personalökningen leder till en förbättring för oss alla som väntar på beslutet. 
    18 månaders handläggningstiden är väl inte den bestämda tiden och att det finns en möjlighet att kompletta ärenden som inte behövs att utredas kan ta lägre tid? 

Med vänlig hälsningar
    cpmax1

Tiden varierar mellan ett fåtal månader och uppemot 2 år.
  • 26anonym2326

Jag har en fråga. Kanske Smilla vet svaret på detta också? :)

Så vi har ansökt, och efter samtal med MIG i telefon där de sagt att det är OK för oss att bo i min pappas hus, har jag nu senare förstått att det inte är tillåtit enligt lagen, att vara inneboende. Så jag undrar hur länge vi kan skicka in ny information.. jag letar boende i Sverige, men bor ju fortfarande med min partner i hans land, Tanzania. Och även om vi hinner få avslag innan jag hittat eget boende, kan man överklaga och få ett positivt beslut om jag i överklagan har hittat ett egwt boende? Samt jag är behovsanställd, och det är mycket svårt att hitta fast tjänst, räcker det? Om jag kan skicka AT- journaler?

• Smilla75
    26anonym2326 skrev 2017-04-16 15:19:48 följande:

Jag har en fråga. Kanske Smilla vet svaret på detta också? :)

Så vi har ansökt, och efter samtal med MIG i telefon där de sagt att det är OK för oss att bo i min pappas hus, har jag nu senare förstått att det inte är tillåtit enligt lagen, att vara inneboende. Så jag undrar hur länge vi kan skicka in ny information.. jag letar boende i Sverige, men bor ju fortfarande med min partner i hans land, Tanzania. Och även om vi hinner få avslag innan jag hittat eget boende, kan man överklaga och få ett positivt beslut om jag i överklagan har hittat ett egwt boende? Samt jag är behovsanställd, och det är mycket svårt att hitta fast tjänst, räcker det? Om jag kan skicka AT- journaler?

Du behöver ett andrahandskontrakt med din pappa. Inneboende gratis funkar inte. Det är vid Migrationsverkets prövningstillfälle du ska uppfylla villkoren. Du kommer inte att bli anmodad att komplettera din ansökan i den delen utan har du angivit att du saknar bostadskontrakt blir det avslag för att du inte uppfyller villkoren. En fast tjänst är inte ett krav. Behovsanställd räcker, om du kan visa att du tjänar tillräckligt för att försörja er båda på den lönen, över tid. 
  • 26anonym2326
    Smilla75 skrev 2017-04-18 18:19:29 följande:

Du behöver ett andrahandskontrakt med din pappa. Inneboende gratis funkar inte. Det är vid Migrationsverkets prövningstillfälle du ska uppfylla villkoren. Du kommer inte att bli anmodad att komplettera din ansökan i den delen utan har du angivit att du saknar bostadskontrakt blir det avslag för att du inte uppfyller villkoren. En fast tjänst är inte ett krav. Behovsanställd räcker, om du kan visa att du tjänar tillräckligt för att försörja er båda på den lönen, över tid. 

Tack för svar! Men även om jag har ett kontrakt

Med min pappa, och betalar hyra, så får inte han vara skriven på den adressen också eller? Jag har i ansökan inte bifogat att jag har ett kontrakt, så jag letar lägenhet för fullt och hoppas hinna skicka in ett kontrakt innan de öppnar vår ansökan.
  • Smilla75
    26anonym2326 skrev 2017-04-20 17:35:25 följande:
    Tack för svar! Men även om jag har ett kontrakt

Med min pappa, och betalar hyra, så får inte han vara skriven på den adressen också eller? Jag har i ansökan inte bifogat att jag har ett kontrakt, så jag letar lägenhet för fullt och hoppas hinna skicka in ett kontrakt innan de öppnar vår ansökan.
    Det är inget som hindrar att din far är skriven på adressen men du ska visa att du disponerar en egen bostad i huset.
  • Anonym (Aus)
    Smilla75 skrev 2017-04-21 11:23:47 följande:

Det är inget som hindrar att din far är skriven på adressen men du ska visa att du disponerar en egen bostad i huset.

Hej Smilla, undrar om du kan hjälpa mig, vi fick avslag på PUT (min partner är från Australien) därför att jag inte uppfyllde försörjning och bostads krav (eftersom vi båda bott i Australien) nu har jag ordnat med arbete i Sverige och åker till Sverige och börjat jobba den 1 juni, vi har även kontrakt att hyra min pappas hus, vi skickade styrkande dokument vid överklagan och har nu fått papper att förvaltningsrätten i Malmö fått vår överklagan, har vi någon chans tror du?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Aus) skrev 2017-05-19 03:28:58 följande:

Hej Smilla, undrar om du kan hjälpa mig, vi fick avslag på PUT (min partner är från Australien) därför att jag inte uppfyllde försörjning och bostads krav (eftersom vi båda bott i Australien) nu har jag ordnat med arbete i Sverige och åker till Sverige och börjat jobba den 1 juni, vi har även kontrakt att hyra min pappas hus, vi skickade styrkande dokument vid överklagan och har nu fått papper att förvaltningsrätten i Malmö fått vår överklagan, har vi någon chans tror du?

Förfogar du över bostaden själv? Bor din pappa kvar i huset? Du måste förfoga över bostaden själv annars måste du ha egen ingång kök och badrum utöver sovrum.

Vad gäller bostaden så räcker det 1 rok.
  • Anonym (Aus)
    Anonym (Jadu) skrev 2017-05-19 07:29:26 följande:

Förfogar du över bostaden själv? Bor din pappa kvar i huset? Du måste förfoga över bostaden själv annars måste du ha egen ingång kök och badrum utöver sovrum.

Vad gäller bostaden så räcker det 1 rok.

Tack så mycket för svar!

Jadet är ett 2 plans hus med 3 sovrum, pappa kommer hyra ut till oss iochmed att han vill flytta till något mindre- planen är väl att vi köper huset senare när vi har råd, så vi har skrivit kontrakt och överenskommelse etc. Och skickat in?

Vet du hur lång tid det tar för förvaltningsdomstolen att ta beslut?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid