• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • lolita bunny

hej på er jag ser att det är många som går igenom svåra tider med långa väntetider hos migrationsverket. jag går också igenom. jag lärde känna min man här i sverige vi umgicks så mycket när man väl hade tid sedan gifte vi oss. efter en tid bestämde vi oss för att han skulle få stanna här för att kunna bygga upp vår framtid och kanske bilda en famlj. min man ansökte då från sitt hemland Bolivia på webbansökan om uppehållstillstånd med anknytning till mig den 3/5-2015. jag fyllde i formuläret. han gick på intervjun 12/4-2016 och vi väntar nu till en handläggare ska utses i vårt ärende. det är jätte jobbig att vänta och när man ringer får ingen bättre svar. det värsta av allt är att vårt ärende finns hos solna och där är väntetiderna till 24 månader.

vi har nu väntat i 20 månader exakt. jag hoppas att vi får ett beslut snart men orkar inte vänta men samtidig ger jag inte upp hoppet. jag lider av detta även min man vi vet inte vad mer vi kan göra för att skynda på vårt beslut. hoppas att ni andra har haft tur att få beslutet och ni som väntar på beslutet önskar jag er all lycka till ge inte upp även fast det är jobbig.

mvh

lolita bunny

• lolita bunny

kan även tillägga att varje gång jag har ringt till kundtjänsten så har man hört tills nu att i solna enhet jobbar fortfarande med dom gamla ärende 2014. det känns verkligen att det inte går frammåt man kan inte se något status hur långt det har kommit så att man vet. jag hoppades på att det skulle vara klart innan jul 2016 för enlig dom som sitter i kundtjänst sa att till sommaren ska det nog vara klar, sommaren gick ingenting hände, sedan var det till hösten ingenting hände, sen tänkte jag innan jul bör det vara klar men ingenting hände.

jag hoppas någon kan dela med sin åsikt om detta jag tar emot all tips o åsikter.

• Anonym (durichen)
    lolita bunny skrev 2017-01-10 18:10:27 följande:

hej på er jag ser att det är många som går igenom svåra tider med långa väntetider hos migrationsverket. jag går också igenom. jag lärde känna min man här i sverige vi umgicks så mycket när man väl hade tid sedan gifte vi oss. efter en tid bestämde vi oss för att han skulle få stanna här för att kunna bygga upp vår framtid och kanske bilda en famlj. min man ansökte då från sitt hemland Bolivia på webbansökan om uppehållstillstånd med anknytning till mig den 3/5-2015. jag fyllde i formuläret. han gick på intervjun 12/4-2016 och vi väntar nu till en handläggare ska utses i vårt ärende. det är jätte jobbig att vänta och när man ringer får ingen bättre svar. det värsta av allt är att vårt ärende finns hos solna och där är väntetiderna till 24 månader.

vi har nu väntat i 20 månader exakt. jag hoppas att vi får ett beslut snart men orkar inte vänta men samtidig ger jag inte upp hoppet. jag lider av detta även min man vi vet inte vad mer vi kan göra för att skynda på vårt beslut. hoppas att ni andra har haft tur att få beslutet och ni som väntar på beslutet önskar jag er all lycka till ge inte upp även fast det är jobbig.

mvh

lolita bunny

Jag lovar migrationsverket är falska och ljuger så när du går på intervju du svarar dom men dom är så fula så dom skriver annat jag är gift med en marockansk jag gick på intervju fick inte prata färdigt så jag fick avslag men idioten till handläggaren skrev sånt jag inte sagt så dom är fula jag vill bara varna dej
  • ls80
    Smilla75 skrev 2016-12-02 15:40:32 följande:
    Det fungerar inte. kraven ska vara uppfyllda när ansökan inkommer, annars blir det avslag på formell grund att kraven inte är uppfyllda.
    Fast exakt hur petigt är det med tajmingen? Min flickvän och jag gjorde en ansökan för ungefär två veckor sedan där jag skickar in ett hyreskontrakt som gäller från och med 1 februari 2017, det vill säga om en vecka. De kan väl knappast göra avslag på grund av ett glapp på tre veckor?
  • Smilla75
    ls80 skrev 2017-01-25 22:22:02 följande:
    Fast exakt hur petigt är det med tajmingen? Min flickvän och jag gjorde en ansökan för ungefär två veckor sedan där jag skickar in ett hyreskontrakt som gäller från och med 1 februari 2017, det vill säga om en vecka. De kan väl knappast göra avslag på grund av ett glapp på tre veckor?
    Jag uttryckte mig luddigt. Kraven ska vara uppfyllda när ansökan görs och de är uppfyllda om man gör sannolikt att man har en bostad som är tillgänglig från att ens partner kommer till Sverige. Det innebär att man vid ansökan måste ha ett hyreskontrakt/köpeavtal men att tillträde kan ligga längre fram i tiden. Det kan räcka att uppge att man tänker köpa en lägenhet, om man visar att man har sådan ekonomi. Men det räcker inte att ange att man har lösa planer på att hyra en lägenhet.
  • Anonym (Undrarrr)

Hej!

Nyfiken vad ni tror, det är så att jag bor i ett hus tillsammans med en förälder, jag bor i övervåningen (i princip som en lägenhet) och min partner från USA och jag ska gifta oss och har bestämt oss att bo i Sverige. Jag har jobb osv, men enda problemet är att jag inte har en kontrakt, men jag har ju en bostad. Kan dem verkligen avslå ansökan pga detta? Även om dem inser att vi är väldigt seriösa

Tack för svar.

• lolita bunny

hej (Undrarrr)

som jag har förstått att om din bostad är tillräcklig stor så din partner kan komma så är det inga problem huvudsaken är att du även kan försörja dig. dom kanske behöver även se någon typ av kontrak där det visar att du bor hos dina föräldrar. men storleken på bostaden är dom ute efter. hoppas mitt svar har hjälpt dig =)

• Smilla75
    Smilla75 skrev 2017-01-26 19:52:06 följande:
    Jag uttryckte mig luddigt. Kraven ska vara uppfyllda när ansökan görs och de är uppfyllda om man gör sannolikt att man har en bostad som är tillgänglig från att ens partner kommer till Sverige. Det innebär att man vid ansökan måste ha ett hyreskontrakt/köpeavtal men att tillträde kan ligga längre fram i tiden. Det kan räcka att uppge att man tänker köpa en lägenhet, om man visar att man har sådan ekonomi. Men det räcker inte att ange att man har lösa planer på att hyra en lägenhet.

I nyss publicerade MIGRFS 02/2017 klargörs kraven för anknytningspersonens bostad:

För att kravet på bostaden ska vara uppfyllt måste anknytningspersonen, senast då den anhöriga personen kommer till Sverige, ha en bostad som hen äger eller hyr. Om bostaden hyrs i andra hand ska uthyrningen vara godkänd av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Denna bestämmelse skiljer sig inte jämfört med tidigare föreskrifter.

När det gäller bostadens storlek sänks dock kraven. En bostad för två vuxna utan barn ska nu ha minst ett rum, förutom kök eller kokvrå. Om barn ska bo i bostaden ska den ha fler rum. Två minderåriga barn kan dela sovrum.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid