• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Cl4udio
    Studenten789 skrev 2016-09-25 11:23:28 följande:

Marocko

då räcker inte
  • kris91
    Cl4udio skrev 2016-09-25 13:09:55 följande:
    då räcker inte
    Vad menar du med det? Det har absolut ingen betydelse var den sökande kommer ifrån. 

För att besvara frågan:
    Vad jag vet så räknas inte CSN lån som inkomst tyvärr. Om du kan, skaffa ett jobb för att täcka kostnaderna.
  • Studenten789
    kris91 skrev 2016-09-25 16:21:10 följande:
    Vad menar du med det? Det har absolut ingen betydelse var den sökande kommer ifrån. 

För att besvara frågan:
    Vad jag vet så räknas inte CSN lån som inkomst tyvärr. Om du kan, skaffa ett jobb för att täcka kostnaderna.
    Skulle det räcka med ett deltidsjobb då? Eftersom jag studerar på heltid. Jag tänkte mig att jag har en lägenhet med hyran på 4000 och ett deltidsjobb där jag tjänar runt 3000-4000 i månaden. Sen är resten csn lån o bidrag? är det tillräckligt då?
  • kris91
    Studenten789 skrev 2016-09-28 02:05:08 följande:
    Skulle det räcka med ett deltidsjobb då? Eftersom jag studerar på heltid. Jag tänkte mig att jag har en lägenhet med hyran på 4000 och ett deltidsjobb där jag tjänar runt 3000-4000 i månaden. Sen är resten csn lån o bidrag? är det tillräckligt då?
    Detta gäller: "7 729 kr för sammanlevande makar eller sambor". Detta är alltså vad du ska ha kvar efter att du har betalat hyra. Som sagt, CSN räknas ej vad jag vet, alltså lån överhuvudtaget. Så om du har hyra på 4000 (det måste vara en tvåa btw, vilket är helt sjukt men det är kravet) så beöver du ha alltså en inkomst på minst 12 000 efter skatt. 
    Antingen så hittar du något deltidsjobb som betalar jäkligt bra eller så får du jobba så mkt det bara går för att komma upp i den summan. 
    Juste, det går bra också om du har kapital, så har du mycket (vet inte hur mkt de har inte uttalat sig om exakt siffra) sparpengar så ska det också gå bra.
  • ls80

Exakt hur hårda är de vad gäller antal rum (för ett par) förutsatt att försörjningen är fixad i övrigt? Anledningen till att jag frågar är att jag har en relativt ny lägenhet med öppen planlösning på 40m2. Vore ju konstigt om det skulle överträffas av en mindre tvåa?

Testade ställa frågan till MIG men fick nåt standardsvar med försörjningskraven inklistrade och en slutkläm om att en individuell bedömning alltid görs...

• Anonym (Irriterad)

Hej.
    Är det någon som vet vad de pysslar med på Migrationsverket ??
    Nu hat vi väntat i över 2 år på en handläggning för uppehållstillstånd men ingen gör något åt vår ansökan !
    Stämningen börjar bli lite tryckt i vårt förhållande när inget händer och denna långa väntan, men det kanske är just detta man vill uppnå.
    Våra vänner som sökte fick sina uppehålls tillstånd på 8 till 12 månader.
    Kan det vara så att allt beror på vilken handläggare som tilldelas !?
    Skall man inte följa lagar på Migrationsverket ?
    Vi är inte irriterade längre, snarare uppgivna .
    Finns det någon annan i samma situation här på forumet ?

• Ortelius
    ls80 skrev 2016-10-11 19:13:31 följande:

Exakt hur hårda är de vad gäller antal rum (för ett par) förutsatt att försörjningen är fixad i övrigt? Anledningen till att jag frågar är att jag har en relativt ny lägenhet med öppen planlösning på 40m2. Vore ju konstigt om det skulle överträffas av en mindre tvåa?

Testade ställa frågan till MIG men fick nåt standardsvar med försörjningskraven inklistrade och en slutkläm om att en individuell bedömning alltid görs...

De är ganska hårda nu, kanske vill de rent av tvinga fram ett domstolsärende till Migrationsöverdomstolen för att få det bekräftat hur lagen ska tolkas.

Håller med om att det är konstigt. Jag har bott i en tvåa med köksvrå på 36 m2, skulle det vara bättre än en stor etta på 50 m2 med kök? Det står inte i lagen något tydligt om bostadsstorleken, annat än att "den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen". Regeringen ger Migrationsverket i uppdrag att skriva föreskrifter för att göra det tydligare. Migrationsverkets föreskrift på området, MIGRFS 04/2015, finns här:

http://www.migrationsverket.se/download/18.2bbf7de914c17a2ed264692/1433503173434/MIGRFS+4+2015.pdf

Efter lagändringen som genomfördes i juli 2016 är försörjningskraven strängare, så det ska komma en ny föreskrift som ersätter den här, oklart när. För bostaden ser däremot kravet ut som tidigare så just den delen lär bli densamma.

"Bostaden ska ha skälig standard och vara av lämplig storlek för det antal personer som ska bo i den. Med utgångspunkt från den bedömning rörande hushålls trångboddhet som återfinns i Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 2013:1) om ekonomiskt bistånd, ska en bostad för två vuxna utan barn utöver kök eller kokvrå minst innehålla vardagsrum och sovrum. Om barn ska bo i bostaden, krävs att den innehåller flera sovrum. Två minderåriga barn kan dela sovrum."

Bakgrunden är alltså att man ska bo så pass väl att man inte kan komma att anses som trångbodda (och ytterst, om man har försörjningsstöd, kunna kräva att få ett större boende av kommunen).

Nu tycker jag att detta är för strikt. Jämför ovanstående citat från MIGRFS 04/2015 med den från SOSFS2013:1, som de hänvisar till:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19014/2013-3-13.pdf (sid 10)

"För att ett hushåll inte ska anses trångbott bör det, utom för ensamstående utan barn, ha sovrum utöver vardagsrum och kök eller kokvrå.Två barn bör kunna dela sovrum. Med beaktande av stigande ålder och personlig integritet, bör barn emellertid inte behöva dela sovrum."

Notera att Socialstyrelsen skriver "bör" medan Migrationsverket "ska" om  rumskraven.

Jag skulle med gällande lagstiftning och föreskrift inte våga lämna in en ansökan med enbart en etta som bostad. Möjligen kan ett avslag på den här grunden överklagas och gå igenom, men det är ändå riskfyllt och kan dessutom ge ytterligare längre handläggningstid.

• Ortelius
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-19 05:52:05 följande:

Hej.
    Är det någon som vet vad de pysslar med på Migrationsverket ??
    Nu hat vi väntat i över 2 år på en handläggning för uppehållstillstånd men ingen gör något åt vår ansökan !
    Stämningen börjar bli lite tryckt i vårt förhållande när inget händer och denna långa väntan, men det kanske är just detta man vill uppnå.
    Våra vänner som sökte fick sina uppehålls tillstånd på 8 till 12 månader.
    Kan det vara så att allt beror på vilken handläggare som tilldelas !?
    Skall man inte följa lagar på Migrationsverket ?
    Vi är inte irriterade längre, snarare uppgivna .
    Finns det någon annan i samma situation här på forumet ?

Ja, eftersom det är en bedömningsfråga så beror det ytterst på handläggaren. Ert ärende måste ha gått till utredningsflödet för muntlig utredning och då kan det bli över två års väntetid i dagsläget. Blir inte själv riktigt klok på när detta sker, men det ska vara något i ansökan som gör att handläggaren bedömt att det behöver utredas närmare. Ibland verkar tidigare avslagen asylansökan påverka det hela, även om personerna umgåtts väldigt kort tid i verkligheten före ansökan kan spela in eller om det finns något som tyder på att de inte har en seriös relation.

Anmäl ditt ärende till Justitieombudsmannen.

Migrationsverket har inte brytt sig om Utlänningsförordningens maxangivelse på 9 månaders handläggningstid på ett bra tag. Justitieombudsmannen har vid upprepade tillfällen gett Migrationsverket kritik men de bryr sig inte, därför lämnade JO i somras över den kritiken till regeringen istället

"? Det jag räknar med är att man ser över ledningen och styrningen av Migrationsverket och eventuellt om det behövs några författningsändringar"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6534927

Om folk fortsätter anmäla lär pressen öka på regeringen att ändra styrningen av verket.
  • Anonym (Irriterad)
    Ortelius skrev 2016-10-19 17:35:12 följande:
    Ja, eftersom det är en bedömningsfråga så beror det ytterst på handläggaren. Ert ärende måste ha gått till utredningsflödet för muntlig utredning och då kan det bli över två års väntetid i dagsläget. Blir inte själv riktigt klok på när detta sker, men det ska vara något i ansökan som gör att handläggaren bedömt att det behöver utredas närmare. Ibland verkar tidigare avslagen asylansökan påverka det hela, även om personerna umgåtts väldigt kort tid i verkligheten före ansökan kan spela in eller om det finns något som tyder på att de inte har en seriös relation.

Anmäl ditt ärende till Justitieombudsmannen.

Migrationsverket har inte brytt sig om Utlänningsförordningens maxangivelse på 9 månaders handläggningstid på ett bra tag. Justitieombudsmannen har vid upprepade tillfällen gett Migrationsverket kritik men de bryr sig inte, därför lämnade JO i somras över den kritiken till regeringen istället

"? Det jag räknar med är att man ser över ledningen och styrningen av Migrationsverket och eventuellt om det behövs några författningsändringar"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6534927

Om folk fortsätter anmäla lär pressen öka på regeringen att ändra styrningen av verket.
    Tack för ditt svar Ortelius.
    Ja det ligger mycket i vad du skriver "ytterst på handläggaren".
    Jag har en misstanke att vår handläggare blivit störd av ett telefon samtal vi hade där jag var frispråkig men inte oförskämd. Jag ifrågasatte om han  verkligen var lämpad för sitt uppdrag eftersom alltid var arrogant och överlägsen och lät meddela att han inte var intresserad av några telefonsamtal ! Slutligen lovade han att handlägga ärendet i senast i september 2015. När sep var slut ringde jag igen och frågade hur det gick med handläggningen ? Hans svar : Vilken handläggning, jag har skickat ärendet vidare!!! Vad säger man? Ett halvår senare plockar en handläggare från Sydsverige upp vår ansökan och ringer mig, jag frågar om det är något konstigt eller ofullständigt i vår ansökan, nej svarar hon och dessutom har du ju svar på vad jag behövde veta. Hon satte sig med en gång för att slutföra handläggningen. Dan efter ringde hon upp mig igen och sa att hon inte fick handlägga vårt ärende för sin chef utan att det skulle skickas vidare men hon sa också att hon kompletterat min uppgifter. Hon sa också att jag skulle skicka in kopia på passet vid varje visering för att se när vi träffades i framtiden. Jag har även ringt migra vid ett par tillfälle och frågat om det är några frågetecken eller något ofullständigt i våt fall, men det kunde de inte se.
    Det andra du beskriver stämmer inte i vårt fall tror jag. Vi träffades för snart 4 år sedan, total besökstid här i Sverige tillsammans är nu uppe i ca 1 år ca 70000 kr i flygresor.
    Dessutom har vi hunnit med att bli ringmärkta och fått samma efternamn.
    Så det är vare sig väldigt kort tid eller oseriöst.
    Jo, jag sitter just och filar på en JO anmälan men det lär nog inte hjälpa.
    Vet bara inte hur jag skall formulera mig. Läste även på  JO hemsida att man kan anmäla såväl myndighet och berörd tjänsteman och det kan ju behövas i vårt fall !
    Ja vi får se vad som händer, har slutat att ringa till dem de senaste 5 månader.
  • Anonym (C)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-20 02:08:02 följande:
    Tack för ditt svar Ortelius.
    Ja det ligger mycket i vad du skriver "ytterst på handläggaren".
    Jag har en misstanke att vår handläggare blivit störd av ett telefon samtal vi hade där jag var frispråkig men inte oförskämd. Jag ifrågasatte om han  verkligen var lämpad för sitt uppdrag eftersom alltid var arrogant och överlägsen och lät meddela att han inte var intresserad av några telefonsamtal ! Slutligen lovade han att handlägga ärendet i senast i september 2015. När sep var slut ringde jag igen och frågade hur det gick med handläggningen ? Hans svar : Vilken handläggning, jag har skickat ärendet vidare!!! Vad säger man? Ett halvår senare plockar en handläggare från Sydsverige upp vår ansökan och ringer mig, jag frågar om det är något konstigt eller ofullständigt i vår ansökan, nej svarar hon och dessutom har du ju svar på vad jag behövde veta. Hon satte sig med en gång för att slutföra handläggningen. Dan efter ringde hon upp mig igen och sa att hon inte fick handlägga vårt ärende för sin chef utan att det skulle skickas vidare men hon sa också att hon kompletterat min uppgifter. Hon sa också att jag skulle skicka in kopia på passet vid varje visering för att se när vi träffades i framtiden. Jag har även ringt migra vid ett par tillfälle och frågat om det är några frågetecken eller något ofullständigt i våt fall, men det kunde de inte se.
    Det andra du beskriver stämmer inte i vårt fall tror jag. Vi träffades för snart 4 år sedan, total besökstid här i Sverige tillsammans är nu uppe i ca 1 år ca 70000 kr i flygresor.
    Dessutom har vi hunnit med att bli ringmärkta och fått samma efternamn.
    Så det är vare sig väldigt kort tid eller oseriöst.
    Jo, jag sitter just och filar på en JO anmälan men det lär nog inte hjälpa.
    Vet bara inte hur jag skall formulera mig. Läste även på  JO hemsida att man kan anmäla såväl myndighet och berörd tjänsteman och det kan ju behövas i vårt fall !
    Ja vi får se vad som händer, har slutat att ringa till dem de senaste 5 månader.
    Ni har garanterat gått till utredningsflödet. Har varit handläggare för exakt dessa ansökningar tidigare och har den "skickats vidare" så har den skickats till närmaste tillståndsenhet för att ni kanske kommer kallas till muntlig intervju. Varför detta sker kan bero på en massa saker: att sökanden tidigare har sökt asyl i Sverige, att referenten har varit referent tidigare med annan sökande, att era uppgifter inte stämmer överens (dina skriftliga uppgifter vs hans muntliga intervju på ambassaden, t ex vilka datum ni setts hur ni träffades etc), om sökanden har övrig familj i Sverige eller om det har kommit in anonyma tips i ert fall. Det måste alltid utredas vidare, även om man gör en samlad bedömning. 

En handläggare låter dock inte handläggningen påverkas negativt av otrevliga samtal, det har jag aldrig varit med om. Vi är vana vid att få otrevliga samtal. Det hjälper inte men det stjälper inte heller. 

JO-anmälan kommer inte att hjälpa i ert specifika fall även om det kanske kommer göra att Migrationsverket får större budget/omorganisering i framtiden, för de långa väntetiderna beror helt enkelt på att det finns för många ansökningar i förhållande till antal handläggare, även om jag kan säga att det är stor skillnad på olika enheter och vilken styrning man har på lokal nivå... 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid