ls80 skrev 2016-10-11 19:13:31 följande:
Exakt hur hårda är de vad gäller antal rum (för ett par) förutsatt att försörjningen är fixad i övrigt? Anledningen till att jag frågar är att jag har en relativt ny lägenhet med öppen planlösning på 40m2. Vore ju konstigt om det skulle överträffas av en mindre tvåa?
Testade ställa frågan till MIG men fick nåt standardsvar med försörjningskraven inklistrade och en slutkläm om att en individuell bedömning alltid görs...
De är ganska hårda nu, kanske vill de rent av tvinga fram ett domstolsärende till Migrationsöverdomstolen för att få det bekräftat hur lagen ska tolkas.
Håller med om att det är konstigt. Jag har bott i en tvåa med köksvrå på 36 m2, skulle det vara bättre än en stor etta på 50 m2 med kök? Det står inte i lagen något tydligt om bostadsstorleken, annat än att "den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen". Regeringen ger Migrationsverket i uppdrag att skriva föreskrifter för att göra det tydligare. Migrationsverkets föreskrift på området, MIGRFS 04/2015, finns här:
http://www.migrationsverket.se/download/18.2bbf7de914c17a2ed264692/1433503173434/MIGRFS+4+2015.pdf
Efter lagändringen som genomfördes i juli 2016 är försörjningskraven strängare, så det ska komma en ny föreskrift som ersätter den här, oklart när. För bostaden ser däremot kravet ut som tidigare så just den delen lär bli densamma.
"Bostaden ska ha skälig standard och vara av lämplig storlek för det antal personer som ska bo i den. Med utgångspunkt från den bedömning rörande hushålls trångboddhet som återfinns i Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 2013:1) om ekonomiskt bistånd, ska en bostad för två vuxna utan barn utöver kök eller kokvrå minst innehålla vardagsrum och sovrum. Om barn ska bo i bostaden, krävs att den innehåller flera sovrum. Två minderåriga barn kan dela sovrum."
Bakgrunden är alltså att man ska bo så pass väl att man inte kan komma att anses som trångbodda (och ytterst, om man har försörjningsstöd, kunna kräva att få ett större boende av kommunen).
Nu tycker jag att detta är för strikt. Jämför ovanstående citat från MIGRFS 04/2015 med den från SOSFS2013:1, som de hänvisar till:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19014/2013-3-13.pdf (sid 10)
"För att ett hushåll inte ska anses trångbott bör det, utom för ensamstående utan barn, ha sovrum utöver vardagsrum och kök eller kokvrå.Två barn bör kunna dela sovrum. Med beaktande av stigande ålder och personlig integritet, bör barn emellertid inte behöva dela sovrum."
Notera att Socialstyrelsen skriver "bör" medan Migrationsverket "ska" om rumskraven.
Jag skulle med gällande lagstiftning och föreskrift inte våga lämna in en ansökan med enbart en etta som bostad. Möjligen kan ett avslag på den här grunden överklagas och gå igenom, men det är ändå riskfyllt och kan dessutom ge ytterligare längre handläggningstid.