• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (C) skrev 2016-10-26 16:56:55 följande:
    Ni har garanterat gått till utredningsflödet. Har varit handläggare för exakt dessa ansökningar tidigare och har den "skickats vidare" så har den skickats till närmaste tillståndsenhet för att ni kanske kommer kallas till muntlig intervju. Varför detta sker kan bero på en massa saker: att sökanden tidigare har sökt asyl i Sverige, att referenten har varit referent tidigare med annan sökande, att era uppgifter inte stämmer överens (dina skriftliga uppgifter vs hans muntliga intervju på ambassaden, t ex vilka datum ni setts hur ni träffades etc), om sökanden har övrig familj i Sverige eller om det har kommit in anonyma tips i ert fall. Det måste alltid utredas vidare, även om man gör en samlad bedömning. 

En handläggare låter dock inte handläggningen påverkas negativt av otrevliga samtal, det har jag aldrig varit med om. Vi är vana vid att få otrevliga samtal. Det hjälper inte men det stjälper inte heller. 

JO-anmälan kommer inte att hjälpa i ert specifika fall även om det kanske kommer göra att Migrationsverket får större budget/omorganisering i framtiden, för de långa väntetiderna beror helt enkelt på att det finns för många ansökningar i förhållande till antal handläggare, även om jag kan säga att det är stor skillnad på olika enheter och vilken styrning man har på lokal nivå... 
    Hej Anonym (C) och tack för ditt svar.

Det var ett tänkvärt svar. Man kan ju fråga sig varför de inte tar en muntlig intervju direkt över tel!? Det skulle ju vara mycket smidigare och gå mycket snabbare för alla parter.
    Övriga anledningar för vidare utredning som du skrev kan jag inte se finns med i vårt fall.
    Funderar över anonyma tips,det kan man möjligtvis tänka sig då jag för många år sedan gått igenom en slitsam skilsmässa med ett omåttligt hat riktat mot mig och som aldrig tycks upphöra.
    Men inte kan ett ogrundat anonymt tips vara något som migra fäster avseende vid, det är ju rättsvidrigt i högsta grad !!
    Det blev en del att tänka på, men tiden rinner ju iväg och det är inte så kul.
    Om du kan tänka dig något ytterligare som kan spöka är jag tacksam för info!
  • Anonym (C)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-28 02:25:58 följande:

Hej Anonym (C) och tack för ditt svar.

Det var ett tänkvärt svar. Man kan ju fråga sig varför de inte tar en muntlig intervju direkt över tel!? Det skulle ju vara mycket smidigare och gå mycket snabbare för alla parter.

Övriga anledningar för vidare utredning som du skrev kan jag inte se finns med i vårt fall.

Funderar över anonyma tips,det kan man möjligtvis tänka sig då jag för många år sedan gått igenom en slitsam skilsmässa med ett omåttligt hat riktat mot mig och som aldrig tycks upphöra.

Men inte kan ett ogrundat anonymt tips vara något som migra fäster avseende vid, det är ju rättsvidrigt i högsta grad !!

Det blev en del att tänka på, men tiden rinner ju iväg och det är inte så kul.

Om du kan tänka dig något ytterligare som kan spöka är jag tacksam för info!

I vissa fall kan man komplettera över telefon men inte om man avser göra en "riktig" utredning då man över telefon inte kan kontrollera ID, dvs vem man talar med eller att personen inte fuskar med ett papper eller så. Majoriteten fuskar/ljuger såklart inte men vi har ändå en hel del. Det är riktigt trist.

Jo, tyvärr måste vi undersöka anonyma tips. Ofta kan de dock klaras upp lätt när refen berättar om ett svartsjukt ex, som du gör nu, så jag skulle inte vara orolig om jag var du även om det suger att vänta. I övrigt vet jag inte.. har ni inkommit med alla kompletteringar? Foton? Visumstämplar? Var någon av er fortsatt gift/inte helt skild när ni fick kontakt första gången?

Vill understryka att jag var (är) ref själv, min sambo fick uppehållstillstånd i somras, så jag vet verkligen hur frustrationen påverkar.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (C) skrev 2016-10-28 11:30:51 följande:
    I vissa fall kan man komplettera över telefon men inte om man avser göra en "riktig" utredning då man över telefon inte kan kontrollera ID, dvs vem man talar med eller att personen inte fuskar med ett papper eller så. Majoriteten fuskar/ljuger såklart inte men vi har ändå en hel del. Det är riktigt trist.

Jo, tyvärr måste vi undersöka anonyma tips. Ofta kan de dock klaras upp lätt när refen berättar om ett svartsjukt ex, som du gör nu, så jag skulle inte vara orolig om jag var du även om det suger att vänta. I övrigt vet jag inte.. har ni inkommit med alla kompletteringar? Foton? Visumstämplar? Var någon av er fortsatt gift/inte helt skild när ni fick kontakt första gången?

Vill understryka att jag var (är) ref själv, min sambo fick uppehållstillstånd i somras, så jag vet verkligen hur frustrationen påverkar.
    Jo jag förstår, det är som vanligt några få ljuger och trixar!   Efter deras framfart får alla andra med ärligt uppsåt lida.
    Ok med anonyma tips, ja jag vet ju inte ens om det existerar något sådant.
    Jo vi har inkommit med alla foton,och kompletteringar även viseringar och stämplar under denna långa väntan. Skall skicka in de senaste 2 viseringarna 2x45 dagar som är veckogammal om det nu kan hjälpa.
    Ang tidigare giftemål som är avslutade för mer än 10 år sedan och det gäller oss båda, det skickade vi in vid ansökan, så jag inbillar mig att allt är helt komplett.
    Själv har jag bott i Sverige hela mitt liv så uppgifter de erhållit om mig skickade jag in efter skatteverket printat ut dem och stämplat.
    Jag förstår och respekterar din situation och erfarenhet när du trots ditt jobb varit inne i en liknande situation och ansökan.
    Det gör ju att man skulle önska ett tel samtal med dig eftersom det är känsligt att skriva om för personliga saker här på forumet.
    Men det är ju ganska svårt att skicka PM som anonym :(

Mvh

• cairo
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-31 01:14:08 följande:

Jo jag förstår, det är som vanligt några få ljuger och trixar!   Efter deras framfart får alla andra med ärligt uppsåt lida.

Ok med anonyma tips, ja jag vet ju inte ens om det existerar något sådant.

Jo vi har inkommit med alla foton,och kompletteringar även viseringar och stämplar under denna långa väntan. Skall skicka in de senaste 2 viseringarna 2x45 dagar som är veckogammal om det nu kan hjälpa.

Ang tidigare giftemål som är avslutade för mer än 10 år sedan och det gäller oss båda, det skickade vi in vid ansökan, så jag inbillar mig att allt är helt komplett.

Själv har jag bott i Sverige hela mitt liv så uppgifter de erhållit om mig skickade jag in efter skatteverket printat ut dem och stämplat.

Jag förstår och respekterar din situation och erfarenhet när du trots ditt jobb varit inne i en liknande situation och ansökan.

Det gör ju att man skulle önska ett tel samtal med dig eftersom det är känsligt att skriva om för personliga saker här på forumet.

Men det är ju ganska svårt att skicka PM som anonym :(

Mvh

Ja det är inte lätt, men här är mitt användarnamn, du kan skicka mig ett privat meddelande så kan vi prata vidare. :)
  • argoledsen

Vad innebär "regelbunden arbetsrelaterad inkomst?" Vadå? Så om man är timanställd och tjänar timlön, får man inte alls ansöka om uppehållstillstånd för sin partner? Jag tjänar runt 10000 kr efter skatt i månaden, och jag pluggar samtidigt. CSN går åt hyra så jag har verkligen hela lönen kvar i fickan att leva. Det räcker väl för båda två att leva på??

En annan fråga är om att visa en tillräckligt stor förmögenhet för försörjning av oss båda. Själv har jag ett sparkonto med mycket mer pengar än vad försörjning av oss båda behöver. Pengarna består av det som fått av föräldrar och det som jag lagt undan själv. Men jag har inte nämnt detta i ansökan. Eftersom jag inte vet hur STOR de menar. Är det flera miljoner så har jag inte!

Jag blir såååå arg på det här. och jag ska överklaga. Tror ni att det förbättras situationen om jag lämnar in intyg på mitt sparkonto?? Eller hur skulle det gå isåfall? Så ledsen, hopplös och arg jag blir...

Är det någon som har någon aning kan hjälpa mig .....? 

• Smilla75
    argoledsen skrev 2016-11-06 14:26:25 följande:

Vad innebär "regelbunden arbetsrelaterad inkomst?" Vadå? Så om man är timanställd och tjänar timlön, får man inte alls ansöka om uppehållstillstånd för sin partner? Jag tjänar runt 10000 kr efter skatt i månaden, och jag pluggar samtidigt. CSN går åt hyra så jag har verkligen hela lönen kvar i fickan att leva. Det räcker väl för båda två att leva på??

En annan fråga är om att visa en tillräckligt stor förmögenhet för försörjning av oss båda. Själv har jag ett sparkonto med mycket mer pengar än vad försörjning av oss båda behöver. Pengarna består av det som fått av föräldrar och det som jag lagt undan själv. Men jag har inte nämnt detta i ansökan. Eftersom jag inte vet hur STOR de menar. Är det flera miljoner så har jag inte!

Jag blir såååå arg på det här. och jag ska överklaga. Tror ni att det förbättras situationen om jag lämnar in intyg på mitt sparkonto?? Eller hur skulle det gå isåfall? Så ledsen, hopplös och arg jag blir...

Är det någon som har någon aning kan hjälpa mig .....? 

Det går bra om det finns en varaktighet, fast anställning är inte ett krav och du tjänar även tillräckligt mycket så jag ser inte att inkomsten i sig är ett problem. Har ni fått avslag? Vad gäller förmögenhet finns ingen praxis men det är inte tillräckligt att ha några hundratusen på kontot i alla fall utan de där miljonerna måste till. 
  • Anonym (E)

Hej! Jag är mammaledig och jobbar ibland några dagar i veckan, bor hos mina föräldrar. Kan vi få avslag på ansökan om uppehållstillstånd för att jag och min bebis bor hos mina föräldrar? Pappan till barnet är från icke eu land. Visar migrationsverket hänsyn till ärenden med barn? Kan mina föräldrar lova att hjälpa till med försörjning, barnets pappa måste ju få komma till sverige. Vi är gifta sedan fyra år tillbaka så förhållandet är ju väl etablerat också. Vad händer vid sånna ärenden vad bör jag/vi göra?

• Kosovo84

Hej,

Jag har en undrar gällande min mans ärende.
    Vi bodde ihop i ca 6 månader och var tillsammans i ca 8-9 månader innan han lämnade Sverige då vi skulle ansöka om uppehållstillstånd. Han var i Sverige illegalt innan han skulle lämna, men fick välja att söka asyl då han inte fick lämna flygplatsen. Han var bara asyl i ca 1.5 månad då han valde att avsluta för att ansöka om att få bo med mig. Något som Migra så klart vet om. Han är ca 10 år yngre än mig och jag har två barn tillsammans med annan pappa. Vi har väntat i ca 1.5 år nu, jag har träffat honom 3 gånger under denna period och skall åka iväg snart igen. 
    Finns det några hinder för oss att leva tillsammans här i Sverige eller kan vi känna oss lugna? Blir orolig över alla skriverier. Vi förlovade oss detta år och har ett väldigt seriöst förhållande och har varit fullständigt ärlig till Migra om allt, så det finns inga konstigheter i våran ansökan.

Tacksam för svar!

• Siemprecontigo

Hej, har mycket erfarenhet och kunskap gällande uppehållstillstånd. Du slipper kasta bort onödiga pengar på advokater som bara vill mjölka dig på pengar. Du ger mig information kring din/er situation och jag ser vilka möjligheter som finns. Rådgivning privat billigt.

0704877826

• Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-11-08 09:00:27 följande:

Hej! Jag är mammaledig och jobbar ibland några dagar i veckan, bor hos mina föräldrar. Kan vi få avslag på ansökan om uppehållstillstånd för att jag och min bebis bor hos mina föräldrar? Pappan till barnet är från icke eu land. Visar migrationsverket hänsyn till ärenden med barn? Kan mina föräldrar lova att hjälpa till med försörjning, barnets pappa måste ju få komma till sverige. Vi är gifta sedan fyra år tillbaka så förhållandet är ju väl etablerat också. Vad händer vid sånna ärenden vad bör jag/vi göra?

Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid