• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (E)
    Anonym (UT) skrev 2016-11-14 18:09:34 följande:

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 

Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! 

Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
  • Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-11-15 04:52:31 följande:
    Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
    Tycker absolut detta har gått för långt och är totalt hopplöst! Skall det verkligen vara så här för oss svenska medborgare som betalat skatt, jobbat och bidragit och sen när man råkar träffa kärleken utanför eus gränser så känns det som att man blir totalt dissad och blir rejält bestraffad och får ett betydligt mer komplicerat liv än vad man bett om eller ens kunnat ana.
    Så känns det nu!
    Trodde från början att detta inte skulle bli några problem alls, vi har en lång och stabil relation bakom oss i flertal år och även ett barn ihop så själva relationen kan man absolut inte ifrågasätta, men känns ju som det bara handlar om pengar numera och att man inte tar hänsyn överhuvudtaget till att man har barn ihop och är en stabil familj som behöver bo tillsammans och dessutom hjälpas åt med ekonomin och det praktiska för att allt skall fungera och rulla på, precis som en vanlig svensk familj gör, bägge jobbar, bägge hjälps åt att ta hand om barnen!
    Som du säger, är det meningen att jag skall kanske under över 1 års tid eller 1,5 år vara utan min man och han inte få träffa sitt barn för att jag måste helt ensam ta hand om vårt barn och jobba heltid för att han skall kunna få komma till Sverige överhuvudtaget.
    Det finns pengar inom familjen och både villa, fritidshus och lägenhet men det måste vara jag som försörjer oavsett och ha fast jobb och tillräcklig inkomst sen att man själv äger sin bostad eller är förstahandsuthyrare antar jag är det som också gäller. Har fått en massa papper som jag ej gått igenom än men när jag läst klart allt så kanske jag kan svara mer definitivt på dina frågor ang bostad osv och jag delar gärna med mig om det hjälper andra därute för hade jag vetat detta själv mer definitivt från början så hade vi inte ens besvärat oss med att ansöka nu för det var en jäkla massa jobb med det och papper att bifoga och tar tid, sen kostar det ju en liten peng också!
    Skall efter att ha läst igenom alla papper noggrant även ta ett beslut om jag skall överklaga eller inte för när jag tidigare haft kontakt med mig.verket så har det låtit annorlunda på många olika plan gällande inkomst och dylikt,dvs innan försörjningskravet. Tycker som sagt man hamnar i en jäkla rävsax och plötsligt så styrdes vårat liv och framtid av myndigheter och hamnade i händerna på dem!
  • cairo

Försörjningskravet för svenska medborgare gäller bara om man ansökte 21 juli eller senare i år. Såg att någon skrivit att de ansökt innan dess.

• cairo

Att hyra andrahand går också bra så länge du har kontrakt att visa upp.

• Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-14 18:09:34 följande:

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 
    Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! Gråter

Åh vilket tråkigt besked. Var anledningen din inkomst och bostad? Bostaden går lätt att ordna med ett andrahandskontrakt i samband med att ni överklagar. 
  • kallvinter

Hej! Är det nån som vet?
    Jag är svenskmedborgare och har förlovad mig med en tjej sär är icke EU medborgare. Vi väntar barn i mitten på mars 2017. Vi har sökt UT för blivande sambo/planerar att gifta sedan 20160814. Vi sökte elektronisk dvs webansökan. Vi skickade allt dokumentation t.ex graviditets intyg, hyreskontrakt och försörjnings möjlighet dokumentantion osv.  Vi har inte hört något från Migrat.
    Min fästmö väntar i hennes land på svaret och jag bor och jobbar i Sverige.
    Eftersom hon är viseringsfri kan hon endast bor här 90 dagar längst under tiden av 180 dagar därför vi väntar fortfarande separata från varandra.
    Vi planerar att hon får komma i Sverige för att vara tillsammans 2 månader innan planerad födelse för att vistas  utan problem här och föda barnet. Vi står för alla kostnader jag menar vi har råd.
    Min fråga är kan min fästmö vänta i Sverige för beslutet även när 90 dagar hon är viseringsfri har gått eftersom vi vill vara tillsammans när vi ska få barn?
    Kan vi ansöka inifrån när hon kommer hit för att be Migrat att ge oss beslut/svar och intervju i Sverige? utan at riskera problem med hennes pass?

Tacksam för svar då som det ser ut beräknad tid för svar för såna ansökan/ärenden på Migr stiger och stiger och anses normal från myndigheten fast man är svensk medborgare ( okej ursprungligen från annat land men ändå på pappret är som alla andra med jobb, boende och skattbetalning osv). Det är diskriminerande från myndigheten att skilja familjer/blivande familjer fast man har all dokumentation anser jag och något måste göras åt hör oavsett om nån enskild av oss får snabb svar för att det är många som drabbas psyckiskt/ekonomiskt osv.

• Smilla75
    kallvinter skrev 2016-11-22 11:41:26 följande:

Hej! Är det nån som vet?
    Jag är svenskmedborgare och har förlovad mig med en tjej sär är icke EU medborgare. Vi väntar barn i mitten på mars 2017. Vi har sökt UT för blivande sambo/planerar att gifta sedan 20160814. Vi sökte elektronisk dvs webansökan. Vi skickade allt dokumentation t.ex graviditets intyg, hyreskontrakt och försörjnings möjlighet dokumentantion osv.  Vi har inte hört något från Migrat.
    Min fästmö väntar i hennes land på svaret och jag bor och jobbar i Sverige.
    Eftersom hon är viseringsfri kan hon endast bor här 90 dagar längst under tiden av 180 dagar därför vi väntar fortfarande separata från varandra.
    Vi planerar att hon får komma i Sverige för att vara tillsammans 2 månader innan planerad födelse för att vistas  utan problem här och föda barnet. Vi står för alla kostnader jag menar vi har råd.
    Min fråga är kan min fästmö vänta i Sverige för beslutet även när 90 dagar hon är viseringsfri har gått eftersom vi vill vara tillsammans när vi ska få barn?
    Kan vi ansöka inifrån när hon kommer hit för att be Migrat att ge oss beslut/svar och intervju i Sverige? utan at riskera problem med hennes pass?

Tacksam för svar då som det ser ut beräknad tid för svar för såna ansökan/ärenden på Migr stiger och stiger och anses normal från myndigheten fast man är svensk medborgare ( okej ursprungligen från annat land men ändå på pappret är som alla andra med jobb, boende och skattbetalning osv). Det är diskriminerande från myndigheten att skilja familjer/blivande familjer fast man har all dokumentation anser jag och något måste göras åt hör oavsett om nån enskild av oss får snabb svar för att det är många som drabbas psyckiskt/ekonomiskt osv.

Hon ska inte vara i Sverige när beslut meddelas men det finns inget hinder att hon är i Sverige under handläggningstiden så länge hon inte överskrider sin viseringsfria tid.
    En förlossning i Sverige får ni betala själva. Det kan bli mycket kostsamt om något händer, t.ex kejsarsnitt osv får ni betala för.
    Huvudregeln att tillstånd ska vara beviljat innan inresa gäller även om man har barn, normalt anses det inte oskäligt att modern tillsammans med barnet avvaktar beslut i ett land där fadern kan besöka dem. .

• Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-15 21:31:55 följande:
    Åh vilket tråkigt besked. Var anledningen din inkomst och bostad? Bostaden går lätt att ordna med ett andrahandskontrakt i samband med att ni överklagar. 
    Ja det kan ju vara bra att veta att man kan överklaga genom att visa ett andrahandskontrakt, dvs om det skrivs ett kontrakt mellan mig och mina föräldrar trots att vi givetvis får bo där gratis till en början (känns ju absurt med kontrakt att visa upp inom familjen). Tycker dock dem borde informera om detta vilket dem ej gjort om det är så lätt att ordna.Dem tryckte istället på att jag behövde redovisa att även jag ägde huset.  
    Men vidare som jag nämnde så är det värre med att visa upp fast jobb, inkomst osv för tillfället och verkar ej godtagits att det finns förmögenhet och hjälp inom familjen till en början så därför drar jag slutsatsen att jag inte kan gå vidare med detta och överklaga. 
    Det jag vidare kan tyckas är konstigt är att dem nämner att eftersom min man har möjlighet att jobba och hitta jobb i sitt egna land så anser dem att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige. Visst finns det detta men det skall väl ändå inte vara en orsak eller anledning till att han inte får bo med sitt barn och mig i Sverige och få avslag, om vi nu ansöker om detta, och vidare behöva starkare anledningar såsom flyktingstatus eller skyddsbehov.
    Har man haft ett väl etablerat förhållande utomlands och bott ihop under längre period där och det fungerat någorlunda bra , och ej ansökt om UT på direkten (vilket samtidigt visar att förhållandet är seriöst pga alla prövningar) kan det istället stjälpa än hjälpa, dvs att man inte ansökt UT tidigt i förhållandet??
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-24 22:35:03 följande:
    Ja det kan ju vara bra att veta att man kan överklaga genom att visa ett andrahandskontrakt, dvs om det skrivs ett kontrakt mellan mig och mina föräldrar trots att vi givetvis får bo där gratis till en början (känns ju absurt med kontrakt att visa upp inom familjen). Tycker dock dem borde informera om detta vilket dem ej gjort om det är så lätt att ordna.Dem tryckte istället på att jag behövde redovisa att även jag ägde huset.  
    Men vidare som jag nämnde så är det värre med att visa upp fast jobb, inkomst osv för tillfället och verkar ej godtagits att det finns förmögenhet och hjälp inom familjen till en början så därför drar jag slutsatsen att jag inte kan gå vidare med detta och överklaga. 
    Det jag vidare kan tyckas är konstigt är att dem nämner att eftersom min man har möjlighet att jobba och hitta jobb i sitt egna land så anser dem att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige. Visst finns det detta men det skall väl ändå inte vara en orsak eller anledning till att han inte får bo med sitt barn och mig i Sverige och få avslag, om vi nu ansöker om detta, och vidare behöva starkare anledningar såsom flyktingstatus eller skyddsbehov.
    Har man haft ett väl etablerat förhållande utomlands och bott ihop under längre period där och det fungerat någorlunda bra , och ej ansökt om UT på direkten (vilket samtidigt visar att förhållandet är seriöst pga alla prövningar) kan det istället stjälpa än hjälpa, dvs att man inte ansökt UT tidigt i förhållandet??
    Ni har fått avslag på formell grund, att du inte uppfyller försörjningskravet (och bostadskravet, men det kan lösas). Seriostiteten har inte prövats och den ifrågasätts säkert inte, ni har ju barn ihop. Det framgår bl.a. av hemsida på verket att man måste ha en inkomst för att få ta hit en partner. Utan inkomst är det inte meningsfullt att överklaga utan då måste du ordna en inkomst som försörjer familjen delvis. Ni omfattas då av begränsningslagen vid en ny ansökan så då behövs en lön på kring 10 000 för er tre (jag har skrivit det tidigare i tråden).
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-25 10:29:02 följande:
    Ni har fått avslag på formell grund, att du inte uppfyller försörjningskravet (och bostadskravet, men det kan lösas). Seriostiteten har inte prövats och den ifrågasätts säkert inte, ni har ju barn ihop. Det framgår bl.a. av hemsida på verket att man måste ha en inkomst för att få ta hit en partner. Utan inkomst är det inte meningsfullt att överklaga utan då måste du ordna en inkomst som försörjer familjen delvis. Ni omfattas då av begränsningslagen vid en ny ansökan så då behövs en lön på kring 10 000 för er tre (jag har skrivit det tidigare i tråden).
    Jo förstod nästan detta med försörjningen men trodde som sagt att fanns det resurser och hjälp inom familjen till en början så kanske det gick ändå så vi ansökte innan försörjningskravet trädde in.
    ok.får kolla upp detta med begränsningslagen och vad det innebär, handlar det om att vi har barn ihop eller varför kommer vi omfattas av den? Ok, tråden har så otroligt mycket inlägg så ej gått igenom alla vad du skrivit om begränsningslagen, Men tycker det är otroligt snällt av dig att sitta här och ta dig tid att svara på våra frågor och vi som är lite osäkra och behöver hjälp och svar, det är svårt för många att veta vad som exakt gäller med precis allt också.
    I deras bedömning handlade det dock inte endast om inkomst och bostad (fast givetvis främsta orsaken till att det blev stopp så fort)utan som jag skrev så tog dem även in i bedömningen att dem ansåg att pga att min man kunde jobba i sitt egna land, vårt barn har dubbelt medborgarskap och vi har möjlighet att vistas där också och även gör emellanåt och bott ihop tidigare, så bedömer dem då att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige, men oavsett så är det ju Sverige vi väljer och det land vi i framtiden önskar bo i,man borde väl inte få avslag pga vi har "möjligheten" att bo i ett annat land
    Har en liten fråga till här, när man väljer att göra en ny ansökan, är det precis samma rutiner som gäller, eller går det snabbare med ärendet om man redan sökt tidigare osv?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid