• Anonym (UT)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Min undran är som ovan, gäller den nya lagen angående försörjningskravet den 21e juli, dvs kan man ansöka till och med 20e som på webben eller är 19e sista dagen??
    Och är det andra inom familjen (föräldrar) som annars kan visa upp att det finns bostad och försörjning (dem första månaderna eller första tiden åtminstone) om man nu inte skulle hinna ansöka innan detta och även kanske behöver vistas nära sin man ett tag då man har barn ihop!
    Eller tvingas man helt enkelt vara ifrån varandra i kanske 19 månader pga försörjningskravet i kombination med det nya toklånga väntetider?? och därmed tvingas vara helt ensam med ens gemensamma barn (på snudd till vansinne kan jag tycka)!Rynkar på näsan

• Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-07-15 11:03:12 följande:
    Hej! Jag fick som svar från migrationsverket att ansökningar som kommit in senast den 20 juli kommer gå enligt gamla systemet och ansökningar som kommer in den 21juli kommer gå enligt det nya systemet om försörjningskrav.
    Vad gulligt av dej att skriva så snabbt tillbaka, jätteviktigt för oss att veta då vi har nu då 5 dagar på oss exakt att samla ihop allt och skicka iväg, det blev plötsligt panik här! Om nya lagen träder i kraft den 20e!! så tolkar jag det däremot att den 20e är försent, men vi tackar för 1 dag extra. 
    Har själv mailat en mass frågor till mig, men får inte ens svar här på viktig fråga skickad hel vecka sedan.
  • Anonym (UT)

Om det är någon säker källa som vet mer detaljerat angående försörjningsstödet får ni jättegärna dela med er. Min fråga är om någon inom familjen (ens föräldrar) kan visa upp att det finns ekonomiska resurser eller MÅSTE det vara sambon/makan/partnern som skall visa upp att alla kan bli försörjda när man ansöker med jobb och lön. Ingen som vet eller någon från migverket som kanske kan svara på detta då man inte får snabbt svar från deras sida eller inte svar alls och får ta alternativa vägar. Skulle behöva snabbt svar pga den nya lagen som träder i kraft i nästa vecka!
    Ja i dessa tider så kan man inte mer än känna att man blir bestraffad för att man träffat sin stora kärlek utanför Sveriges gränser! HjärtaBabySolig

• Anonym (UT)

Om det är någon säker källa som vet mer detaljerat angående försörjningsstödet får ni jättegärna dela med er. Min fråga är om någon inom familjen (ens föräldrar) kan visa upp att det finns ekonomiska resurser eller MÅSTE det vara sambon/makan/partnern som skall visa upp att alla kan bli försörjda när man ansöker med jobb och lön. Ingen som vet eller någon från migverket som kanske kan svara på detta då man inte får snabbt svar från deras sida eller inte svar alls och får ta alternativa vägar. Skulle behöva snabbt svar pga den nya lagen som träder i kraft i nästa vecka!
    Ja i dessa tider så kan man inte mer än känna att man blir bestraffad för att man träffat sin stora kärlek utanför Sveriges gränser! HjärtaBabySolig

• Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-11 22:04:19 följande:
    Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
  • Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-11-11 23:36:55 följande:
    Hej, tack för svar. Vi har inte ansökt än pga att jag inte jobbar så mycket men han måste ju få komma till sverige för vi har ett barn. Kan man inte vara inneboende om man bor stort t.ex att man hyr en våning från två plans hus? Vad kan man göra, är i en jobbig situation:(
    Jag yrade i nattmössan gällande datumen@smilla,som du säger om ansökan är gjord tom 20e så omfattas man inte.@AnonymE, tycker också det borde finnas undantag när man har barn ihop med tanke på dem långa väntetiderna idag, inte alla som klarar av att vara helt ensam med gemensamt barn under så lång period på distans, och även arbeta heltid vilket dem borde ta hänsyn till, annorlunda om det är ett par utan barn, lättare för kvinnan då att arbeta och då även pendla, både praktiskt och ekonomiskt! Kan tycka om ens föräldrar har ett stort hus på ett x antal rum där man får bo så borde det väl fungera? Eller blir man nekad till detta. 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-12 14:37:41 följande:
    Det känner jag inte till, att det skulle vara ett annat datum än vad jag angivit, dvs 20 juli. Ja, dessförinnan ska man bara kunna försörja sig själv, efter det datumet även de som ansöker om anknytning. Beloppen är 4679 kronor i månaden för en vuxen, 7729 kronor för ett par, 2857 kronor för barn från 7 års ålder och 2482 för yngre barn. Bostaden måste bestå av kök, vardagsrum och sovrum för två vuxna. Om det finns barn behövs fler rum, men två barn kan dela rum.
    Ja, man måste ha inkomst och det går inte att föräldrar ger en pengar. För bostad så krävs det att det är en bostad man har kontrakt på eller äger.
    Så om vi ansökt, och har barn gemensamt, men jag inte jobbar eller har inkomst så kommer vi då med ganska stor säkerhet få avslag på ansökan? Dvs om jag inte kan redovisa någon inkomst. 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-13 11:07:15 följande:
    Ja, om du inte har en egen försörjning genom arbete (inklusive A-kassa) så är det tyvärr helt säkert att det blir avslag . 
    Jättetråkigt att höra om detta! Hade nog hoppats på undantag om man hade barn eftersom man då även behöver vara tillsammans och ses mellan varven, och man har föräldrar som kan intyga och gå i god för att vi inte kommer ha några problem med försörjning den första tiden.Frågade mig.verket om detta angående just det här om föräldrar ställde upp med ekonomin och kan även intyga detta och redovisa sin förmögenhet, om det var ok. Då fick jag som svar att dem inte kunde direkt svara på det, dvs jag fick inte ett direkt NEJ, med tanke på svaret så kändes det då som det beror på situation och fall till fall och att dem måste se till hela sammanhanget.
    Men det låter nu då som det är totalt kört oavsett! Har gått och trott och hoppats på någonting helt annat fram tills nu, och vi hann till och med in med ansökan den 20e, dvs innan försörjningskravet så trodde då att det inte skulle bli några problem.
    Känns lite konstigt att faktiskt få ett definitivt svar så här svart på vitt  på ett forum istället. Får i övrigt verkligen tacka för att du tar dig tid att svara på våra frågor såhär, jättesjysst av dig och hjälper nog många. Tror nog vi får börja tänka om här och gå i andra tankar verkar det som. En annan fråga när jag ändå har dig på tråden, finns det något alternativ när man ansöker att man istället söker ihop som familj att flytta ALLA gemensamt till Sverige (trots att jag är svensk medborgare osv) om det då blir lättare? 
  • Anonym (UT)

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 
    Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! Gråter

• Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-11-15 04:52:31 följande:
    Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
    Tycker absolut detta har gått för långt och är totalt hopplöst! Skall det verkligen vara så här för oss svenska medborgare som betalat skatt, jobbat och bidragit och sen när man råkar träffa kärleken utanför eus gränser så känns det som att man blir totalt dissad och blir rejält bestraffad och får ett betydligt mer komplicerat liv än vad man bett om eller ens kunnat ana.
    Så känns det nu!
    Trodde från början att detta inte skulle bli några problem alls, vi har en lång och stabil relation bakom oss i flertal år och även ett barn ihop så själva relationen kan man absolut inte ifrågasätta, men känns ju som det bara handlar om pengar numera och att man inte tar hänsyn överhuvudtaget till att man har barn ihop och är en stabil familj som behöver bo tillsammans och dessutom hjälpas åt med ekonomin och det praktiska för att allt skall fungera och rulla på, precis som en vanlig svensk familj gör, bägge jobbar, bägge hjälps åt att ta hand om barnen!
    Som du säger, är det meningen att jag skall kanske under över 1 års tid eller 1,5 år vara utan min man och han inte få träffa sitt barn för att jag måste helt ensam ta hand om vårt barn och jobba heltid för att han skall kunna få komma till Sverige överhuvudtaget.
    Det finns pengar inom familjen och både villa, fritidshus och lägenhet men det måste vara jag som försörjer oavsett och ha fast jobb och tillräcklig inkomst sen att man själv äger sin bostad eller är förstahandsuthyrare antar jag är det som också gäller. Har fått en massa papper som jag ej gått igenom än men när jag läst klart allt så kanske jag kan svara mer definitivt på dina frågor ang bostad osv och jag delar gärna med mig om det hjälper andra därute för hade jag vetat detta själv mer definitivt från början så hade vi inte ens besvärat oss med att ansöka nu för det var en jäkla massa jobb med det och papper att bifoga och tar tid, sen kostar det ju en liten peng också!
    Skall efter att ha läst igenom alla papper noggrant även ta ett beslut om jag skall överklaga eller inte för när jag tidigare haft kontakt med mig.verket så har det låtit annorlunda på många olika plan gällande inkomst och dylikt,dvs innan försörjningskravet. Tycker som sagt man hamnar i en jäkla rävsax och plötsligt så styrdes vårat liv och framtid av myndigheter och hamnade i händerna på dem!
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-15 21:31:55 följande:
    Åh vilket tråkigt besked. Var anledningen din inkomst och bostad? Bostaden går lätt att ordna med ett andrahandskontrakt i samband med att ni överklagar. 
    Ja det kan ju vara bra att veta att man kan överklaga genom att visa ett andrahandskontrakt, dvs om det skrivs ett kontrakt mellan mig och mina föräldrar trots att vi givetvis får bo där gratis till en början (känns ju absurt med kontrakt att visa upp inom familjen). Tycker dock dem borde informera om detta vilket dem ej gjort om det är så lätt att ordna.Dem tryckte istället på att jag behövde redovisa att även jag ägde huset.  
    Men vidare som jag nämnde så är det värre med att visa upp fast jobb, inkomst osv för tillfället och verkar ej godtagits att det finns förmögenhet och hjälp inom familjen till en början så därför drar jag slutsatsen att jag inte kan gå vidare med detta och överklaga. 
    Det jag vidare kan tyckas är konstigt är att dem nämner att eftersom min man har möjlighet att jobba och hitta jobb i sitt egna land så anser dem att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige. Visst finns det detta men det skall väl ändå inte vara en orsak eller anledning till att han inte får bo med sitt barn och mig i Sverige och få avslag, om vi nu ansöker om detta, och vidare behöva starkare anledningar såsom flyktingstatus eller skyddsbehov.
    Har man haft ett väl etablerat förhållande utomlands och bott ihop under längre period där och det fungerat någorlunda bra , och ej ansökt om UT på direkten (vilket samtidigt visar att förhållandet är seriöst pga alla prövningar) kan det istället stjälpa än hjälpa, dvs att man inte ansökt UT tidigt i förhållandet??
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-25 10:29:02 följande:
    Ni har fått avslag på formell grund, att du inte uppfyller försörjningskravet (och bostadskravet, men det kan lösas). Seriostiteten har inte prövats och den ifrågasätts säkert inte, ni har ju barn ihop. Det framgår bl.a. av hemsida på verket att man måste ha en inkomst för att få ta hit en partner. Utan inkomst är det inte meningsfullt att överklaga utan då måste du ordna en inkomst som försörjer familjen delvis. Ni omfattas då av begränsningslagen vid en ny ansökan så då behövs en lön på kring 10 000 för er tre (jag har skrivit det tidigare i tråden).
    Jo förstod nästan detta med försörjningen men trodde som sagt att fanns det resurser och hjälp inom familjen till en början så kanske det gick ändå så vi ansökte innan försörjningskravet trädde in.
    ok.får kolla upp detta med begränsningslagen och vad det innebär, handlar det om att vi har barn ihop eller varför kommer vi omfattas av den? Ok, tråden har så otroligt mycket inlägg så ej gått igenom alla vad du skrivit om begränsningslagen, Men tycker det är otroligt snällt av dig att sitta här och ta dig tid att svara på våra frågor och vi som är lite osäkra och behöver hjälp och svar, det är svårt för många att veta vad som exakt gäller med precis allt också.
    I deras bedömning handlade det dock inte endast om inkomst och bostad (fast givetvis främsta orsaken till att det blev stopp så fort)utan som jag skrev så tog dem även in i bedömningen att dem ansåg att pga att min man kunde jobba i sitt egna land, vårt barn har dubbelt medborgarskap och vi har möjlighet att vistas där också och även gör emellanåt och bott ihop tidigare, så bedömer dem då att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige, men oavsett så är det ju Sverige vi väljer och det land vi i framtiden önskar bo i,man borde väl inte få avslag pga vi har "möjligheten" att bo i ett annat land
    Har en liten fråga till här, när man väljer att göra en ny ansökan, är det precis samma rutiner som gäller, eller går det snabbare med ärendet om man redan sökt tidigare osv?
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-26 11:38:44 följande:

Om ni inte överklagar utan söker på nytt längre fram så blir det begränsningslagen som gäller, så är det för alla som söker anknytning efter datumet då nya lagen infördes. Då har du samma försörjningskrav för dig själv som du hade i den ansökan som prövades nu enligt utlänningslagen, plus utökat försörjningskrav för din man och barn, vilket är begränsningslagen. Det är det som blir ca 10 000 kr som krav. Det blir en helt ny ansökan, som tar lika lång tid generellt, nu är ju ert ärende enkelt då ni har barn osv så det kan gå fortare bara ni uppfyller kraven. Försök fixa jobb till din man istället, går fort och enkelt. Sedan kan han söka anknytning här inifrån Sverige. 

Blev lite nyfiken nu på en möjlighet du tar upp. Om jag kan ordna jobb i Sverige till min man utan hans närvaro,men på papper? Eller menar du om han först kommer hit på Turistvisum (antar det måste vara detta du menar)och börjar jobba inom dem 3 månaderna och samtidigt söker ifrån Sverige, men kan man verkligen göra så, är det tillåtet? Behöver det isåfall vara ett heltidsjobb eller kan räcka med deltid osv?

Är öppen för alternativa vägar för när det gäller begränsningslagen så kan det bli jättesvårt för min del att komma upp i en så hög nivå av lön och ha över såpass mycket pengar varje månad som krävs med den hyran på lägenhet jag har. Dessutom så blir det ytterligare ett hinder för oss då lägenheten förmodligen kommer att anses som för liten eftersom vi är 3, men det är "endast" 2 rum och kök! Men vad jag förstod det som så om man har möjlighet att bo någon annanstans som föräldrarnas hus en tid så kan man endast göra ett Andrahandsuthyrningskontrakt sinsemellan, som vi även planerade. 

Du säger även att det kan gå fortare om man har barn, och just detta är ju min förhoppning (men förtursköerna är ju borttagna), för jag har känt att om det tar 1-2 år som man hört många fall gör idag så är det oerhört!! lång tid för att vara ifrån varandra som familj och dessutom att jag skall klara precis allt!! ensam på heltid med både jobb och barn och får en tung börda på mina axlar. Är det bara några månader det handlar om eller max 6 månader som tidigare då kan man förhoppningsvis orka stå ut. 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-28 11:38:45 följande:
    Jag menade att din man ansöker om arbetstillstånd innan han reser in i Sverige. Om han har möjlighet att få en anställning här. Du kan läsa på Migrationsverkets hemsida. Han måste ha ett erbjudande om anställning och beviljat tillstånd innan inresa. Det går snabbare i vart fall.
    Om barn ska bo i bostaden krävs två sovrum, vardagsrum och kök.
    Ok.Tack så hemskt mycket för denna upplysning,inte alls tänkt i dem banorna men skall kolla upp detta närmare och kan absolut vara en möjlighet och lättare i just vårt fall. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid